'اهالی استان اردبیل بیش از یک دهه است که هر سال را در انتظار شنیدن سوت قطار سپری می کنند و تاکنون سه رئیس دولت و بیش از ده وزیر از اتمام این طرح در دوره خود خبر داده اند.
عملیات اجرائی خط آهن میانه-اردبیل به طول 175 کیلومتر در سال 84 و در زمانی که اکبر بهنامجو در سمت معاون عمرانی استانداری اردبیل مشغول خدمت بود آغاز شده و تا سال 96 که وی به عنوان استاندار توفیق خدمت مجدد به مردم این استان را پیدا کرد کمتر از 46 درصد پیشرفت داشت.
بهنامجو استان اردبیل را در حالی تحویل گرفت که ظرف 12 سال 500 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و حداقل به 1200 میلیارد تومان دیگر نیاز بود.
در شب عید مبعث سال 96 وقتی استاندار اردبیل با صدور پیامی خطاب به شهروندان استان از بهره برداری از خط آهن اردبیل تا دهه فجر سال 99 خبر داد تعداد زیادی از شهروندان چندان باوری به این وعده نداشتند و آن را هم مثل وعده های داده شده پیشین می پنداشتند.
اما این روزها که تابلوهای روزشمار راه آهن نصب شده و عملیات زیرسازی یکی از قطعات 12 گانه راه آهن تکمیل و آماده ریل گذاری شده است، کمتر شهروند آگاه و منصفی است که بتواند در تحقق این وعده تشکیک کند.
این باورپذیری زمانی به قطعیت رسید که بهنامجو توانست فقط علاوه بر جذب بیش از 100 درصد اعتبارات سال 96 این طرح و افزایش اعتبار تخصیصی سال 97 به 135 میلیارد تومان؛ برای اولین بار در سطح کشور مبلغ 750 میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی برای یک طرح ریلی تسهیلات اخذ نماید.
راه آهن جنوب استان با تدبیر استاندار اردبیل و برنامه ریزی انجام شده تا سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید و این گام مهمی در تکمیل و تقویت زیرساخت ها ارتباطی استان است.
اما بهنامجو در نشست با مدیران مسئول رسانه های استان خبری را رسانه ای کرد که نشان می دهد او توسعه راه آهن در قلب آذربایجان را هدف گذاری نموده است.
بنا به گفته استاندار اردبیل اتصال ریلی مرکز استان اردبیل به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان؛ که در واقع دسترسی به شبکه ریلی تمام حوزه ماوراء قفقاز و اتحادیه اروپا نیز خواهد بود زودتر از اتصال ریلی مراکز استانهای همجوار عملیاتی خواهد شد.
مطالعات اجرای راه آهن اردبیل- مشگین شهر- مغان از سال جاری و با برخورداری از ردیف بودجه مستقل آغاز شده است.
رایزنی ها و مذاکرات لازم جهت احداث پایانه کالای استراتژیک (بندر خشک) و اتصال ریلی مغان به جمهوری آذربایجان هم در دست اقدام است.
تکمیل شبکه ریلی استان اردبیل و اتصال به شبکه ریل بین المللی علاوه بر اینکه کمک بسیار بزرگی به توسعه استان همه حوزه ها اعم از کشاورزی، گردشگری، صنعت، معدن، تجارت و خدمات خواهد شد و افزایش تولید و اشتغال در سطح استان و بهبود وضعیت درآمد و معیشت شهروندان خواهد شد؛ از لحاظ موقعیت و جایگاه اقتصادی و ژئوپولوتیک نیز بر اهمیت استان اردبیل خواهد افزود.
امیدواریم با همکاری و همراهی همه شهروندان استان؛ به ویژه با عنایت به حمایت های نماینده محترم ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و همه نهادها و سازمانهای حکومتی و مردمی شاهد توسعه هر چه بیشتر استان و تحقق همه وعده های داده شده توسط مسئولان باشیم'.
6016/3006
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.