رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از دهه فجر امسال و با افتتاح رسمی مرکز پیوند کلیه زمینه و بستر این کار در استان اردبیل فراهم می‌آید. 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، قدرت اخوان اکبری در مراسم راه‌اندازی شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در اردبیل اظهار کرد: با اهدای عضو از سوی یک فرد دچار مرگ مغزی شده 8 نفر نجات پیدا کرده و زمینه به حداقل رسیدن عوارض بیماری 53 نفر نیز با بافت‌های ترمیم شده فراهم می‌آید. 
وی موضوع مهم ترویج فرهنگ و بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه را در باب اهدای عضو یادآور شد و خاطرنشان کرد: استان اردبیل در شناسایی بیماران مرگ مغزی که در نهایت منجر به اهدای عضو آنها می‌شود رتبه دوم کشوری را دارد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: ما در زمینه اهدای عضو جزو استان‌های متوسط کشور هستیم و کار در سال‌های اخیر در این حوزه به خوبی به پیش رفته هر چند که در کشورهای خارجی در کمتر از 5 دقیقه جلب رضایت خانواده‌ها انجام شده و کار بدون فوت وقت به سرعت به انجام می‌رسد. 
اخوان اکبری به برگزاری مناسب جشن نفس در این استان به نیت آگاهسازی تک تک افراد جامعه اشاره کرد و گفت: ما شرایطی را فراهم کردیم تا با آموزش نیروها و تامین فضای فیزیکی بتوانیم تا دهه فجر بخش پیوند کلیه را در استان اردبیل راه‌اندازی کنیم. 
وی به وجود 513 بیمار دیالیزی در استان اشاره و تصریح کرد: 400 نفر از آنها منتظر پیوند کلیه هستند که قطعا اهدای کلیه خدمت بزرگی برای آنها خواهد بود تا از درد و آلام دیالیز نجات پیدا کنند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد:ما باید در کمترین زمان خانواده بیماران دچار مرگ مغزی را نسبت به اهدای عضو راضی و قانع کنیم که این کار باید در مدت بسیار کم روی دهد که همکاران ما در اهدای عضو این کار را انجام می‌دهند اما به نسبت جمعیت دچار مرگ مغزی اهداکنندگان عضو ما در حد متوسط می‌باشند. 
در این جلسه رئیس انجمن اهدای عضو استان اردبیل نیز بیان کرد: در ایران 8 هزار نفر سالانه دچار مرگ مغزی می‌شوند که 3 هزار نفر از آنها به اهدای عضو منجر شده و 5 هزار نفر نیز به دلیل عدم رضایت خانواده سرمایه ارزشمند اعضای بدن خود را به زیر خاک می‌برند. 
مجید محمد غریبانی خاطرنشان کرد: 27 هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو قرار دارند که هر ساعت یک نفر از آنها فوت می‌کنند. 
وی به آمار استان اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: در این استان سالانه 56 مرگ مغزی اتفاق می‌افتد که 30 مورد از آنها قابل اهدا هستند که 8 عضو این افراد قابل برداشت و پیوند به دیگران بوده که اهدای عضو افراد مرگ مغزی می‌تواند زمینه نجات 112 نفر را فراهم کند.
رئیس انجمن اهدای عضو استان اردبیل یکی از دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه را تلاش برای جلب رضایت خانواده‌ها و گاه بی‌مهری آنها برشمرد و گفت: ما با عدم رضایت‌دهی خانواده‌ها و سرسختی آنها روبرو هستیم که با برگزاری جشن نفس سعی کردیم موضوع اهدای اعضا را ترویج کنیم که نتایح این جشن ایجاد رغبت و انگیزه بیشتر خود افراد در دریافت کارت اهدای عضو بوده که قطعا نتایج پرسود و ثمری را نیز به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.