یک روانشناس تربیتی و فعال حوزه مواد مخدر گفت: امروز زنگ خطر دسترسی بدون نسخه و راحت نوجوانان سلماسی به قرص ترامادول به صدا درآمده و مسئولین باید فکری به حال این معضل فراگیر شوند.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، قاسم طالبی در کارگاه ارتقای آگاهی های عمومی پیشگیری از اعتیاد که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سلماس و با حضور افشار مختلف هنرمندان و خبرنگاران شهرستان برگزار شد،‌ با اشاره به آمار نگران کننده مرگ ومیر نوجوانان دراثر مصرف ترامادول و مشروبات الکلی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: امروز دسترسی راحت، ارزان و بدون نسخه نوجوانان به قرص ترامادول ان هم از طریق داروخانه ها درد بزرگی برای شهرمان سلماس است که مسئولین باید در اسرع وقت فکری به حال بکنند وگرنه روزانه عواقب شیوع ترامادول در میان نوجوانان سلماسی وخیم تر خواهد شد.

وی با اشاره به عوامل سوق دهنده مردم به سمت اعتیاد گفت: در مرحله اول خود خانواده ها و سپس اختلالات روانی و جسمی درمان نشده و نیز باور غلط درمان کم توانی های جنسی مهمترین عواملی است که مردم خصوصا جوانان را به سمت اعتیاد سوق می دهد.

طالبی با اشاره به نقش مهم و راهبردی خانواده در پیشگیری از ابتلای فرزندانشان به اعتیاد، بیان کرد: تامین نیازهای اولیه کودک از جمله احساس امنیت خاطر و آرامش روانی و نیز ایجاد آمادگی و آگاهی های لازم در فرزندان نسبت به حوزه آسیبهای اجتماعی خصوصا مواد مخدر، از جمله اقدمات مهم بازدارنده در حوزه خانواده است.

وی تصریح کرد: نوجوانان درمیان اقشار مختلف جامعه آسیب پذیرترین افراد در حوزه اعتیاد هستند؛ چراکه ذاتا تحریک پذیر و فعال هستند و درسن جستجو و کنجکاوی و تکاپو قرار دارند.

این روانشناس بیان  کرد: لذت حاصل از مصرف اولین بار مواد مخدربا هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست و به همین دلیل فرد پس از اولین مصرف خود، آن را تکرار و دوز آن را افزایش می دهد تا به آن لذت دست یابد ولی فقط بار اول آن را تجربه می کند پس از آن فقط اعتیاد خود را به ان ماده مخدر یا محرک عمیق تر می کند.

طالبی با اشاره به نقش خانواده در پیشگیری از افتادن نوجوانان به دام اعتیاد، اظهار کرد: والدین باید از خطر اعتیاد آگاه شوند و درباره پیشگیری از آن احساس مسئولیت کنند و این آگاه سازی باید به طور مکرر از راه های مختلف، مانند خواندن کتاب، جزوه، روزنامه، شرکت در جلسات مشاوره ، سمینار و پیوستن به انجمن‌ها و تشکل‌های والدین انجام شود تا بتوانند بر روحیات و حالات فرزندانشان اشراف داشته و در مواقع موردنیاز آگاهی و حمایت لازم را از انان داشته باشند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.