محمد رضا حبیبی روز دوشنبه در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: قوه قضاییه نهایت تلاش خود را برای اجرای قوانین و حقوق کودکان می کند اما از حیث امکانات در مضیقه است.

وی با بیان اینکه لازم است مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از دولت برای کمک به قوه قضاییه مطالبه جدی و مستمر داشته باشد، اظهار داشت: از جمله تنگناهای ما در این زمینه مربوط به حضور مددکار اجتماعی است.

حبیبی توضیح داد: بر اساس قانون مصوب سال ۹۲ جلسه های دادگاه کودکان و نوجوانان باید با حضور مددکار اجتماعی باشد و برای این کار نیاز به استخدام این افراد یا تامین هزینه برای بکارگیری موقت آنهاست.

رییس کل دادگستری اصفهان ادامه داد: با وجودی که تاکنون اعتباری در این زمینه تامین نشد ما این قانون را اجرا کردیم اما به این نحو تا مدتی می توان کار را ادامه داد.

حبیبی به موضوع کودکان طلاق اشاره و خاطرنشان کرد: این کودکان حق دارند با والدین خود ملاقات داشته باشند اما یکی از مشکلات اساسی ما، تامین مکان مناسب برای این ملاقات است به طوری که در برخی موارد این کار در کلانتری ها که مکان مناسبی برای آن نیست، انجام می شد که رفع این مشکل نیاز به حمایت جدی دولت دارد.

وی با بیان این که رسیدگی به پرونده های افراد زیر ۱۸ سال باید در شعب ویژه با قاضی مجرب و حضور مددکار ویژه انجام شود، افزود: معرفی کودکان و نوجوانان به زندان ممنوع است و افراد ۱۵ تا ۱۸ سال به کانون های اصلاح و تربیت معرفی می شوند.

حبیبی همچنین به ضرورت حمایت از کودکان مظلوم کشورهای منطقه از جمله یمن اشاره و اضافه کرد: ایران و اصفهان افتخار دارند که هر سال جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان را برای ایجاد محیط شاد جهت کودکان و نوجوانان برگزار می کنند.

هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک روز دوشنبه توسط مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک و امور بانوان استانداری و با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

/۶۰۲۶/۳۰۱۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.