داریوش سجادی روز دوشنبه در نشستی با موضوع "تاثیر احزاب ایران" در سالن اجتماعات گروه معارف دانشگاه اصفهان افزود:  احزاب یک سوغات غربی است که بر اساس مناسبات غرب‌سالارانه شکل گرفت و ما ۲ نوع حکومت در برابر احزاب داریم که در نوع طباخانه، احزاب تلاش می‌کنند بر اساس خواسته مردم پیش بروند اما این نظام غربی است که برای خواست شهروندان، ذائقه‌سازی می‌کند.

وی اظهارداشت: حکومت نوع دوم که آن را طبیبانه می‌خوانم مانند طبیب، دغدغه مصلحت بیمار را داشته و ساختار امت و امامت است که شیعه به آن اعتقاد دارد.

وی به انتخابات مجلس اشاره و اضافه کرد:  انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی خوب خواهد بود زیرا مردم در ناآرامی‌های آبان دیدند که چه گرگ‌هایی در طمع آشوب برای تجزیه ایرانی قدرتمند هستند.

سجادی ادامه داد : ناآرامی‌های آبان با همه مسائل، برکت‌ به همراه داشت زیرا مردم دیدند که چه گرگ‌هایی در کانون‌هایی مانند ریاض و تل‌آویو به دنبال استفاده از هر فرصت و شیوه‌ای برای تجزیه کردن ایران قدرتمند هستند.

این روزنامه نگار مقیم امریکا تصریح کرد: بخش‌هایی از آن ناآرامی‌ها برای انتخابات اسفندماه بسترسازی و سازمان‌دهی شده بود اما با توجه به موضوع بنزین، دچار هیجان شدند و آن را جلو انداختند.

وی بیان کرد: روز نخست ناآرامی‌های آبان‌ماه تا پیش از غروب، اعتراض‌ها شکل مدنی داشت اما پس از آن وقتی شبکه‌های فارسی ماهواره‌ای تریبون خود را در اختیار افراطی‌ها و براندازها قرار دادند، شرایط تغییر کرد.

وی رویکرد قطع کردن اینترنت در ناآرامی‌های آبان‌ماه را درست خواند و بیان کرد: این کار موجب شد تا شبکه از دست اغتشاشگران گرفته شود و نتوانند هم‌افزایی کنند بر این اساس آمریکا در مرحله بعدی به دنبال فناوری اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود.

سجادی تاکید کرد: تا زمانی که تهدیدها و تحریم‌های آمریکا بر فضای ایران قرار گرفته است، برای ساختار حکومتی جهت اینکه فضا را چنان امن ببیند تا برای اعتراض‌ها بسترسازی کند، ممانعت وجود دارد.این تحلیلگر مسائل سیاسی با کارکرد احزاب اشاره کرد و  یادآور شد:

وی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد شورای نگهبان در انتخابات گفت: هر نظامی فیلترینگ خاص خود را دارد اما باور دارم که جدا از بحث‌هایی که در این باره مطرح است، جناح‌ها تعلل و بی‌خاصیتی خود را پشت موضوع شورای نگهبان پنهان می‌کنند.

این کارشناس امور سیاسی تاکید کرد: اگر آنها چند ژنرال در مجلس داشتند، می‌توانستند تاثیرگذار باشند زیرا در واقع این شخصیت‌ها تبیین کننده شخصیت خود در ساختارهای سیاسی از جمله مجلس و دولت هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی، گفتمان سالاری در کشورمان خارج از بحث احزاب مطرح بود، اظهارداشت: گفتمان امام راحل بر این اساس مبتنی بود، افرادی که پیش از انقلاب به دلایل مختلفی مانند فقر دیده نمی‌شدند، پس از انقلاب به ولی نعمتان جامعه تبدیل شدند.

سجادی با اشاره به وجود ۲ قطب اصلی موسوم به کبوترها و عقاب‌ها در کاخ سفید تشریح کرد: کبوترها کسانی هستند که روش دیپلماتیک آنها نرم‌افزاری است اما عقاب‌ها روش جنگی و سخت‌افزاری را در پیش می‌گیرند.

سجادی افزود: این قطب‌ها در ۴۰ سال گذشته به دنبال به چالش کشاندن انقلاب اسلامی ایران بودند که ابتکار عمل در سال ۸۸ در کاخ سفید به دست کبوترها افتاد و حتی دیدیم که باراک اوباما، نامه تبریکی را به بهانه نوروز همان سال برای رهبری ایران نوشت.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها روی آشوب‌های سال ۸۸ خیلی حساب باز کرده بودند، اما رویکرد آنها پس از سال ۸۸ به سمت تحریم‌های فلج‌کننده رفت تا کشورمان را دچار بحران معیشت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با گله‌مندی از دانشجویان گفت: دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور به شدت ضد سیاسی شدند و برخلاف دهه‌های ۵۰ و ۶۰، در زمان حاضر در حوزه سیاست خمیازه می‌کشند.

سجادی با بیان اینکه دانشجویان اکنون چندان دغدغه سیاست ندارند، ادامه داد: جناح اصولگرایان از دانشجویان گرفته تا روحانیان در اصطلاح، مارکتینگ (بازاریابی) و پکیجینگ (بسته‌بندی محصولات) بلد نیستند.

به گفته وی، پس از آنکه رهبری معظم انقلاب نامه‌ای خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند باید جوانان انقلابی کشورمان نقش لجستیک ایفا می‌کردند اما اینگونه نشد. 

نشست تاثیر احزاب ایران از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.