به گزارش ایرنا، رضا امینی شامگاه یکشنبه در نشست خبری پایان سال خود، افزود: طبیعت یک آستانه تحملی دارد که اگر به آن نزدیک شویم، واکنش سختی از خود بروز می دهد.
وی افزود: در برنامه ریزی ها باید به طبیعت که سهم عمده آن متعلق به آیندگان است، توجه ویژه ای شده و اقدامات اساسی صورت بگیرد.
امینی اضافه کرد: از جمله اقداماتی که با همکاری سامان محیط زیست برای مساله آلودگی هوا انجام شده و در حال اجراست، تشخیص سهم آلودگی هوا از مولدان آلاینده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب که سهم آلایندگی بخش های مختلف از جمله دستگاه های اجرایی، واحدهای تجاری، مردم و صنایع آلاینده در شهر مشخص شده و پس از آن با محوریت استانداری وظایفی برای هر دستگاه اجرایی در نظر گرفته می شود که باید برای کاهش آلودگی انجام گیرد.
امینی گفت: وظیفه ای که بر عهده شهرداری اصفهان است، نصب 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوادر نقاط مختلف شهر در بودجه سال های 94 و 95 بود که تا کنون نیمی از آنها نصب شده و ابتدای سال آنده بطور کامل نصب می شود، در بودجه سال 96 نیز 10 ایستگاه دیگر پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه بیش از 60 درصد سهم آلودگی هوای اصفهان را خودروها بویژه خودروهای تک سرنشین باعث می شوند، باید همه تلاش ما و اصحاب رسانه در جهت فرهنگسازی کم شدن میل افراد به استفاده از خودروهای شخصی در سطح شهر، کم شدن سفرهای درون شهری با برنامه ریزی های شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه انجام گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: بودجه ای که با ابتکار شورای دور دوم برای رفع محرومیت از نقاط مختلف شهری در سال 83 پیش بینی شد حدود 2 میلیارد تومان است، این بودجه برای سال 96 به 80 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که اگر نسبت به بودجه سالیانه در نظر گرفته شود، رقم قابل توجه و خوبی است.
امینی گفت: سهم بودجه شورای اسلامی شهر اصفهان از بودجه سال 96، سه میلیارد تومان در نظر گرفته شده که عمده این مقدار برای حق جلسات اعضای شورا صرف می شود.
وی اضافه کرد: به طور میانگین هر عضو بین دو و نیم تا سه میلیون تومان ماهیانه حق جلسه دریافت می کند که این مقدار در سال 95 حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است.
امینی ادامه داد: در زمینه فرهنگی، سهم این امور از بودجه سال 96، شش درصد از بودجه عمرانی شهر برای امور فرهنگی اجتماعی و 13 درصد از بودجه جاری برای رخدادها و برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شده که مجموع آنها 212 میلیارد تومان است.
وی اظهار کرد: مدیریت شهری در چهار سال که گذشت به دلیل رکود اقتصادی توجه ویژه ای به کسب درآمد های پایدار و استفاده از مشارکت بخش خصوصی داشته و تمام تلاش هم بر این بوده و هست که از انجام اقدامات عمرانی کوتاه نیاید.
امینی با تاکید بر اینکه موضوع شهردار قبلی رادیگر باید بایگانی کنیم، تفاوت مدیریت قبلی و فعلی شهرداری را در رویکرد آنها دانست و افزود: مدیریت قبلی بیشتر رویکرد سخن افزاری داشت و مدیریت کنونی نرم افزاری است.
وی افزود: همچنین انتظاراتی که شورای شهر از شهردار قبلی داشت توسط شهردار جدید مرتفع شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر گفت: امسال 44 خیابان به شهر اصفهان اضافه شده و 37 مورد پیاده رو سازی شده است.
بودجه سال 96 شهرداری اصفهان 30 بهمن ماه سال جاری به مبلغ دو هزار و 750 میلیارد تومان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید.
سهم اعتبارات جاری شهرداری در بودجه 96 حدود 750 میلیارد تومان و معادل 34 درصد بودجه و اعتبارات عمرانی یکهزار و 975 میلیارد تومان معادل 66 درصد بودجه اعلام شد.
این بودجه بصورت انقباضی تهیه، تدوین و تصویب شده و شاخصه های زیست محیطی و ترافیکی در آن مورد توجه قرار گرفته است.

*** ارائه ناعادلانه خدمات در شهرها و روستاها باعث مهاجرت به شهرهای بزرگ می شود
امینی در پاسخ به سئوال ایرنا در باره معضل مهاجرت به اصفهان گفت: توزیع ناعادلانه خدمات شهری و روستایی به مهاجرت ها دامن می زند.
وی افزود: مادامیکه در شهرهای کوچک و روستاها انتظارات افراد برآورده نشود و در ارائه خدمات به آنها عدالتی وجود نداشته باشد شاهد هجوم این افراد به شهرهای بزرگ برای بهره مندی از امکانات هستیم.
امینی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته برنامه ریزی ها و ارائه خدمات در شهرهای کوچک و روستاها به صورتی است که مردم را به خود جذب کرده و از مهاجرت آنها به دیگر نقاط جلوگیری می کند.
وی به اجرای طرح ها تفصیلی اشاره کرد و گفت: با نگاه درآمدی به اجرای این طرح، شهرداری ها دچار نفع موقت و ضرر دائم می شوند.
امینی افزود: بسیاری از بافت ها و سکونتگاه های غیر رسمی بطور غیرقانونی تبدیل به پهنه شهری شده اند که خود باعث عدم خدمت رسانی یا کمبود خدمت رسانی به این نقاط شده است.

*** صدای آزاد سازی خیابان ها که بلند می شود، واسطه ها شروع بکار می کنند
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به سئوال دیگر ایرنا، پیرامون تفاوت قیمتی زیاد در آزادسازی های شهرداری بین قیمت اصلی زمین و قیمتی که شهرداری حاضر به خریداری است، گفت: طبق قانون تفکیک، ماده 101 اصلاحیه قانون شهرداری ها، تبصره سه، برای تامین خدمات تفکیکی ها و تکمیل شبکه معابر، تعریض معابر و شریان های شهری مالکانی که بالای 500 مترمربع زمین دارند تا 25 درصد از زمینشان باید به شبکه معابر اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: 25 درصد هم به خدمات در جهت تامین خدمات همین پلاک زمین یا خدمات برای بقیه نمای شهری تعلق می گیرد.
امینی گفت: کسانی که برای تفکیک قانونی اقدام کردهاند و ساختمان ساخته و سند شش دانگ برایشان صادر شده، عوارضی به تفکیک به آنها تعلق نمی گیرد.
وی افزود: اما در آزاد سازی مبلغ مورد نظر با حضور کارشناس دادگستری بر آورد و اعلام می شود.
امینی یادآوری کرد: در آزاد سازی ها یک ارزش افزوده اتفاق می افتد که مردم به آن توجهی ندارند.
وی اضافه کرد: مبلغی که به عنوان غرامت به آنها پرداخت می شود برابر مابه التفاوت ارزش زمین در مسیر قبل از اجرای طرح و بعد از اجرای طرح است.
امینی گفت: به عنوان مثال، اگر زمینی 200 متری در آزاد سازی به 100 متر تقلیل یافت، باید توجه داشت که قیمت هر متر آن بعد آغازطرح و تعریض خیابان دو الی سه برابر می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مشکل اساسی در تفاوت قیمتی ایجاد شده در آزادسازی ها را وجود واسطه ها اعلام کرد.
وی گفت: صدای آزاد سازی خیابان هاکه بلند می شود، واسطه ها شروع بکار می کنند.
امینی اظهار کرد: طرحی که ما برای مقابله با اینکار به شهرداری پیشنهاد دادیم این است که قبل از آزادسازی ها، همه مالکان را در جلسه ای با حضور کارشناسان دادگستری و شهرداری گرد هم جمع آورد و قیمت گذاری ها انجام شود.
کلان شهر اصفهان افزون بر 2 میلیون نفر از جمعیت پنج میلیون نفری اصفهان را در خود جای داده است و این تمرکز جمعیت به همراه افزایش روز افزون استفاده از وسائل نقلیه موتوری ، پراکنش غیر اصولی صنایع خرد و کلان ، توسعه افقی شهر به سمت اراضی کشاورزی و منابع طبیعی ، تعرض به محیط زیست ، بلند مرتبه سازی در کنار معضل مزمن خشکسالی و مهاجرت ، این خطه را در معرض معضلات فراوانی قرار داده است.
7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استکی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.