به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر محسن ارزان لو روز شنبه در آستانه روز جهانی غذا در جلسه با تولیدکنندگان مواد غدایی و لبنی استان اردبیل افزود:از طریق جدول نشانگرهای رنگی مصرف کننده میزان مصرف قند، نمک، چربی و اسید چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده های غذایی دریافت و رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می کند.
وی اظهار کرد: با توجه به طرح تحول سلامت و سیاست های وزارت بهداشت در خصوص اطلاع رسانی و افزایش فرهنگ مصرف کنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، سازمان غذا و دارو اقدام به تدوین دستورالعمل درج نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی کرده است.
وی تصریح کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که نسبت به اجرای طرح مذکور بر روی برچسب محصولات غذایی و آشامیدنی اقدام نموده است و باید همه محصولات غذایی و آشامیدنی دارای نشانگر رنگی تغذیه ای( چراغ راهنمای تغذیه ای) باشند.
وی با اشاره به اینکه جامعه سالم زیر بنای توسعه هر کشور و یکی از راه های نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح است، بیان کرد: در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فرآورده های خوراکی و آشامیدنی به مصرف کننده ضروری است.
وی با بیان اینکه درج نشانگرهای رنگی با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقا سلامت طراحی و تدوین شده است، اضافه کرد: برچسب گذاری غذا اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولید کننده و فروشنده غذا با خریدار و مصرف کننده می باشد.
وی ادامه داد: رنگ قرمز در نشانگر تغذیه نشانه زیاد بودن، رنگ زرد یا نارنجی نشانه متوسط بودن و رنگ سبز نشانه کم بودن قند، نمک، چربی و یا اسید چرب ترانسی در مواد خوراکی است.
دکتر ارزان لو گفت: کنترل 25 درصد بیماری های غیر واگیردار در اختیار وزارت بهداشت و 75 درصد مابقی عوامل در اختیار تولید کنندگان و سایر سازمان ها است که برای همین در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت جدیدی با عنوان معاونت اجتماعی برای تعامل با سایر دستگاه ها ایجاد شده است و در استان اردبیل هم این معاونت در حال راه اندازی است.

*** طرح برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالا ***
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل همچنین گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از کالاهای مصرفی از سایر کشورهای وارد کشور ما می شود، کنترل و نظارت سازمان های ذی ربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت می باشد.
دکتر ارزان لو با بیان اینکه یکی از راه های اطمینان از اصالت و سلامت این گونه کالاها وجود برچسب های اصالت بر روی کالا می باشد، افزود: برای همین سازمان غذا و دارو برای همه محصولات سلامت محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی کرده است.
وی اظهار کرد: بازرسان معاونت غذا و دارو تمام محصولات سلامت محور را در سطح عرضه مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده اقلام فاقد برچسب اصالت اقدام به جمع آوری کالا می نمایند.
وی بیان کرد: شناسه اصالت 16 رقمی، منحصر به ‌فرد و متناظر با UIDکه مختص هر واحد فرآورده است که با لایه‌ای پوشانده شده و پس از برداشتن این لایه توسط مصرف‌کننده آشکار خواهد شد.
وی اضافه کرد: برچسب اصالت دارای ویژگی هایی است که کلیه عرضه کنندگان و مصرف کنندگان اقلام سلامت محور را قادر می سازد اصالت کالا را مورد بررسی قرار داده و پس از حصول اطمینان از اصالت کالا اقدام به خریداری و مصرف کالای مورد نظر کنند.
وی ادامه داد: با استعلام از طریق آدرس http://www.ttac.ir و یا با وارد شدن به آدرس فوق و وارد کردن هرکدام از کدهای مورد نظر در محل خاص خود اصالت کالای خریداری شده را می توان استعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه از طریق سامانه پیام کوتاه و یا تلفن گویا نیز می توان اصالت کالا را استعلام کرد، اظهار کرد: برچسب های اصالت یک کد 16 رقمی بوده و توسط لایه ای پوشانده شده است که پس از خراشیدن و برداشتن این لایه توسط مصرف کننده آشکار خواهد شد که این شناسه را می توان از طریق شماره پیامک 20008822 و یا شماره تلفن گویا 0216185 مورد بررسی و کنترل قرار داده و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل نمود.
دکتر ارزان لو گفت: در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در اطلاعات دریافتی با فرآورده مورد بررسی و یا عدم تایید فرآورده مورد نظر از طریق روش های فوق، اصالت کالا مورد تایید نمی باشد لذا درصورت مشاهده این گونه موارد، موضوع را به معاونت غذا و دارو اطلاع دهید.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: متاسفانه هم اکنون نمی توان محصولات خام کشاورزی را کنترل کرد چرا که سیستم ردیابی و کدگذاری محصولات خام کشاورزی در کشور تاکنون طراحی نشده است و با کد گذاری مزارع توسط وزارت جهاد کشاورزی می توان محصولات خام کشاورزی را به این طریق ردیابی کرد تا در صورت وجود سموم و کود مضر از تولید آنها جلوگیری کرد.
وی بازرسی مستمر از واحدهای تولیدی، معرفی واحد های تولیدی متخلف به مراجع قضایی، بررسی و رسیدگی به شکایات مردمی، صدور پروانه بهداشتی و نظارت آموزش عموم مردم و آموزش کارشناسان فنی واحدهای تولیدی استان را از جمله فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در طول سال عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه از 202 واحد تولیدی دارای پروانه از معاونت غذا و داروی در استان 77 واحد غیرفعال است، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال 271 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی شده است که در این مدت 48 مورد تخلف آنها به مراجع قضایی معرفی شده است.
وی بیان کرد: در 6 ماهه اول امسال 84 پروانه ساخت برای محصولات جدید، 36 کد شناسایی برای کارگاههای کوچک، 45 پروانه مسئول فنی برای واحد های تولیدی در استان صادر شده است.
وی همچنین از صدور 40 مجوز بهداشتی برای صادرات محصولات به خارج از کشور در این مدت خبر داد و اضافه کرد: آب معدنی، فراورده های سیب زمینی و انواع نوشیدنی از جمله صادرات واحد های تولیدی استان به کشورهای عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بوده است.
تجلیل از واحدهای نمونه تولیدی و کارشناسان نمونه فنی واحدهای تولیدی استان از دیگر بخش های این نشست بود.
خبرنگار: نعمت محسن زاده**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.