افزایش بی‌سابقه مصرف گاز در روزهای اخیر در استان اصفهان به ۷۵ میلیون متر مکعب در روز رسید و همین امر باعث کاهش میزان گاز تخصیص یافته به برخی واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی از جمله نیروگاه‌ها با هدف تامین سوخت مورد نیاز مشترکان خانگی در فصل زمستان شد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز اصفهان، میزان مصرف گاز استان در روزهای بسیار سرد امسال به اندازه سه فاز پارس جنوبی بود و نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت که حدود ۷۰ درصد از این مصرف مربوط به مشترکان خانگی است.

این موضوع، کاهش تولید برق در نیروگاه‌های استان اصفهان را به همراه داشت به طوری که به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان، تولید برق نیروگاه‌های استان در هفته های گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافت.

سعید محسنی به خبرنگار ایرنا گفت که نیروگاه‌های اصفهان، تنها نیروگاه‌های کشور هستند که هنوز بخش مازوت سوز آن پلمب است و با وجود کاهش گاز تخصیص یافته به آنها و کاهش تولید برق، همچنان مسوولان و دادستان این استان بر استفاده نکردن از مازوت تاکید دارند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان از مردم خواست تا در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، کشاورزی و اداری مصرف گاز و برق خود را تا حد ممکن کاهش دهند تا سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین شده و تولید برق دچار مشکل نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با تاکید بر اینکه تامین سوخت گاز برای نیروگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد، گفت: مجموعه مدیریت استان با توجه به غلظت آلاینده‌های جوی و نوسان‌های اقلیمی در این خطه و با هدف حفظ سلامت مردم، تاکنون هیچ تصمیمی برای استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها نگرفته است.

منصور شیشه‌فروش روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر مردم می‌خواهند که مشکلی در تامین برق آنها پیش نیاید باید در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند.

وی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی اصفهان برای افت محسوس دما در هفته آینده، خاطرنشان کرد: تیم‌های بازرسی شرکت‌های گاز و برق از شنبه آینده با حضور در بخش های مختلف به مراقبت در زمینه چگونگی مصرف این انرژی ها می‌پردازند.

اداره کل هواشناسی اصفهان پیش بینی کرد که از اواخر وقت روز یکشنبه بیستم بهمن تا روز سه‌شنبه بیست و دوم بهمن، دمای هوا بین پنج تا ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش یابد.

این پدیده جوی  در بیشتر مناطق استان اصفهان به‌ویژه نیمه غربی و مرتفع رخ می دهد و سرمازدگی و یخبندان و افزایش مصرف حامل های انرژی به دنبال خواهد داشت.

پنج نیروگاه در استان اصفهان شامل اصفهان، شهید منتظری، کاشان، زواره و جنوب اصفهان فعال است که نیروگاه‌های اصفهان و شهید منتظری علاوه بر گاز می‌توانند در صورت نیاز و در شرایط اضطرار با تغییر سامانه سوخت‌رسانی از سوخت مایع استفاده کنند.

مصرف مازوت (سوخت مایع) در ۲ نیروگاه اصفهان و شهید منتظری از هفت سال گذشته با هدف کاهش آلودگی هوا و به دستور دادستان اصفهان، ممنوع و مشعل‌های آن پلمب شد.

نفت کوره یا مازوت (Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی و ارزان‌ترین ماده سوختنی برای موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است. به دلیل اینکه استفاده از این سوخت، آلودگی بسیاری در هوا به‌ویژه در شرایط پایداری جوی به‌وجود می‌آورد استفاده از آن برای واحدهای صنعتی به‌ویژه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است. 

اصفهان بین هشت کلان‌شهر ایران رتبه اول آلودگی هوا را دارد و از ابتدای امسال تاکنون در این ارتباط با مشکل جدی مواجه بوده است.

سه واحد صنعتی در استان اصفهان در دی ماه امسال از سوخت مازوت استفاده کردند که موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دادستانی اصفهان پیگیری شد.

بنا به گفته مسوولان مربوطه، این واحدهای صنعتی در شعاع تاثیرگذار بر روی کلانشهر اصفهان و چند شهر اطراف به‌دلیل افت فشار گاز طبیعی، سوخت خود را تغییر داده و از مازوت استفاده کردند که پس از پیگیری‌های انجام شده و با تمهیدات انجام شده و همکاری شرکت گاز استان، سوخت این واحدها مجدد به گاز طبیعی برگشت.

این اقدام واحدهای صنعتی مذکور در تشدید آلودگی هوا در چند روز در دی ماه امسال تاثیر داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.