قلی ابرازه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه متمرکز حمل و نقل دانش آموزی سپند توسط 2 وزارتخانه کشور و آموزش و پرورش طراحی و دوره آموزشی برای عوامل اجرایی آن برگزار شد.
وی گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی 2 وزارتخانه یاد شده مدارس ‌باید از طریق سامانه سپند، قرارداد سرویس ناوگان حمل و نقل دانش آموزی را منعقد کنند.
ابرازه بیان کرد: این سامانه سال گذشته به صورت پایلوت در شهرستان قزوین اجرا شد و اکنون زیرساخت های آن در آذربایجان غربی نیز فراهم شده است.
وی افزود: رانندگانی که در این سامانه برای حمل و نقل دانش آموزان ثبت نام کنند باید از صلاحیت و سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند.
ابرازه اضافه کرد: هرگونه بکارگیری سرویس حمل و نقل دانش آموزی خارج از این سامانه وجاهت قانونی نخواهد داشت و بکارگیری و استفاده از این سامانه شامل تمام مدارس دولتی و غیردولتی می شود.
وی ادامه داد: شرکت هایی که مجاز به گرفتن سرویس مدارس هستند، در سامانه سپند ثبت نام می کنند و مدارس هم از بین این شرکت ها سرویس مورد نظر خود را برای حمل و نقل دانش آموزی انتخاب می کنند.
ابرازه در مورد هزینه های پرداختی سرویس مدارس نیز بیان کرد: هزینه سرویس مدارس بر اساس قوانین شهرداری و زیر نظر شورای اسلامی شهرها نرخ گذاری می شود و کارگروه ماده 18 نیز بر این امر نظارت دارد.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: مدیران مدرسه نمی‌توانند با افراد حقیقی و افرادی که مجاز نیستند، قرارداد ببندند و حتما باید قرارداد آنان با شرکت‌های حمل و نقل باشد و این شرکت‌ها نیز باید معیارهای آموزش و پرورش را داشته باشند.
ابرازه اضافه کرد: هر مدرسه و واحد آموزشی چنانچه رضایتی از شرکت یا راننده نداشته باشد، در هر مرحله می‌تواند قرارداد را فسخ کند.
ابرازه به موضوع نظارتی و فرهنگی که وزارت آموزش و پرورش در ناوگان حمل و نقل دانش آموزی بر عهده دارد، اشاره کرد و گفت: در زمانی که دانش آموزان در سرویس مدارس هستند، رانندگان با استفاده از رادیو و سی دی های آموزشی مجاز، برنامه های مشاوره ای با رویکردهای تربیتی به دانش آموزان ارائه پخش می کنند.
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان افزود: فعالیت‌های فرهنگی در سرویس مدارس می‌تواند پیام‌های تربیتی برای دانش آموزان داشته باشد و باید از ظرفیت هر حوزه‌ای که می‌تواند در این راستا کمک کند، نیز استفاده شود.
وی با بیان اینکه آدرس اینترنتی این سامانه 'www.Irtusepand.ir' می باشد، ادامه داد: در این سامانه یک نرم افزار برای والدین طراحی شده است که دانش آموز خود را از مبدا تا مقصد رصد می کنند.
به گزارش ایرنا سالانه 44 تا 50 هزار دانش آموز آذربایجان غربی از سرویس مدارس برای حمل و نقل استفاده می کنند.
بیش از سه هزار و 72 دستگاه خودرو اعم از مینی بوس، تاکسی و ون به عنوان سرویس مدرسه در استان کار جابجایی دانش آموزان را برعهده دارند که از این تعداد 53 دستگاه متعلق به بانوانی است که در این زمینه فعالیت می کنند.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.