به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه، وی روز پنجشنبه در کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی، با بیان این که باید از ظرفیت های علمی علوم انسانی غربی بهره مند شد، افزود: درمجموعه های دانشگاهی باید فلسفه اسلامی و غربی و نیز علوم انسانی غربی و اسلامی با یکدیگر تفکیک شده و اساتید هیچ خوفی از ارائه مباحث دینی در این حوزه نداشته باشند.
آیت الله سبحانی اضافه کرد: باید ضمن بهره گیری از ظرفیت های علوم مرسوم، از تضادهایی که در علوم انسانی مرسوم با مبانی دینی وجود دارد پرهیز نمود.
وی با اشاره به این که فلسفه های غربی شبهه افکنانه و شکاکانه سخن می گویند، اظهار داشت: فلسفه اسلامی تنها فلسفه ای است که قاطعانه سخن خود را ارائه می کند، در حالی که فلسفه های غربی مباحث علمی را بر شک استوار می سازد.
وی در ادامه با بیان این که نگرش وحی بر انسان نگرش خلیفه الله است، خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن انسان از جایگاه والایی برخودار بوده و حامل امانت الهی است.
این مرجع تقلید بیان کرد: در حالی که علوم انسانی غربی انسان را موجودی طبیعی و مادی تلقی می کند که از عالم بالا بریده شده و میان هیچ رابطه ای برای انسان و خدا قائل نیست و انسان موجودی طبیعی تفسیر می شود.
وی علت پیدایش خداگرایی در انسان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: آفرینش انسان با خداگرایی ممزوج است و اگر انسان بخواهد کامل باشد باید رابطه ای ملموس با غیب داشته باشد و در مذهب، فطرت ریشه بشر است.
وی با بیان این که علوم انسانی غربی خوف بشر از سیل و زلزله و طوفان را تنها ادله برای ایجاد تکیه به غیر و خداباوری می پندارد، اظهار داشت: علوم انسانی غربی قائل است که بشر هنگامی که در آغوش پدر و مادر بوده، نیازهای او رفع می شود و بعد از بزرگ شدن، مشاهد کرد پدر و مادر نمی تواند آن نیازها را درست کند، لذا تکیه گاهی به نام خدا را در ذهن خویش ایجاد نمود.
آیت الله سبحانی با اشاره به این که در اندیشه های دینی احترام به پدر و مادر اصل و نیکی به نیازمندان و همسایگان ارزشمند است، خاطرنشان کرد: بین اخلاقی که بر اصل اصالت استوار است با اخلاقی که بر انتفاع استوار است فرق زیادی وجود دارد.
وی افزود: در عالم سیاست اسلام دیدگاه های متعالی بی شماری را ذکر نموده که مسئله جنگ را موضوعی انتفاعی نمی پندارد و قائل است که هرکس انسانی را نجات دهد گویا بشریت را نجات داده، و اگر انسانی را به قتل برساند ،گویا بشریت را به قتل رسانده است؛ در حالی که غرب جنگ را برای حفظ منافع دنیوی مورد توجه قرار داده است.
وی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره بین المللی، ابراز امیدواری کردکه برگزار کنندگان کنگره رویکرد مثبتی را در پیش گرفته، کتاب های علوم انسانی را مستقلا مورد بحث و بررسی علمی و دینی قرار دهند.
کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی با حضور جمعی از طلاب، اساتید و قرآن پژوهانی از ملت های مختلف جهان به همت جامعه المصطفی العالمیه و با مشارکت 30 مرکز علمی و قرآنی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز شد.
یک هزار و 150 چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله کیفیت، این مقاله ها توسط 77 استاد مورد ارزیابی علمی قرار گرفت و 390 مقاله پذیرفته شد.
قرآن پژوهانی از 10 ملیت جهان به زبان های فارسی عربی و انگلیسی و فرانسه مقالات خود را ارائه نموده اند و 45 اثر نیز در این کنگره رونمایی می شود.
/2085/ 6133/ تنظیم کننده: سمیه حیدری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.