زنبور عسل، محصولات و فرآورده های از جمله، موم، بره موم، ژل رویال، گرده و عسل تولید می کند اما در این میان محصول عسل برای ما بیش از هر محصولی شناخته شده است.

بر همین اساس، زنبورداری که پیشه ای سنتی محسوب می شود همچنان در دنیای مدرن امروز با تولید بهترین فرآورده غنی خدادادی و طبیعی، الگوی یک کسب و کار خوب و سالم به حساب می آید و از سال ۱۳۶۲ خورشیدی «شرکت تعاونی زنبورداران سمیرم» برای توسعه همین حرفه آغاز به کار کرده است.

یکی از زنبورداران بخش مرکزی سمیرم که کندوهایش را در حاشیه روستای قرقاچ مستقر کرده است درباره تولید عسل به خبرنگار ایرنا گفت: امسال وضعیت ما بهتر از سال های گذشته است.

محمد افشاری با بیان اینکه بارندگی های خوب بهار امسال و زمستان سال گذشته در بالارفتن راندمان تولید موثر بوده است اظهار داشت: میانگین تولید عسل از کلونی های عسل، بیشتر از ۶ کیلوگرم است که در خشکسالی های گذشته به زیر ۵ کیلو هم رسید.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران سمیرم عسل تولیدی این خطه را، عسل کیفی ایران می داند و معتقد است: امروز یا کیفیت ترین عسل استان اصفهان در این منطقه کوهستانی تولید می شود.

احمد قربانی با بیان اینکه عسل داروی موثر و طلای طبیعت است خاطر نشان کرد: امروزه زنبور داری یک صنعت درآمدزاست و ۲۲۰ نفر سمیرمی عضو شرکت تعاونی زنبورداران در این عرصه فعالیت می کنند.

وی وجود طبیعت بکر با وجود دشت ها و کوه های مرتفع به همراه پوشش گیاهی خوب را موثر در تولید این عسل با کیفیت دانست و گفت: پوشش  گیاه «گوَن» (نام علمی: Astragalus)در وسعت زیادی از کوه ها و مراتع سمیرم نقش زیادی در این میان دارد.

وی افزود: ۳۲هزار کلونی زنبور عسل در بیشتر از ۵۵هزار عرصه ملی و ۲۲ هزار هکتار باغ کشاورزی مستقر هستند.

این زنبوردار افزود:  عمده عسل تولیدی در سمیرم از نوع گون با رنگ زرد کم رنگ است که طبیعتی گرم دارد و زمان برداشت آن در فصل تابستان اوایل تا اواخر مردادماه ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران سمیرم ادامه داد: عسل این خطه که عمده شهد آن مربوط به گیاه گون است عطر و طعمی خاص و خوشمزه همراه با خواص دارویی فراوان دارد و بیشتر برای صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی این موضوع را موثر در جذب پایدار و دائمی گردشگر با خرید عسل با کیفیت سمیرم برشمرد و تصریح کرد: تولید سالانه عسل در خشکسالی ها حدود ۲۰۰ تن و در سال های عادی به طور میانگین به ۲۷۵  تن هم می رسد.

یکی دیگر از فعالان بخش زنبورداری در سمیرم نیز اظهار داشت: تعیین نوع و میزان کیفیت عسل بر مبنای ساکاروز موجود در عسل است به طوریکه به عسل‌های بالاتر از ۳ درصد مجوز فروش داده نمی‌شود.

به گفته مهرداد کریمی، عسل از نوع کُنار و مرکبات در سمیرم سردسیر تولید نمی‌شود و اگر از این نوع عسل در شهرستان مشاهده شد به‌طور عمده از استان بوشهر، کازرون و جنوب کشور که محل قشلاق عشایر این خطه است وارد  می شوند.

وی خاطر نشان کرد: گرفتن عسل نوع گون از هر نوع عسل دیگری سخت‌تر است چرا که زنبورها هنگام عسل گیری مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

 میانگین تولید عسل در کشورهای صنعتی از هر کندو ۶۰ کیلوگرم اما در کشورمان ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم است. طبق آمار صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری سال ۲۰۱۳ رتبه ایران در جهان از نظر تعداد کلونی، چهارم است و مقدار کل تولید عسل ما در دنیا در رتبه هشتم قرار دارد.

صنعتی درآمدزا که بدون شک اگر با دیدگاه و بسترسازی مدرن و تولید، فروش و بازارشناسی سایر فرآوردهای زنبورعسل به آن نگاه شود تاثیر بسزایی در رونق تولید این محصول بی نظیر خلقت خواهد داشت و کام جمع بیشتری از مردم استان و کشورمان و حتی سایر کشورها را شیرین خواهد کرد.

سمیرم با حدود ۱۵۰ روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و اشتغال ۹۶درصدی مردم در بخش کشاورزی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

۶۰۲۲/ ۷۱۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.