نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ما از نمایندگان مجلس و مسئولان می‌خواهیم تا زمینه تالیف کتاب تاریخ را در مدارس به صورت منطقه‌ای با همکاری آموزش و پرورش فراهم آورند تا اهالی هر منطقه از تاریخ و گذشته خود مطلع شوند.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حجت‌الاسلام سیدحسن عاملی در مراسم چهارم مردادماه روز گرامیداشت روز اردبیل اظهار کرد: در قرآن کریم با تکیه بر زندگی گذشتگان برای نسل‌های آینده سخنان عبرت‌آموزی بیان شده که بر همین اساس ما نیز باید به سمتی حرکت کنیم تا با مطالعه تاریخ و گذشته خود آینده روشنی را برای خود رقم بزنیم.

وی ضرورت پاسداشت مفاخر و مواریث گذشته را به عنوان چراغ راه آینده یادآور شد و خاطرنشان کرد: این بزرگداشت و یادبود نه از باب تفاخر بلکه از باب عبرت‌آموزی از زندگی گذشتگان است تا نسل‌های آینده از این تجربه‌ها استفاده کرده و موفقیت پیش روی خود را به بهترین شکل رقم بزنند.

امام جمعه اردبیل افزود: دشمنان ما همواره می‌خواهند با تحریف تاریخی ما را نسبت به سرمایه‌های گذشته بدبین و ناامید کنند که چنین اتفاقی در آذربایجان و ترکیه با تحریف تاریخی رخ داده در حالی که در کشور ما به دلیل آمیختگی این تاریخ و مواریث با مبانی دینی، اسلامی و مذهبی چندان حرکت گمراه کننده‌ای رخ نداده است.

عاملی نقش صفویان را در یکپارچگی، وحدت و همگرایی مردم ایران بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: ملت ما اگر امروز با تکیه بر مذهب تشیع در مسیر همگرایی حرکت می‌کند به دلیل تلاش حاکمان صفویه به ویژه شاه اسماعیل است که با قدرت روحی بی‌نظیر توانست برای این کشور افتخارآفرینی کند.
وی ادامه داد: حکومت باعظمت خلق شده در دوران صفویه در اصفهان دودستی تقدیم افغانی‌ها شد و باید به نقش و جایگاه اردبیل در صیانت و حفاظت از سرمایه‌های ارزشی و معنوی فراهم آمده در دوران صفوی مطلع بوده و در این زمینه نسل آینده را با چنین مجموعه‌های ارزشمندی آشنا کنیم.

عاملی بیان کرد: بسیاری از جوانان و نوجوانان ما از این تحولات تاریخی رخ داده در عصر صفوی ناآگاه هستند که امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش به سمتی حرکت کنند تا تاریخ هر منطقه به شکل خاص تدوین تا در کنار تاریخ عمومی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در کنار پیوند معنوی و مذهبی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در تاریخ این کشور به ویژه عصر صفوی آنچه که در این عصر قابل توجه به نظر می‌رسد مولفه تدبیر و علم حاکمان صفویه است که قطعا به توانمندی این حکومت کمک کرده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ضرورت دعوت از صفوی‌شناسان بزرگ کشور را برای حضور در چنین محافل و مجالسی ضروری اعلام و اظهار کرد: به جای دعوت از خطبای محلی و منطقه‌ای بهتر است از اساتید برجسته دانشگاهی دعوت شود تا در این مجالس سخنرانی کنند و زمینه آگاهاسزی نسل آینده فراهم آید.
عاملی گفت: مفاخر بزرگی در اردبیل رشد و پرورش یافته‌اند که نمونه آنها مقدس اردبیلی است که بهتر است در چنین محافل و مجالسی از آثار و معارف چنین گنجینه‌های ارزشمند علمی و فرهنگی سخن به میان آید.
وی معروفیت شهر اردبیل را به فرهنگ، مدنیت و عشق به خاندان عصمت و طهارت یادآور شد و تصریح کرد: هیچ عنصر و عاملی نتوانسته است مردم ما را از پایبندی به این فرهنگ غنی و مناسک عزاداری دور کند.
عاملی در پایان از شهرداری اردبیل خواست؛ تا در چهار ورودی شهر تابلوی با مضمون بلد طیبه و رب‌الغفور نصب کند تا هر ایرانی و خارجی که وارد این شهر می‌شود به تقدس و پاکی این دیار پی ببرد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.