محرم جعفری روز پنجشنبه در جلسه مشورتی دهیاران و شوراهای اسلامی بخش مرکزی شهرستان مشگین شهر گفت:
دهیاران و شوراهای اسلامی می توانند بازوی یاریگر حفاظت از آثار تاریخی باشند.
او افزود: بر اساس دستور العمل میراث فرهنگ دهیاران و شوراهای اسلامی باید نسبت به تشکیل انجمن میراث فرهنگی اقدام کرده و در این انجمن الزامات و ضروریات حفاظت از آثار تاریخی را مورد مشورت قرار دهند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشگین شهر اظهار کرد: به منظور تحقق این مهم می باید دهیاران و شوراها در روزهای آینده جلسه انجمن میراث فرهنگی را در محل خدمت خود برگزار کرده و شیوه های حفاظت و صیانت از آثار تاریخی را بررسی کنند.
به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، جعفری با اشاره به تعدد آثار تاریخی در شهرستان مشگین شهر گفت: حفاظت از این تعداد اثر نیازمند همکاری نهادهای مختلف از جمله دهیاران و شوراهای اسلامی است.
او اظهارامیدواری کرد در آینده نزدیک فعالیت انجمن میراث فرهنگی زمینه ساز حفاظت بهینه از آثار تاریخی این شهرستان باشد.
وی همچنین خواستار فرهنگ سازی حفاظت از آثار تاریخی از سوی انجمن های میراث فرهنگی شد و افزود: در حفاظت از آثار تاریخی باید ظرفیت های مردمی نیز بکار گرفته شود.
شهرستان مشگین شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.
ده ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
شهرستان مشگین شهر با داشتن قابلیت های متعدد گردشگری از جمله آب های گرم معدنی ، کوهستان سبلان ، جنگل های بکر ارسباران و آثار متعدد باستانی و تاریخی توانسته نظر تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به خود جلب کند.
چشمه آبگرم قینرجه با دمای 86 درجه داغ ترین چشمه معدنی جهان است و در سال های نه چندان دور اولین مجتمع آبدرمانی توسط دولت در این منطقه احداث شده است.
سه مجتمع بزرگ آبدرمانی وله زیر ، شابیل و قینرجه و چشمه های آبگرم قوتورسویی ، موئیل ، ملک سوئی و دودو مورد استفاده قرار می گیرند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.