در این مدت، کمپین‌های بسیاری با عناوین" در خانه بمانیم"، "قرنطینه خانگی"، "نه به مسافرت" و بسیاری دیگری به راه افتاده تا به شهروندان در باره تهدیدات جانی این ویروسآگاهی داده شود.

با این حال، از آنجا که در آستانه عید نوروز قرار داریم، بسیاری از شهروندان به اهمیت خرید و واجب بودن آن بیش از سلامت خود اهمیت می‌دانند و به این توصیه‌ها توجهی ندارند و عده ای هم با سفر کردن به نقاط دیگر، سبب انتقال بیماری به مردم دیگر شهرها می‌شوند.

این در حالیست که متولیان بهداشتی، بارها عنوان کرده اند که برای غلبه بر کرونا در هیچ کجای دنیا، راهی جز کاهش تردد، کاهش مراودات، لغو سفرهای شهری و بین‌شهری غیرضروری و در خانه ماندن وجود ندارد و باید تا می‌توانیم در خانه‌ها و شهرهایمان بمانیم و کمک کنیم تا همه دست در دست یکدیگر، به مقابله با این ویروس خطرناک برخیزیم.

برغم همه این توصیه ها، عده ای از مردم، در مراکز خرید حضور می‌یابند یا حتی به  مسافرت می‌روند و با این کار نه فقط به خودشان، بلکه با سلامت و جان کل آحاد جامعه بازی می‌کنند.

شکست ویروس کرونا با شعار میسر نیست و در فضای مجازی هم نمی‌شود ویروس کرونا را شکست داد بلکه در عمل باید همه اصول پیشگیری را رعایت کنند زیرا چرخش سریع این ویروس در جامعه باعث مبتلا شدن افراد بیشتری می‌شود و سیستم درمانی را از پای در آورده، مرگ و میر را بالا می‌برد و در نهایت خسارات سنگینی را به  ساختار جامعه وارد می‌کند.

وقتی متولیان امر  می‌گویند از خانه خارج نشوید مگر برای کارهای ضروری، موضوع  بسیار جدی است و  باید به آن عمل کنیم و شک نکنیم که اگر مردم اصول پیشگیری از شیوع ویروس را رعایت نکنند، مسوولان هم ناچار می شوند با قوه قهریه، افراد را در خانه نگه دارند و مانع حضور آنها در سطح جامعه شوند.

موضوع بیماری کرونا جدی است از خرید غیرضروری بپرهیزید

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: موضوع بیماری کرونا بسیار جدی است و برخی خریدهای غیرضروری مانند پوشاک، ارزش آن را ندارد که انسان بخاطر آن سلامت خود و دیگران را به خطر بیندازد.

دکتر طاهره چنگیز از مردم درخواست کرد که برای حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان از تردد در اماکن عمومی خودداری و دید و بازدیدهای نوروزی را به نیمه شعبان منتقل کنند تا با پشت سر گذاشتن این چله‌نشینی خانگی، سلامتی‌شان حفظ شود.

وی با بیان‌اینکه ویروس و بدن انسان مانند آتش و پنبه هستند، گفت: تا زمانی که این دو در کنار هم هستند فرایند سرایت اتفاق خواهد افتاد و وظیفه سیستم حاکمیت و دولت این است که انگیزه‌ حضور در تجمعات و تردد را کاهش دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضع برخی معافیت‌ها و تمدید آنها تا سال آینده برای کاهش تردد در شهر گفت: با این وجود گویا هموطنان با حضور در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها تمایل دارند ویروس کرونا را از دیگران به خود و خانواده‌هایشان منتقل کنند که متأسفانه ناشی از باورهای غلط است.

وی با اشاره به با اهمیت و جدی دانستن بیماری کرونا افزود: منظور از این بیان، ایجاد ترس نیست بلکه هدف ایجاد هوشیاری و آگاهی است، چون تعداد افرادی که این بیماری را جدی نگرفته‌اند کم نیستند.

چنگیز یادآور شد: افرادی که نگران مبتلا شدن به کرونا هستند ابتدا با شماره ۳۱۱۳ تماس بگیرند و اگر شرح حال آنها مشکوک باشد به کلینیک‌های درمان سرپایی، مراکز جامع سلامت و درمانگاه‌های شبانه‌روزی هدایت و ویزیت می‌شوند و اگر نیازی به بستری شدن داشته باشند، به بیمارستان معرفی می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ماسک یکبار مصرف به دلیل نیاز بالای مراکز بهداشتی و درمانی، در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، افزود: اگر بتوانیم حجم تولید را بسیار بالا ببریم شاید بتوانیم در مراکز عمومی نیز ماسک یک بار مصرف توزیع کنیم.

ماندن در منزل و جلوگیری از هرگونه تجمع، مهمترین نقش را در کنترل این بیماری دارد

استاندار اصفهان نیز با تاکید بر جلوگیری از هرگونه تجمع برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا گفت: ماندن در خانه، مهمترین نقش را در کنترل این بیماری دارد.

عباس رضایی همچنین توجه و فرهنگ سازی در باره خرید و فروش اینترنتی و استفاده از خدمات دولت الکترونیک را از دیگر اقدامات برای کاهش تجمع و حضور مردم در اماکن عمومی برشمرد.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در باره فروش بیرون‌بر فست فودها، رستوران ها و ترغیب مردم به حضور نیافتن در چنین مراکزی و خرید تلفنی یا اینترنتی از این مراکز باید از سوی مردم مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار اصفهان با تأکید بر اهمیت مشارکت مردم در کنترل بیماری کرونا گفت: از مردم درخواست می‌کنم تا از ترددهای غیرضروری خودداری کنند چون همیشه برای کارهایی مانند خرید، قدم زدن و گشت و گذار در حاشیه زاینده‌رود وقت هست اما سلامت ممکن است همیشه نباشد و نباید سلامت خود و خانواده خود را به خطر بیندازیم.

رضایی تصریح کرد: ستاد استانی مقابله با کرونا را که ابتدا در قالب مدیریت بحران وجود داشت در هشتم بهمن تشکیل دادیم و این ستاد هر روز از ساعت ۱۸:۴۵ تا پاسی از شب جلسه دارد.

وی با اشاره به تشکیل هفت کمیته در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: تا چند روز پیش اتوبوس‌های شهری یک نوبت در روز توسط شهرداری ضدعفونی می‌شد که از روز گذشته به ۲ بار در روز رسیده و مترو نیز گاهی اوقات تا ۳ بار در روز ضدعفونی می‌شود.

رضایی با بیاناینکه در نوروز ۹۹ هیچ‌کدام از مهمانسراهای ادارات و زائرسراهای استان اجازه پذیرش مسافر را ندارند، اظهار داشت: به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پیشنهاد داده ایم تا در ایام نیمه شعبان یا عید فطر سال آینده، تعطیلات در نظر گرفته شود.

استاندار تصریح کرد: مردم در باره بیماری کرونا حساس باشند اما نترسند. هرچه بترسیم و استرس داشته باشیم هورمون کورتیزول بیشتری در بدن ترشح می‌شود که به سرکوب سیستم ایمنی می‌انجامد، اما هرچه امید داشته باشیم، نترسیم و به خداوند توکل کنیم سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در استان اصفهان(مجموع اصفهان و کاشان)  ۴۸۴ نفر است که بر این اساس، اصفهان پس از استان‌های تهران، قم، مازندران و گیلان در رتبه پنجم ابتلا به این بیماری قرار دارد.

تعداد افراد جان‌باخته بر اثر بیماری کرونا در استان ۱۱ نفر است که سن آنها ۶۴، ۷۰، ۸۱، ۷۴، ۷۷، ۶۸، ۸۳، ۶۸، ۶۴، ۶۳ و ۱۷ سال بود.

شیوع بیماری کرونا از حدود سه ماه گذشته از شرق آسیا و چین آغاز شد و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به پنج هزار و ۸۲۳ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۴۵ نفر رسیده است.

.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.