معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: 84 میلیارد تومان قاچاق کالا در سال جاری در استان کشف شده است.  

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی علیرضا رادفر در نشست خبری ظهر امروز که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد افزود: در سه ماهه نخست سال جاری 2 میلیون و 767 هزار و 354 قلم انواع دارو، 36 میلیون و 282 هزار و 730 نخ سیگار، 112 هزار و 954 بطری مشروبات، 31 هزار متر پارچه، 43 هزارو 138 عدد اقلام آرایشی و بهداشتیو 206 هزار لیتر فراورده سوختی در آذربایجان غربی کشف شده که ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه بالغ بر 84 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه طی 4 سال گذشته شاهد کاهش 50 درصدی حجم قاچاق کالا در کشورهستیم تصریح کرد: در سال 92، میزان قاچاق کالا در کشور  25 میلیارد دلار بوده که این میزان در سال گذشته به 12.6 میلیارد دلار کاهش یافته است.

رادفر میزان درآمد گمرکی کشور را در سال 92، 8 هزار و 800 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته میزان درآمد از گمرکات کشور به 44 هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به 4 رویکرد دولت تدبیر و امید در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور افزود: پیشگیری مبنی بر اصلاح رویه در گمرکات، تشدید مقابله،رهگیری سیستماتیک کالاها و مدیریت تقاضابا اصلاح سبک زندگی و ممانعت از بازگشت کالا ها  مبارزه با قاچاق کالا در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با اشاره به الکترونیکی کردن گمرکات تصریح کرد: سامانه جامع یکپارچه امور گمرکی به طور کامل عملیاتی شده و به واسطه این اقدام کنترل سیستماتیک فعال شده است.

رادفر با بیان اینکه 9 سامانه در کشور برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز درحال عملیاتی شدن هستند افزود: سامانه های جامع یکپارچه سازی امور گمرکی، سامانه نظارت بر فرآیند تجارت، سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، پرتال ارزی، سامانه حمل و نقل،سامانه شناسنامه دار کردن کالا، سامانه جامع پرونده قاچاق کالا،پایگاه اطلاعات محکومین قاچاق کالا و ارز در روند کنترل و پیشگیری قاچاق در کشور نقش بسزایی ایفا خواهند کرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: میزان واردات به کشور از مبادی رسمی 18 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به میانگین مصرف فراورده های سوختی ازجمله نفت و ینزین و گاز مایع اظهار کرد: در سال 92 حدود 247 میلیون لیتر بوده که در سال گذشته این میزان به 176 میلیون لیتر رسیده است.

رادفر با بیان اینکه ارزش قاچاق سوخت در سال 92، 7 میلیارد دلار بوده افزود: با اقدامات مدیریت مصرف و رصد فرآورده های نفتی میزان ارزش ریالی قاچاق سوخت در سال گذشته کمتر از 600 میلیون دلار گزارش شده است.

جانشین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته 28 باند قاچاق کالا و ارز در استان متلاشی شده که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش در شناسایی و متلاشی کردن این باندها گزارش شده است.

وی افزود: سال گذشته، 201 فقره انبار دپوی کالای قاچاق در آذربایجان غربی شناسایی شده که 24 درصد افزایش در این حوزه وجود دارد.

رادفر با بیان اینکه در دستگیری متهمین قاچاق کالا و ارز 16.5 درصد افزایش را در استان شاهد هستیم اظهار کرد:از 749 پرونده ارجاعی به تعزیرات حکومتی استان،در سال گذشته731 مورد مختومه شده است.

جانشین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال 95، در 5 مرحله عملیات امحا انواع کالاهای قاچاق ازجمله دارو، البسه و لولزم ارایشی انجام شده است تصریح کرد: 34 میلیون و 881 هزار نخ کالای دخانی به ارزش ریالی یک میلیارد تومان امحا شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 80 ردصد افزایش در کشف دخانیات، افزایش 135 درصدی کشف قاچاق سوخت،افزایش 36 درصدی در ماهواره، افزایش 33 درصدی کشف البسه و افزایش 52 درصدی درکشف دارو در مقایسه با سال 94 در استان گزارش شده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سیاستهای ابلاغی به دستگاه های ذیربط استانی در جهت ساماندهی و کاهش شکل گیری قاچاق در مناطق آزاد و مبادی مرزی افزود: نظارت بر ورورد کالاهای مسافر، پیگیری و ساماندهی پایانه مرزی، ساماندهی معابر کولبری، مدیریت و توزیع و نظارت سیستماتیک بر انبارهای عرضه مواد سوختی، ساماندهی فرایند صادرات و واردات مواد نفتی، پیشگیری و مقابله با قاچاق صنایع نساجی و کالاهای سلامت محور ازسیاست های ابلاغی دولت در راستای کاهش قاچاق در کشور و استان ها است.

رادفر با بیان اینکه در سال گذشته 3 هزار و 121 عدد دستگاه گوشی موبایل قاچاق کشف شده است گفت: امید است به زودی با عملیاتی شدن رجیستری توسط وزارت ارتباطات و غیر فعال شدن گوشی های قاچاق وارداتی به کشور در کاهش این اقلام قاچاق که عمدتا از مبادی جنوب کشور وارد می شوند گامی بزرگ برداشته شود.  


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.