مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی از افزایش 4.18 درصدی اهدای خون در سال جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی مجتبی قهرمان رضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره کل انتقال خون استان برگزار شد افزود: در 8 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 4.18 درصد افزایش اهدای خون را در استان داشتیم که امسال 26 هزارو 918نفر در استان به طور مستمر خون اهدا کردند.

وی به وضعیت ذخایر خونی استان اشاره کرد و گفت: وضعیت استان در مورد ذخایر خونی مطلوب بوده و چنانچه 9 روز متوالی اهدای خونی انجام نشود در استان ذخیره خون کافی داریم.

مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به مراجعه 100هزار نفر در استان در سال جاری برای اهدای خون ذخایر خون موجود در استان، پاسخگو 100 درصدی تمامی بیمارستان های استان است.

قهرمان رضائیه گفت:در سال گذشته پلاسما فلز تولیدی با هدف تولید تمام داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی بمنظور اثردهی 90درصد در استان راه اندازی شد و آذربایجان غربی در این حوزه جز استانهای  پیشرو بوده است.

وی ادامه داد: امسال طرح سپاس یا طرح سلول های بنیادی در استان با هدف اینکه فرد اهدا کننده به تنهایی خون ،پلاکت،پلاسما یا سلول های بنیادی اهدا کند راه اندازی شده است.

مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی به اهمیت فرهنگ سازی درخصوص اهدای پلاکت و پلاسما اشاره کرد و گفت:با هدف و برنامه ای که در مورد اهدای پلاکت و پلاسما عنوان شده فاصله زیادی داریم و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار کم است.

وی با بیان اینکه هر فرد می تواند هر دو هفته یکبار پلاسما خون اهدا کند و هر 3ماه یکبار اهدای خون کند تصریح کرد: از آغاز سال جاری تا کنون 560 واحد پلاکت ویک هزارو  270واحد پلاسما در استان دریافت شده که این میزان سال گذشته 99واحد پلاکت و 96واحد پلاسما بوده است.

قهرمان رضائیه به شرایط اهدای خون اشاره کرد وافزود:افراد زیر 18سال و بالای 60سال نمی توانند اهدای خون ،پلاسما و پلاکت داشته باشند و همچنین افرادی که حجامت،تتو و خالکوبی و اندوسکوپی داشتند تا یکسال معاف از اهدای خون هستند.

وی در ادامه به مدت زمان نگهداری خون و فراورده های خونی اشاره کردو اینکه نگهداری فراورده های خونی هزینه بالای دارد و بیشتر از یک ماه نمی شود نگه داشت تصریح کرد: نگهداری پلاکت قضیه حادتر بوده و تا 3 روز می توان نگه داشت.

مدیر کل انتقال خون آذربایجان غربی ادامه داد: درخصوص پلاسما چنانچه دستگاه مخصوص استفاده شود و تا منفی 40 درجه فریز شود تا دو سال می توان نگهداری شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.