مدیرکل بهزیستی قم در این کارگاه آموزشی، سالمندان را گنجینه‌ای از خرد و تجربه در هر جامعه‌ای دانست و اظهار داشت: اگر جامعه از سلامت کافی برخوردار باشد، امکان استفاده مناسب از این سرمایه ارزشمند را دارد.

هادی کریمی اصل بیان داشت: سالمندان در جامعه ناسالم، نادیده گرفته‌شده و مورد غفلت و بی‌توجهی قرار می‌گیرند.

وی افزود: جامعه ما باید به‌گونه‌ای باشد که اگر وضعیت رسیدگی به سالمندان مطلوب و ایده آل نیست، شاهد بی‌مهری به این قشر نیز نباشیم.

وی همچنین تکریم و تبیین جایگاه سالمندی و استفاده ازنظرها و تجربه‌های سالمندان را ازجمله هدف‌های برگزاری این کارگاه آموزشی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: این جلسه‌ها باید در مناسبت‌های مختلف و یا به‌صورت فصلی، حضوری و غیرحضوری استمرار داشته باشد تا در زمینه سلامت سالمندان قدم‌های موثرتری برداشته شود.

کریمی اصل یادآور شد: در پایگاه‌های سلامت خدمات مختلف آموزشی و مراقبتی ارائه می‌شود که سالمندان باید از آن استفاده لازم را داشته باشند.

مدیرعامل موسسه خیریه فرزانگان قم نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار سالمند در این استان اظهار داشت: به‌رغم همه پویایی‌ها، موفقیت‌ها و ارزش‌هایی که در میان جامعه سالمندان است، ولی این قشر همواره از خلاءها و چالش‌هایی نیز رنج می‌برد.

احمد محمدی با اذعان به اینکه بخش زیادی از سالمندان دچار انزوا و دوری از خانواده و فرزندان می‌باشند، گفت: موسسه مذکور با هدف دفاع از حقوق سالمندان راه‌اندازی شده و بقیه ارگان‌ها اعم از دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، فرمانداری و مردم نیز باید در معرفی ما نقش ویژه‌ای را ایفا کنند.

وی تصریح کرد: توان‌بخشی، غربال‌گری و اردوهای زیارتی، فرهنگی، سیاحتی و طب در منزل از خدماتی است که امکان ارائه آن از طریق موسسه فرزانگان فراهم است.

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم نیز در این جلسه با اشاره به بخشی از خدمات ویژه این مرکز به سالمندان گفت: در مراکز سلامت قم علاوه بر ارائه خدمات به افراد بالای ۶۰ سال، برای کسانی که کمتر از این سن دارند نیز برای اینکه با سلامتی کامل وارد دوره سالمندی شوند خدمات خوبی پیش‌بینی‌شده است.

محمدجواد باقریان گفت: این خدمات توسط تیم مراقبت سلامت صورت می‌گیرد و شامل آموزش‌های مربوط به تغذیه، شیوه نشستن، برخاستن و خوابیدن و همچنین مراقبت‌های مفاصل، دهان و دندان، تحرک فیزیکی، کنترل فشار خون و دیابت در دوران سالمندی است.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.