کُردی نویسی در نشریات مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شتاب گرفت و با صدور مجوز انتشار برای مجله «سروه» تحولی بزرگ در عرصه ی روزنامه نگاری کُردی در ایران آغاز شد و پس از آن نیز نشریاتی مانند ئاشتی، پیام کردستان، سیروان، هاوار، راسان، روژهه‌لات، آسو، کرفتو، دیدگاه، روژان و ... به دکه های روزنامه فروشی رسید.
اما برای نخستین بار بود که در جشنواره ای منطقه ای و با حضور اساتید برجسته، مقوله روزنامه نگاری کُردی و آثار کردی نویسان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
این جشنواره بازتاب های بسیاری خوبی در بین روزنامه نگاران و اصحاب رسانه بویژه در این چهار استان غربی کشور داشت و روحیه خودباوری و همبستگی را در بین آنان تقویت کرد.
هر چند در فراخوان نخست قرار بود جشنواره مختص آثار کُردی باشد اما سرانجام به خبرنگاران نشریه ها و پایگاه های خبری فارسی زبان این استان ها نیز اجازه دادند که در بخشی مجزا در این جشنواره شرکت کنند.
برای شرکت در این جشنواره در مجموع 899 اثر در 2 بخش کُردی و فارسی از خبرنگاران و اهالی رسانه به دبیرخانه آن ارسال شد که 590 اثر از 124 شرکت کننده از کردستان، 122 اثر از 32 شرکت کننده از کرمانشاه، 102 اثر از 31 شرکت کننده از آذربایجان غربی، 42 اثر از 14 شرکت کننده از ایلام، 13 اثر از تهران و یک اثر از استان سمنان بود.
ورود این تعداد اثر به دبیرخانه جشنواره و ارسال تمام آثار به بخش داوری جشنواره در نوع خود اگر رکوردشکنی در جشنواره های منطقه ای نباشد، کم نظیر است.
یکی دیگر از نقاط قوت این جشنواره ترکیب هیات داوران در 2 بخش کُردی و فارسی بود که هیات داوران جشنواره در بخش کُردی منصور ساعی، شفیع بهرامیان و ابراهیم محمد حسینی و در بخش فارسی علیرضا کتابدار، فریدون صدیقی و محمود مختاریان از اساتید برجسته روزنامه نگاری در کشور بودند.
از دیگر برنامه های این جشنواره علاوه بر برپایی نمایشگاه برای مدت سه روز، برگزاری چهار کارگاه آموزشی یکروزه در بخش های خبر و تیتر، گزارش و مصاحبه، صفحه آرایی و گرافیک و یادداشت و سرمقاله بود که با استقبال شرکت کننده همراه شد.
یکی دیگر از برنامه های این جشنواره دعوت از اساتید روزنامه نگاری کُردی در کشورهای همسایه از جمله «آیدین آلتای» روزنامه نگار کرد ترکیه، «صادق محمد غریب» استاد دانشگاه اربیل و «هیرش رسول» استاد دانشگاه سلیمانیه اقلیم کردستان عراق بود.
تجلیل از «فریدون صدیقی» روزنامه نگار با سابقه و صاحب قلم سنندجی در زادگاهش و انتخاب «فواد بابان» گوینده پیشکسوت خبر صدا و سیما به عنوان مجری آیین اختتامیه جشنواره نیز برای نخستین بار صورت گرفت.
برگزاری نخستین جشنواره رسانه های کُردی به میزبانی سنندج امیدها برای همبستگی بین اصحاب رسانه و خبرنگاران در این مناطق را بیشتر کرد و این نوید را داد که خبرنگاران آماده تر در جشنواره دوم حضور پیدا کنند و چنین جشنواره هایی برای دیگر اقوام ایرانی نیز برگزار شود تا این تابوشکنی تداوم داشته باشد.
** خبرنگار ایرنا
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.