به گزارش ایرنا، افزایش گرد و غبار و توسعه کانون های فرسایش بادی که به دلیل خشکسالی های پی در پی در کانون های گرد و غبار در استان بویژه شرق اصفهان توسعه و پدید آمده، یکی از چالش های مهم محیط زیست استان اصفهان است.
به همین دلیل برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان از سال 92 با هدف شناسایی کانون های فرسایش بادی و مولد گرد و غبار طبیعی و انسان ساز در دستور کار کارشناسان محیط زیست استان قرار گرفت.
باتوجه بوجود یک میلیون و 90 هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در استان اصفهان، مجوز فعالیت تعداد زیادی از کارخانه‌ های تولید گچ سنتی به عنوان یک تهدید جدی برای محیط زیست تمدید نشد.
همچنین با توجه به برنامه ریزی برای چهار شهرستان های مواجه با این پدیده، کمیته مقابله با پدیده گرد وغبار به ریاست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تشکیل و برنامه های لازم در این زمینه بررسی و تایید شد.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در جلسه کمیته تخصصی مقابله با پدیده گرد و غبار استان اصفهان که با حضور فرمانداران شهرستان های آران و بیدگل، اردستان، نایین و نماینده فرمانداری کاشان تشکیل شد، گفت: تدوین برنامه مقابله با پدیده گرد و غبارمنطقه مرکزی اصفهان به دلیل تجمیع آلودگی های صنعتی، ترافیکی و انتشار ذرات معلق ناشی از کانون های فرسایش بادی در این شهرستان و همچنین تمرکز جمعیتی در مرکز استان در اولویت قرار گرفت.
حمید ظهرابی با تقدیر از تلاش شهرستان های فعال در تدوین برنامه مقابله با پدیده گرد وغبار، تهیه و مطرح شدن برنامه مقابله با گرد و غبار در شهرستان های نطنز و خور و بیابانک و شهرستان های مرتبط در ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار استان که به ریاست استاندار اصفهان تشکیل می شود را خواستار شد.
فرمانداران حاضردر جلسه نیز با تشریح وضعیت زیست محیطی هرشهرستان به ارائه پیشنهادها و اعلام نیازهای اولویت دار در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار در حوزه اجرایی خود پرداختند.
فرماندار شهرستان اردستان در این جلسه با اعلام اینکه این شهرستان در سال گذشته 35 روز هوای غبار آلود را تجربه کرده است بر لزوم هماهنگی بیشتر بین بخشی و تأمین اعتبار برای اجرای برنامه مقابله با گردو غبار در اردستان تأکید کرد.
علیرضا غیور همچنین خواستار تجدید نظر در سیاست های کلان زیست محیطی استان در حفاظت از سرمایه های زیستی و پیشگیری از توسعه تهدیدهای محیط زیستی در شهرستان اردستان شد.
فرماندار شهرستان آران و بیدگل نیز در این جلسه با اشاره به نقاط قوت و ضعف برنامه های زیست محیطی در این شهرستان، مشارکت خوب مردم برای اجرای برنامه های محیط زیست را ظرفیتی مهم برای اجرای این برنامه ها در آران و بیدگل دانست و افزود: افزایش روزهای غبارآلود این شهرستان از 6 روز به 20 روز در سال گذشته (95) عزم و اراده استانی برای نصب تجهیزات هوشمند سنجش کیفیت هوا و مطالعه جدید در شناسایی کانون های گرد و غبار در شهرستان آران و بیدگل را می طلبد.
ابوالفضل معینی نژاد از تلاش محیط زیست استان برای تبدیل منطقه یخاب به پناهگاه حیات وحش تقدیر کرد.
محمود جمالی، فرماندار شهرستان نائین نیز باتوجه به گستره بسیار وسیع این شهرستان بر لزوم تقویت ساختار اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان و تقویت پناهگاه حیات وحش عباس آباد تأکید کرد.
وی فعال سازی گردشگری و توسعه بومگردی همچنین ایجاد کمربند سبز با استفاده از پساب را راهبردی مناسب برای توسعه شهرستان نایین دانست .
در این جلسه برنامه تدوین شده در ستاد شهرستانی مقابله با پدیده گرد و غبار شهرستان های آران و بیدگل، اردستان ، کاشان و نایین، ارائه و پس از ارزیابی و تکمیل کاستی های جزئی به تصویب کمیته تخصصی مقابله با پدیده گرد و غبار استان رسید.
در هفته پایانی تیرماه امسال، کلانشهر اصفهان شاهد پدیده گرد و غبار غیرمنتظره با منشاء برون استانی بود.
رسول زرگرپور استاندار اصفهان در جلسه فوق العاده کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان در هفته گذشته اعلام کرد که گرد و غبار داخل استان اغلب از نواحی شرق و شمال استان نشات می گیرد.
وی تاکید کرد: برای مقابله با گرد و غبار برون استانی برنامه ریزی کمتری صورت گرفته است و بُروز گرد و غبار هفته گذشته در این استان باید بصورت ویژه بررسی شود.
تالاب گاوخونی در یکصد کیلومتری شرق اصفهان که از 10 سال پیش به این سو رو به خشکی گراییده، اکنون به معضل زیست محیطی استان تبدیل شده است بگونه ای که سلامت ساکنان منطقه میانی کشور تا پایتخت را از لحاظ کانون بالقوه تولید ریزگردها تهدید می کند.
شهرستان های کاشان در 200 کیلومتری، آران و بیدگل در 215 کیلومتری و اردستان در 118کیلومتری شمال اصفهان و نایین در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارند.
گ/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.