هم اکنون هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ آمارهای اخیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از موارد مرگ و میر و بستری بیماران کووید ۱۹ در اغلب نقاط کشور بیانگر این نکته است که پیک پنجم کرونا در مدار نزولی قرار گرفته اما همچنان رعایت شیوه نامه های بهداشتی و توجه به هشدارها مورد تاکید کارشناسان است.

همزمان با افزایش چشمگیر واکسیناسیون کرونا ، روند رو به رشد آمار واکسن زده‌ها و همچنین کاهش آمار جانباختگان و مبتلایان به ویروس کرونا در برخی استان‌ها، چشم‌انداز روشنی برای کنترل این ویروس ترسیم شده است .

اگرچه اغلب استان های کشور بواسطه شتاب در واکسیناسیون از قله پیک پنجم کرونا عبور کرده اند و وضعیت شیوع هم تغییر رنگ داده و شمار شهرهای قرمز نزولی شده اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم همچنان مورد تاکید است چرا که عادی انگاری توسط شهروندان، می‌تواند ایران را وارد پیک ششم کرونا کند و ضمن تحمیل خسارت های مادی کادر درمان را دچار فرسودگی و زحمت کند.

هم اکنون هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آخرین وضعیت کرونا در استان ها 

رشت / بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک رنگ آبی کرونایی به ٢ شهرستان املش و رضوانشهر رسید / تعداد شهرستان های زرد کرونایی نیز به ۱۵ شهرستان رسید /روند نزولی بستری ها /بدحالی ۶۸ بیمار 

ارومیه / بازگشایی مرز بازرگان از امروز/جمعه/ برای تردد مسافران به شرط داشتن جواب آزمایش پی سی آر منفی و کارت واکسیناسیون /  تردد کامیون همچنان ادامه دارد/

یزد/ فعال شدن چرخه انتقال ویروس کرونا /افزایش ۱۰ درصدی آمار بستری‌های مشکوک به ویروس کرونا /پیش‌بینی افزایش  آمار مبتلایان در هفته آینده 

خراسان رضوی/  ابلاغ آیین‌نامه‌ پرداخت مرحله دوم تسهیلات مربوط به خسارات کرونا به مشاغل صنایع دستی به ادارات‌کل استان‌ها و آغاز ثبت نام برای دریافت این تسهیلات / تسهیلات مختص افرادی است که در سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت تسهیلات خسارت کرونا نشده اند.

ارومیه /  شهرستان های مهاباد و سردشت در جنوب آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونایی / تاکید معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداربر رعایت شیوه نامه های بهداشتی /اهتمام مدیران نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها 

یاسوج/  افزایش شمار جانباختگان کرونا در استان / جانباختن ۲ تن دیگر در استان / بستری  ۲۴۵ بیمار در بیمارستانها / بهبود  ۷۳ هزار ۴۷۵ نفر از مبتلایان تا کنون /استقبال از واکسیناسیون در  شهرستان های دنا، مارگون و باشت 

اردبیل /تداوم روند پایدار و ثابت شیوع کرونا در استان / بستری ۲۰۱ بیمار کووید.۱۹ در بیمارستان‌ها / جانباختن سه نفر در روز گذشته /شهرستان‌های کوثر، نمین، گرمی، اصلاندوز، سرعین، نیر و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های اردبیل، خلخال، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت نارنجی شیوع کرونا 

سیستان و بلوچستان/  افزوده شدن ۱۱۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان وفوت یک نفر در شبانه روز گذشته / کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد/ روند کاهشی موارد مبتلا به کرونا

کرمانشاه / تغییر رنگ کرونایی استان به نارنجی پس از ۷۷ روز / شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در وضعیت قرمز کرونایی / بستری ۹۸۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان 

کرمان / تشییع پیکر "الهام یوسف زاده"هشتمین شهید مدافع سلامت 

ایلام/ تغییر رنگ کرونایی مهران از نارنجی به آبی /  سه شهرستان مهران، هلیلان و سیروان در وضعیت آبی /ایلام، ایوان، چرداول و چوار نیز همچنان نارنجی /

لرستان/ شناسایی  ۲۵۴بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته / جان باختن  چهار بیمار مبتلا / شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان در وضعیت زرد و خرم‌آباد، پلدختر، بروجرد همچنان در وضعیت نارنجی کرونا 

زنجان / بستری  ۳۴۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان / ثبت سه مورد فوتی دیگر / روند نزولی شمار بیماران  سرپایی و بستری/  شهرستان سلطانیه آبی و شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره همچنان در وضعیت نارنجی

سنندج / شهرستانهای بانه، دهگلان، سقز، کامیاران در وضعیت نارنجی، قروه، بیجار، دیواندره و سروآباد نیز در وضعیت زرد / کاهش  آمار ابتلا و بستری / واکسینه کردن  ۱۸ درصد از دانش آموزان استان /شناسایی  ۲۶۱ بیمار جدید و فوت هفت بیمار

روند واکسیناسیون 

افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون طی یک ماه اخیر در کاهش تلفات کرونا تاثیر بسزایی داشته است ، با واردات واکسن های مختلف در روزهای اخیر و به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران  میزان واکسن‌های وارداتی از مرز ۷۹ میلیون دز گذشته است .  

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه تمامی واکسن‌هایی که در ایران دارای استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های ناظر ملی هستند افزود : مردم بدون هیچ نگرانی نسبت به واکسینه شدن اقدام کنند.

سید محمد هاشمی شهری با بیان اینکه واکسیناسیون عامل بازدارنده از مرگ و میر هزاران نفر در سطح جهان است اظهارداشت: انجام واکسیناسیون مورد اجماع قاطبه کارشناسان حوزه سلامت است.

 معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم با اشاره به تزریق ۳۴۶ هزار و ۳۹ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۲۳۹ هزار  و ۸۴۱ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۰۶ هزار و ۱۹۸ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

 مهدی دلاوری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: اکنون ۳۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۳۰۹ بیمار در کاشان و ۷۹ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

۱۶ مهر ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

در مشهد و به گفته  مسوول اجرای طرح واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ، در سه روز پایانی ماه صفر چهار هزار و ۷۰۰ دُز واکسن مقابله با کرونا در اتوبوس‌های سیار مستقر در اطراف حرم مطهر رضوی تزریق شد.

محمد مقضی  گفت: طرح واکسیناسیون سیار اتوبوسی از اول مهر با اختصاص ۱۰ دستگاه اتوبوس با همکاری سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد آغاز شده و تاکنون در مجموع ۱۲ هزار و ۸۵۶ دُز واکسن کرونا از این طریق تزریق شده است.

 کارشناس مسوول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: واکسیناسیون سه هزار و ۲۰۰ مصرف کنننده مواد مخدر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی هم اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

دکتر علی حسین پور اضافه کرد: با توجه به اهمیت کنترل بیماری کووید ۱۹ در مراکز تجمعی و احتمال انتقال سریع کرونا در مراکز درمان اقامتی سوء مصرف مواد و به دنبال آن انتشار بیماری در بین خانواده‌های آنان، طرح واکسیناسیون مددجویان و پرسنل مراکز اقامتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجراست.

 مدیر آموزش و پرورش پیشوای ورامین هم از آغاز واکسیناسیون کرونایی دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله از امروز/جمعه/ در راستای اجرای پویش "واکسن دانش‌آموزی سلامت خانوادگی" خبر داد.

سعید تاجیک  توضیح داد: با هماهنگی انجام شده با مسوولان شهرستان و شبکه بهداشت پیشوا، کار واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در چهار پایگاه تجهیز شده از امروز آغاز و تا ۲ روز ادامه دارد.

تاکنون ۴۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۰۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۷۰ دُز رسید.

طبق اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱۲ هزار و ۱۹۷نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۸۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۲۴ نفر از آنها بستری شدند.

آخرین باری که تعداد بیماران شناسایی شده کمتر از ۱۰ هزار نفر بود، ۱۲ تیرماه و آخرین باری که تعداد بستری های جدید بیماران، کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر بود، ۱۹ تیرماه بوده و امروز بعد از ۹۷ روز، تعداد بیماران شناسایی شده به کمتر از ۱۰ هزار نفر و بعد از ۹۰ روز، تعداد بستری های جدید بیماران، به کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۹۸۰ نفر رسید.

امروز همچنین بعد از ۸۲ روز، موارد فوت روزانه بیماران کرونایی در کرونا به کمتر از ۲۰۰ نفر کاهش یافت. آخرین بار، روز ۲۷ تیرماه، فوت بیماران کرونایی، کمتر از ۲۰۰ نفر بود.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

کرونا هفت خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت هفت بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۲۱ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با شناسایی ۴۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۸ هزار و ۶۵۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۸۹ هزار و ۸۲۵ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶۵ نفر بود که ۱۵۸ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۱۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۸ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۴۸۳ و بهار یک هزار و ۴۴۴، تویسرکان یک هزار و ۴۵۶، رزن یک هزار و ۱۳۶، درگزین ۳۸۳، فامنین ۳۸۹ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۲۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۳۸۹ نفر در ملایر، سه هزار و ۷۲۹ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۱۹۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۱۳ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۱۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۴ هزار و ۹۸۴ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز جمعه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر  شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۴۲ نفر رسیده است.و

ویبا بیان اینکه هم‌اینک ۱۶۰ بیمار حاد تنفسی و ۶۱ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون از میزان مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و روند فعلی کاهشی موارد مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

شهرستان کرمانشاه از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان کرمانشاه پس از ۷۷ روز به وضعیت نارنجی کرونایی تغییر وضعیت داد.

مهدی محمدی روز جمعه افزود: براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین، سنقروکلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آباد غرب و روانسر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی در پایان افزود: شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

هم‌اکنون ۹۸۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۰۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

مجموع جان‌باختگان استان کرمانشاه هم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۵۹۸ نفر رسیده است.

رنگ نارنجی کرونایی از مازندران رخت بربست

استان مازندران با تغییر رنگ شهرستان رامسر از نارنجی به زرد ، از وضعیت پرخطر کرونایی خارج شده است.

بر اساس آخرین ارزیابی اپلیکیشن ماسک که از روز شنبه ۱۷ مهر ماه اعمال خواهد شد ، ۱۵ شهرستان استان مازندران در وضعیت زرد و هفت شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته اند.

بر اساس این ارزیابی شهرستان های گلوگاه و سوادکوه شمالی به وضعیت آبی کرونایی دست یافته اند. پیش از این هم میاندرود، سیمرغ، فریدونکنار، عباس آباد و کلاردشت در وضعیت آبی قرار داشتند.

سامانه ماسک وضعیت ۱۵ شهرستان دیگر مازندران شامل بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس ، تنکابن، رامسر و بابلسر را زرد ارزیابی کرده است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم و ۲ بیمار بستری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت را نشان می دهد.

رنگ زرد هم به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند. همچنین رنگ قرمز هم که از مدتی پیش از ایران رخت بربسته است ، وضعیت کرونایی " بسیار پرخطر " محسوب می شود.

مازندران از شروع موج چهارم کرونا که در تاریخ ۱۳ فروردین ماه امسال با ورود رنگ قرمز به شهرستان قائمشهر آغاز شده بود دو موج پی در پی را پشت سر گذاشت و در این مدت رنگ آبی از نقشه مازندران محو شده بود.

موج پنجم کرونا که از ۳۰ خرداد در مازندران  همزمان با سایر نقاط کشور با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد نیز این روند افزایشی مشاهده شد، در ۴۵ روز گذشته روندی کاهشی را طی کرده است. 

رنگ نارنجی کرونایی از مازندران رخت بربست

بازگشت به وضعیت پرخطر

اگر چه شیوع کرونا در مازندران روند کاهشی را طی می کند ، ولی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گویند که بیشترین نگرانیشان در باره موج جدید شیوع کرونا از رستوران ها و تالارها است که که طی چند هفته گذشته هم شلوغ بودند و هم رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی در آنها با اما و اگرهای فروان همراه بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است، باید به صورت جدی جلوی فعالیت رستوران و تالارهایی را که نسبت به رعایت روتکل های بهداشتی بی توجه هستند ، گرفت چون در غیر این صورت به منشاء شیوع موج ششم کرونا در استان تبدیل می شوند.

دکتر تورج اسدی در این خصوص گفت : زنگ خطر شیوع کرونا ویروس در مازندران به دلیل رعایت نشدن نکات بهداشتی مربوط به کرونا در تالارها و رستوران‌ها به صدا درآمده و رستوران و تالارداران متخلف باید جریمه و براساس ضوابط با آنها برخورد شود.

در حال حاضر طبق آخرین گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل همچنان ۳۴۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند. آمار ورودی های جدید کرونایی به بیمارستان مازندران نیز همچنان بالا است به طوری که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر پنجشنبه ۸۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند.

میزان مرگ و میر کرونایی در مازندران اگر چه تا حدود زیادی کاهش یافته ولی همچنان وجود دارد تا جایی که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر پنجشنبه سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان جان باختند.

طبق آمارهای رسمی از ابتدای تیر ماه و زمان شیوع موج پنجم کرونا در مازندران تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این استان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان باختند. این موج در نقطه پیک بیشتر از چهار هزار بستری در بیمارستان های استان داشت و روزانه بیش از ۵۰ قربانی گرفت.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد که مجموع بستری‌شدگان به چهار هزار و ۷۶ نفر رسید این روند افزایشی ادامه داشت و پس از آن در مسیر کاهشی قرار گرفت. همزمان با آغاز روند کاهشی آمارهای کرونا در مازندران نیز سرعت واکسیناسیون در این استان افزایش یافت. 

نقشه کرونایی خراسان رضوی آبی‌تر شد

آخرین گزارش نرم‌افزار ماسک حکایت از آن دارد که شمار شهرستان‌های آبی و زرد کرونایی در استان خراسان رضوی افزایش یافته و اکنون تنها ۲ شهرستان در شرایط نارنجی قرار دارند.

با روند کاهشی ابتلا به کرونا در خراسان رضوی، هم اکنون تنها شهرستان‌های سبزوار و ششتمد در این استان در وضعیت نارنجی قرار دارند و حال آنکه پیش‌ از این، ۱۰ شهرستان استان در شرایط نارنجی شیوع کرونا قرار داشتند.

بر این اساس شهرستان های با وضعیت آبی در خراسان رضوی از چهار به ۹ شهرستان افزایش یافته است و اکنون شهرستان های تربت جام، باخرز، فریمان، زاوه، رشتخوار، مه ولات، کلات، داورزن و خوشاب در شرایط آبی کرونایی به سر می برند.

از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، اکنون ۲۲ شهرستان از جمله مشهد، سرخس، بینالود، چناران،تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد، تایباد، کوهسرخ، بجستان، گناباد، خواف، بردسکن، جوین، قوچان، درگز، جغتای، فیروزه و ریوش در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

در حال حاضر هفت شهرستان کشور در وضعیت  قرمز، ۱۰۸ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و ۸۵ شهرستان در شرایط آبی شیوع کرونا قرار دارند.

چرخه انتقال ویروس کرونا در یزد فعال‌تر شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه چرخه انتقال ویروس کرونا در استان فعال‌تر شده گفت: در هفته جاری آمار بستری‌های مشکوک به این ویروس ۱۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر محمود نوری شادکام افزود: اگرچه  آمار بستری‌ در بخش مراقبت‌های ویژه ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد اما پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده آمار مبتلایان به کرونا در استان یزد افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورتی که بخواهیم وارد موج ششم کرونا نشویم باید مردم در واکسیناسیون همکاری بیشتری داشته باشند و حداقل ۷۵ درصد  افراد جامعه ۲ دز واکسن را دریافت کنند.

نوری شادکام با بیان اینکه واکسن‌های خوبی هم‌اکنون در کشور وجود دارد از مردم خواست تا در زمینه واکسیناسیون بیش از پیش مشارکت کنند.

استان یزد دومین استان کشور در کنترل موج پنجم کرونا بود و تا کنون بیش از ۲ هزار نفر بر اثر این ویروس در این استان جان خود را از دست داده اند.

 

ارومیه از وضع قرمز کرونایی خارج شد/۲ شهر آذربایجان‌غربی همچنان قرمز

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، فقط ۲ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که کمترین میزان از ابتدای تابستان تاکنون به شمار می رود.

علی مصطفوی روز جمعه افزود: طبق آخرین بررسی ها، فقط شهرستان های مهاباد و سردشت در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو و چایپاره در شمال آذربایجان غربی و سردشت، بوکان، نقده، تکاب، میاندوآب، پیرانشهر و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی بیان کرد: ارومیه نیز که از آخر تیر امسال وضعیت قرمز کرونایی داشت، بعد از ۱۱ هفته، وضع نارنجی پیدا کرده که البته باید برای بهبود این وضعیت هم، رعایت پروتکل ها بیشتر در دستور کار مسوولان و مردم باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: علاوه بر آن، سه شهرستان پلدشت، شوط و چالدران نظیر هفته گذشته در شمال استان وضعیت زرد دارند که امیدواریم بهبود وضعیت را در روزها و هفته های آتی نیز شاهد باشیم.

مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در همه استان از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

اوایل شهریور امسال، آذربایجان غربی یکی از بدترین شرایط کرونایی را سپری کرد به طوری که همه شهرستان های این استان به مدت ۲ هفته در وضع قرمز قرار گرفت.

این روند در یک ماه گذشته رو به بهبود بوده که امیدواری ها را برای کاهش شهرستان های با وضعیت قرمز و افزایش شهرستان های با وضعیت زرد و آبی را در هفته های آتی بیشتر کرده است.

آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان دارد.

رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های استان سمنان بدون تغییر ماند

طبق اعلام شامگاه پنجشنبه سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در رنگ‌بندی کرونایی از هشت شهرستان استان سمنان، چهار شهرستان در وضعیت نارنجی، سه شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی باقی ماندند.

رنگ‌بندی جدید سامانه ماسک وزارت بهداشت در شامگاه پنجشنبه برای استان سمنان تغییری نداشت.

بر این اساس، شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های آرادان، سرخه و مهدیشهر در وضعیت زرد کرونایی و میامی در وضعیت آبی قرار دارد که نسبت به آخرین اعلام رنگ‌بندی تغییری نداشت.

درمان و آموزش پزشکی، از دیروز(چهارشنبه)  تا امروز(پنجشنبه) ۱۵مهر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱ هزار و ۶۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یکهزار و ۷۴۲ نفر از آنها بستری شدند و در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۳ بیمار کووید۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۱۲ نفر رسید. 

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۶۷۴ هزار و ۸۳ نفر رسید.

تا کنون پنج میلیون ۱۶۹ هزار و ۹۹۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

پنج هزار و ۵۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۶۵۶ آزمایش تشخیص ویروس کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.