به گزارش ایرنا، حسن بختیاری عصر دوشنبه در هفتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه اخذ مجوز پیش نویس آیین نامه اجرایی احداث سطوح سبز در ساختمان ها و بهینه سازی مصرف آب اظهار داشت: فضای سبز خانگی ازبین رفته از این رو شهرداری برای جبران این معضل مردم را به سمت توسعه سطوح سبز در ساختمان ها تشویق کند.
وی با یادآوری اینکه که در سال های نه چندان دور در هر خانه ای حداقل یک نهال که موجب تلطیف فضا بود، وجود داشت، افزود: دستورالعمل شهرداری برای توسعه فضای سبز گام مثبتی برای تشویق و ترغیب شهروندان برای ایجاد فضای بام و سطوح سبز در ساختمان ها می باشد.
وی با اشاره به هدر رفت آب شهری قم گفت: هدف دیگری که این طرح دنبال می کند، بهینه سازی مصرف آب از طریق راه اندازی سیستم های آب خاکستری و بازچرخانی آب و همچنین تامین برق با استفاده از انرژی خورشیدی است.
نایب رئیس شورای شهر قم گفت: با اجرایی شدن این طرح زیست محیطی در ایجاد ساختمان های شهر قم تعریف جدیدی تحت عنوان بام یا سطوح سبز ارائه شده که قابل توجه می باشد.

** شهردار قم نیز در این جلسه نخستین هدف این طرح را ترویج فرهنگ پاکیزه نگه داشتن محیط زیست به وسیله فضای سبز دانست، و در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر صدور پروانه ساخت و ساز در قم دچار بروکراسی و مراحل اداری است و اگر مرحله دیگری به آن اضافه شود و مانعی در پیش پای مردم قرار گیرد، کار درستی نیست، بنا بر طرح مذکور باید به صورت تدریجی و مرحله ای به اجرا گذاشته شود.
سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: بر اساس قانون 20 درصد از مساحت ساختمان باید به فضای سبز اختصاص پیدا کند، ولی همین نیز رعایت نمی شود، و اگر مساله دیگری را به آن بیفزاییم به طور حتم قوانین روح خود را از دست خواهند داد، و به همین علت باید پس از چندی که این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شد، قانونی شود.

** معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه با اذعان به اینکه محیط زیست قم در حوزه آب و هوا هر ساله شرایط نامناسب تری از قبل پیدا می کند، گفت: احداث فضای سبز شهری هزینه های زیادی به مدیریت شهری تحمیل می کند، و به همین خاطر موضوع ایجاد فضای سبز پایدار با هزینه های کمتر مطرح شده است.
فضای سبز موجود در اختیار شهرداری قم 22 میلیون مترمربع شامل پنج هزار و 226 پارک و بوستان و هفده هزار و 132 هکتار مناطق سبز جنگلی و کمربند سبز است
سید امیر سامع بیان کرد: بر اساس این طرح که در قالب پیش نویس آیین نامه اجرایی تهیه و به شورا ارسال شده کلیه ابنیه ها و ساختمان هایی که در ساخت و ساز آنها مساله فضای سبز و صرفه جویی در مصرف آب مورد توجه قرار گرفته باشد، علامت دار می شوند.
وی اضافه کرد: مردم همان گونه که درخرید ساختمان به سیستم نورپردازی آن توجه می کنند، باید به اصول زیست محیط زیستی رعایت شده در ساختمان مورد نظر خود نیز توجه نمایند، تا فرهنگ حفظ محیط زیست و فضای سبز در جامعه نهادینه شود.
سامع تصریح کرد: طبق این طرح ساختمان ها، مطابق شاخص های نظیر فضای سبز و بازچرخانی آب در رده های مختلف تقسیم بندی می شوند، و کمیته ای متشکل از دستگاه های ذی ربط شامل شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و نماینده دانشگاه ها نیز این ویژگی را در ساختمان ها بررسی و با شاخص ها تطبیق می دهند.
معاون شهردار قم گفت: هر واحد ساختمانی که از مشخصه های زیست محیطی برخوردار باشد به آن پلاک محیط زیست تعلق می گیرد، و از سوی ارگان های مربوطه از جمله دستگاه های خدمات شهری، شهرداری و راه و شهرسازی مشوق هایی تعیین می شود.
اعضای شورای شهر قم همچنین پس از بحث های فراوان با تصویب پیش نویس آیین نامه اجرایی احداث سطوح سبز در ساختمان ها و بهینه سازی مصرف آب مخالفت نموده و با نظر آنها این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون خدمات شهری شورا بازگردانده شد.
اعضای شورا همچنین در این جلسه با تخصیص 900 میلیارد ریال اعتبار برای خرید قیر و میلگرد مورد نیاز طرح های عمرانی شهری قم و ثبت آن در بودجه عمرانی شهرداری موافقت کردند.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.