در دومین دوره مجلس شورای اسلامی که ۲۶ فروردین ۶۳ برگزار شد مشارکت ۶۹.۶ درصدی برای اصفهانی‌ها به ثبت رسید و پس از آن در پنجمین دوره در تاریخ ۱۸ اسفند ۷۴، مشارکت ۶۷.۵۱ درصدی در تاریخ انتخابات مجلس ثبت شد.

اولین دوره در تاریخ مجلس ۲۴ اسفند ۵۸، با ۶۱.۶ درصد، ششمین دوره مورخ ۲۹ اسفند ۷۸ با ۶۰.۰۴، نهمین دوره ۱۲ اسفند ۹۰ با ۶۰.۸۴، سومین دوره ۱۹ فروردین ۶۷ با ۵۹.۸۲، دهمین دوره مرحله اول ۵۷.۴۸ و مرحله دوم ۴۵.۸۷ درصد، هفتمین دوره یکم اسفند ۸۲، با مشارکت ۴۱.۶۳، چهارمین دوره ۲۱ فروردین ۷۱ با ۴۹.۴ و هشتمین دوره ۲۴ اسفند ۸۶ با ۴۶.۵۲ درصد به ترتیب بیشترین به کمترین میزان مشارکت مردم دیار نصف جهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است.

میزان مشارکت مردم این استان در حدود ۴۰ انتخابات مختلف پس از انقلاب بین ۵۱ تا ۷۱.۵ درصد بوده، مشارکت مردم این استان در ۴۰ انتخاباتی که پس از انقلاب برگزار شده، بطور میانگین ۵۸ درصد بوده که نسبت به متوسط کشوری، مناسب است.

میزان مشارکت مردم کلانشهر اصفهان در انتخابات با توجه به مسائل مختلف از جمله نقش اندک عوامل قومیتی در آن، نسبت به سایر شهرهای استان، کمتر بوده و ۲ اصل اساسی برای مشارکت فعال مردم در انتخابات، فراهم بودن بستر مناسب برای حضور اقشار مختلف و تمایل و جدیت آنها به‌منظور شرکت در این رویداد است.

حدود ۶ درصد از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار بانوان است در حالی که این سهم در میان نمایندگان اصفهان با وجود مسائلی که که در انتخابات گذشته این استان رقم خورد و برخی معادله‌ها را کم و زیاد کرد، ۱۶ درصد است.

در دوره گذشته بر این اساس در استان اصفهان یک میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ رأی اخذ شد و در شهرستان اصفهان ۷۳۱ هزار و ۲۰۵ نفر در انتخابات امسال شرکت کردند، در دوره دهم، یکهزار و ۲۵ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ثبت نام کردند و تعدادی هم از حوزه های دیگر به این استان آمدند که از جمع داوطلبان ۸۳ نفر انصراف دادند،صلاحیت ۴۸۳ نفر رد و صلاحیت ۴۵۹ نفر تایید شد و بر همین اساس برای احراز هر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این استان ۲۳ نفر رقابت می‌کنند.

در آن سال این استان حدود پنج میلیون نفر جمعیت داشت و از این تعداد حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر حائز شرایط رای دادن و ۲۰۲ هزار نفر رای اولی بودند، بررسی آمار حاکیست که این استان در دوره گذشته که سال ۹۴ برگزار شد رتبه دوم کشور را از نظر تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی داشت.

۲۱ درصد از داوطلبان این دوره سابقه مشارکت در انتخابات قبل، همچنین سه درصد  نیز سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه خود داشتند. بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور بیشترین تعداد ثبت‌نام کنندگان نمایندگی مجلس یازدهم از تهران، اصفهان و خراسان رضوی هستند. از استان پنج میلیون نفری اصفهان همراه با نماینده ارامنه، ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند. 

در فرایند ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب از استان اصفهان ثبت‌نام کردند که این تعداد نسبت به دوره قبلی انتخابات مجلس افزایش یافت به‌ طوری که تعداد داوطلبان دوره دهم مجلس در این خطه یک هزار و ۱۵ نفر بود.

گام بعدی بررسی سوابق داوطلبان از طریق هیات‌های اجرایی مراجع چهارگانه بود که  ۱۷ تا ۲۱ آذرماه  امسال صورت گرفت.در این زمان ۱۹۶ نفر از داوطلبان قبل از شروع رسیدگی به صلاحیت‌ها، انصراف دادند.

سپس از هزار و ۲۴۲ شرکت کننده از استان ۳۷۲ نفر در مرحله اول مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند. بیشترین تعداد نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان شامل ۱۳۴ نفر (۱۵ زن و ۱۱۹ مرد) و پس از آن کاشان و آران و بیدگل با ۲۹ نفر (چهار زن و ۲۵ مرد) است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود و نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله حوزه اقلیت‌های مذهبی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نزدیک به ۶۰ هزار نفر  در امر برگزاری انتخابات در استان اصفهان همکاری دارند و تعداد ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رای به‌صورت قطعی و با تایید هیات‌های اجرایی در استان آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را اخذ می‌کنند.

حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تَن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند بعلاوه نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران.
اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان یک نفر انتخاب خواهد شد که به ترتیب "اردستان" به مرکزیت "اردستان، شاهین شهر، میمه و بُرخوار" به مرکزیت "شاهین شهر"، "خمینی شهر" به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان" به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت" به مرکزیت "داران"، "فلاورجان" به مرکزیت "فلاورجان"، "کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت "کاشان"، "گلپایگان و خوانسار" به مرکزیت"گلپایگان"، "لنجان"به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین  و خور و بیابانک "به مرکزیت "نایین" ، "نجف‌آباد و تیران و کرون "به مرکزیت "نجف‌آباد" و "نطنز و بخش قمصر" به مرکزیت "نطنز" از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.   
انتخابات پیش رو نخستین انتخابات گام دوم انقلاب است که با شعار «انتخابات ۹۸، گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی‌طرفی، انسجام ملی»  دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

به گفته استاندار اصفهان، این استان برای برگزاری انتخاباتی پرشور و باشکوه با حضور حماسی مردم در روز دوم ماه اسفند آمادگی کامل دارد.

عباس رضایی در گفت و گو با ایرنا با بیان این که ۲ هزار و ۸۳۸ صندوق اخذ رای در استان پیش بینی شد ادامه داد: ۲۲ هزار نفر عوامل اجرایی، دست کم ۱۴ تا ۱۷ هزار نفر عوامل نظارتی و ۹ هزار  نفر از نیروهای نظامی و انتظامی برای برقراری امنیت انتخابات در این دوره از انتخابات حضور دارند، همه عوامل برگزار کننده انتخابات اعم از نیروهای اجرایی، نظارتی، نمایندگان فرماندار، بازرسان و کاربران دستگاههای احراز هویت طی دوره‌های مجزا آموزش‌های مهارتی و قانونی را دیدند.
وی تصریح کرد: تمام تلاش استان مراقبت از حق الناس، رعایت قانون و برگزاری انتخاباتی سالم است، برای مجموعه استانداری اصفهان مهم نیست چه کسی از صندوق رای بیرون می‌آید و مردم مطمئن باشند هر کسی که مردم به او رای دهند برای ما محترم خواهد بود و تلاش مجموعه استان، هیات‌های اجرایی و نظارت بر آن است که حق الناس صد در صد رعایت شود.

استاندار اظهار امیدواری کرد با همدلی و هماهنگی مردم، دستگاههای اجرایی و نامزدهای این دوره از انتخابات شاهد یک رقابت سالم در استان خواهیم بود.

همچنین فرماندار اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تدابیر و امکانات لازم برای برپایی انتخاباتی شفاف و شیشه‌ای در کمال آرامش و امنیت در این شهرستان فراهم است.

حسین سیستانی خاطرنشان کرد: تمامی اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان با اشراف کامل به اهمیت این رویداد و آموزش دست اندرکاران برگزاری انتخابات در ستادها و شعبه‌های اخذ رای استان آماده برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

وی برگزاری انتخابات در سطح عالی و مطلوب را مهمترین وظیفه فرمانداران به عنوان اجراکننده و نماینده عالی دولت برشمرد و گفت: رسالت مجریان انتخابات در هفت شاخص شامل امانت‌داری، بی‌طرفی، قانونمداری و حرکت در مسیر قانون، سلامت و امنیت انتخابات، مشارکت حداکثری، توجه به مدیریت دانش و شفافیت انتخابات عنوان کرد.

فرماندار با اشاره به تجهیز شعبه‌های اخذ رای به دستگاه های احراز هویت و استعلام گفت: این دستگاه ها به ما کمک می‌کند تا هویت افراد احراز شده و افراد با شناسنامه تکراری یا شناسنامه افراد فوت شده رای ندهند و از سویی از دادن رای تکراری جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخذ رای نیز اقدامات لازم و برنامه‌های ویژه از تریبون های نماز جمعه در سطح شهرها و بخش های این شهرستان در قالب سخنرانی صورت گرفته است.

سیستانی با بیان اینکه حضور حداکثری در پای صندوق های رای نشانه حمایت و پشتوانه‌ای محکم برای نظام است، یادآورشد: امید است که همانند راهپیمایی ۲۲ بهمن، یکبار دیگر حماسه حضور مردم مومن و ولایتمدار اصفهان در روز دوم اسفند محقق شود.

وی با اشاره به وجود  ۹۰۴ شعبه اخذ در قالب ۲۴ ستاد در شهرستان اصفهان گفت: ۲۴ هزار نفر در قالب هیات‌های نظارت، اجرایی، نمایندگان فرماندار و  دست اندرکاران شعبه‌ها و نیروی انتظامی وظیفه برگزاری انتخابات دوم اسفند در این شهرستان را عهده دار هستند.

حالا باید دید مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چگونه خواهد بود و آمار و ارقام حضور اصفهانی‌ها در پای صندوق‌های قبل نسبت به دوره‌های گذشته چه تغییری خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.