منطقه ویژه علم و فناوری که پیش از این کریدور علم و فناوری خوانده می شد، مجموعه ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت هاست که با تکیه بر خلاقیت ها و نوآوری ها در یک گستره جغرافیایی سبب ارتقای نوآوری، ایجاد خوشه های صنعتی با فناوری نو و توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می شود.
مجوز این مناطق توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در سال 93 برای استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر صادر شد.
شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) مسئولیت راهبری و مدیریت تاسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری را در کشور برعهده دارد از این رو دبیرخانه شورای عالی عتف به منظور هماهنگی و هم‌ افزایی عوامل موثر در حوزه علم و فناوری کشور تاکنون پنج جلسه هم‌اندیشی در تهران، یزد، تبریز، مشهد و بوشهر برگزار کرده است.
به گزارش ایرنا، ششمین جلسه هم‌اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور روز چهارشنبه با حضور دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندارهای اصفهان و یزد، مدیران دبیرخانه شورای عالی و مناطق ویژه علم و فناوری کشور، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان استان‌ های دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری ( اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، یزد و بوشهر ) در اصفهان برگزار ‌شد.
استاندار اصفهان در این نشست گفت: ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در اصفهان از سال 1382 مطرح شد و نخستین مصوبه برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در کشور، برای اصفهان صادر شد.
رسول زرگرپور افزود: منطقه ویژه علم و فناوری با توجه به سند آمایش سرزمین اصفهان و انتخاب علم و فناوری به عنوان یکی از سه محور اصلی توسعه این استان از اهمیت خاصی برخوردارست.
وی محورهای دیگر توسعه استان اصفهان را گردشگری و صنایع دستی و هنر اعلام کرد.
استاندار اصفهان اظهار کرد: منطقه ویژه علم و فناوری به همراه شهرک علمی و تحقیقاتی، فرصت ها و مکان هایی برای تبدیل علم به ثروت هستند که محور توسعه استان اصفهان نیز همین موضوع است.
وی با اشاره به تصویب اساسنامه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان و تعیین مدیر عامل سازمان مربوط به آن در آینده نزدیک تصریح کرد: با عملیاتی شدن طرح منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان، وسعت حوزه مربوط به فعالیت های علم و فناوری استان از 500 هکتار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به پنج هزار هکتار گسترش می یابد.
زرگرپور همچنین با اشاره به ظرفیت ها و محدودیت های استان اصفهان گفت: اصفهان با 9 هزار واحد تولیدی، صنعتی ترین استان کشور به شمار می آید و 25 درصد محصولات پتروشیمی در این استان تولید می شود بطوریکه سوخت 11 استان از اصفهان تامین می شود.
وی با اشاره به فعالیت بیش از 160 دانشگاه و موسسه آموزش عالی با حدود 330 هزار دانشجو در استان اصفهان، افزود: 6 دانشگاه استان در رتبه بندی های بین اللملی حضور دارند و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز جایگاه انحصاری در کشور دارد.
استاندار اصفهان با اشاره به چالش خشکسالی در این استان، اظهار کرد: با وجود این چالش، حجم محصولات کشاورزی استان ثابت مانده و سالیانه 6 میلیون تُن محصولات کشاورزی در استان اصفهان تولید می شود.
زرگرپور همچنین با اشاره به توسعه صنعت گردشگری در استان اصفهان گفت: این استان اکنون 20 هزار تخت اقامتی دارد و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از جمله از 86 کشور دنیا به این استان سفر می کنند.
به گفته وی 80 درصد مهمانان بلند پایه خارجی که به ایران سفر می کنند به اصفهان نیز می آیند.
وی همچنین با اشاره به تاثیرگذاری اصفهان بر جریان های سیاسی، تصریح کرد: اصفهان پس از تهران، تاثیرگذارترین استان کشور در مسائل سیاسی و امنیتی است.
وی مشکلات زیست محیطی را اصلی ترین چالش استان اصفهان بیان کرد و گفت: اصفهان در سال 92 آلوده ترین شهر کشور بود اما تعداد روزهای سالم آن از 75 روز در سال 92 به 300 روز در سال 95 افزایش یافته است.
وی نرخ بیکاری در استان اصفهان را 14.6 درصد و 2.2 درصد بالاتر از نرخ متوسط کشوری اعلام کرد و گفت: دلیل این امر مهاجر پذیر بودن این استان است به طوریکه نیمی از نرخ رشد جمعیت استان از مهاجران است.
زرگرپور، نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان را 45 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این استان طی سه سال گذشته بصورت چشمگیر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه مسائل کارگری در این استان با مشکلات زیادی مواجه است، گفت: اصفهان با برخی مشکلات کارگری مواجه است و حدود 25 هزار نفر در این استان زیر پوشش بیمه بیکاری قرار دارند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه این استان در اجرای طرح رونق واحدهای تولیدی، بیشترین عملکرد را در بین استان های کشور داشته است، افزود: نرخ تورم استان یک درصد از متوسط کشوری بالاتر بود اما اکنون معادل آن شده است.
استاندار یزد نیز در این نشست گفت: یزد نخستین استان در کشور بود که منطقه ویژه علم و فناوری با هشت سرمایه گذار با سرمایه حدود 50 میلیارد تومان در آن آغاز به کار کرد.
' سید محمد میر محمدی ' افزود: محورهای اولویت دار منطقه ویژه علم و فناوری یزد شامل گردشگری، حوزه سلامت، انرژی پاک، نساجی و کاشی و سرامیک است.
وی، منطقه ویژه علم و فناوری را منظومه نگر دانست و گفت: این مفهوم به این معناست که فعالیت های مختلف را بگونه ای کنار هم مستقر می کند که هر یک مکملی برای یکدیگر است.
وی نگرش همکاری های سازمانی را برای مناطق ویژه علم و فناوری ضروری دانست، اضافه کرد: همچنین این مناطق نیازمند تفکر سیستمی و پرهیز از عملکرد جزیره ای هستند.
استاندارد یزد، بهره گیری از بالاترین ارزش افزوده از منابع و ظرفیت ها، خلق ظرفیت های جدید و دستیابی به موثرترین فناوری ها با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه را از ویژگی های منطقه ویژه علم و فناوری خواند.
وی از جمله طرح های در دست اجرای این منطقه در یزد را شهرک سلامت، پنجره واحد فیبرنوری، فناوری اطلاعات و شهر هوشمند یزد خواند.
میرمحمدی همچنین با اشاره به ثبت جهانی شدن شهر یزد در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو) گفت: این شهر به واسطه 2 محور شامل سبک طراحی و معماری و هنر بناهای تاریخی و سازگاری با طبیعت از جمله دستیابی به فناوری هایی مانند بادگیر، سرداب ها و قنات ها، ثبت جهانی شد.
به گزارش ایرنا، در این نشست گزارش عملکرد فعالیت های مناطق ویژه علم و فناوری، طرح ‌های در حال انجام مناطق ویژه و فعالیت های بین‌المللی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با موسسه های بین‌المللی همچون سازمان صنعتی ملل متحد (UNIDO) و موسسه فناوری اتریش (AIT) و مباحثی مانند بررسی نقش مدیریت شهری در توسعه اکوسیستم نوآوری ارائه ‌شد.
پنجمین نشست هم اندیشی نمایندگان استان های دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری آذر سال گذشته در بوشهر برگزار شد.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.