سیدهادی طباطبایی روز یکشنبه در دومین دوره آموزش جامع کشوری فراهم آوری اعضا در آذربایجان غربی افزود: سازمان های مردم نهاد با توجه به قابلیت ها و توانمندی هایی که در مشارکت های اجتماعی دارند، می توانند در این زمینه ورود پیدا کرده و با فرهنگسازی های مناسب در خصوص اهدای عضو به خوبی توانایی هایی خود را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه مردم آذربایجان‌غربی در موضوع مشارکت‌های اجتماعی جزء استان های برتر کشور هستند، اظهار داشت: این سازمان های مردم نهاد می توانند به انجمن اهدای عضو ایرانیان کمک بسیاری داشته باشند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی در گسترش فرهنگ اهدای عضو می توانند نقش پررنگی داشته باشند و سازمان مردم نهاد انجمن اهدای عضو ایرانیان می تواند با تقویت قعالیت‌های داوطلبی نسبت به گسترش این فرهنگ اقدام کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: این استان به برکت وجود پزشکانی نظیر دکتر علی تقی زاده افشاری یکی از قطب های پیوند کلیه در کشور به شمار می رود که اولین پیوند کلیه در سال ۱۳۶۸ توسط این فرد انجام گرفته است.

ابراهیم حسنی اضافه کرد: متاسفانه در سایر پیوندها وضعیت خوبی نداریم که امیدواریم در این راستا برنامه ریزی های جدی صورت گیرد.

رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه بعد از استان کردستان، آذربایجان غربی بیشترین بیمار دیالیزی را دارد، افزود: متاسفانه صف طولانی بیمارانی که در انتظار پیوند هستند زیاد است که امیدواریم برای بهبود وضعیت امروز فرهنگسازی لازم از سوی نهادهای اثرگذار صورت گیرد.

علی تقی زاده افشاری گفت: در طول سال جاری ۷۵ مورد مرگ مغزی داشتیم که متاسفانه فقط هشت مورد از آنها راضی به اهدای عضو شدند که این نشان از جایگاه نامناسب استان ما در اهدای عضو دارد.

در حال حاضر ۲۵ هزار نفر از بیماران در کشور در صف دریافت عضو قرار دارند و این در حالی است که تنها ۸۰۰ نفر در سال اهدای عضو می کنند.

سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو می یابند که تنها یک سوم از این تعداد، عضو خود را اهدا می کنند.

این در حالی است که روزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.