به گزارش ایرنا نژاد جهانی روز دوشنبه طی نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه صادرات انگور سیاه به کشور عراق توجیه اقتصادی دارد، بیان کرد: مقرر شد تا برای صادرات هر کیلوگرم انگور سیاه به عراق مبلغ 30 هزار ریال عوارض گمرکی دریافت شود که این رقم در تشویق تجار برای صادرات این محصول موثر است.
وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم انگور سیاه در سردشت 30 هزار ریال است و قیمت تمام شده آن با احتساب هزینه حمل و نقل و عوارض در بحث صادرات، حداکثر به 90 هزار ریال می رسد، اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم انگور سیاه سردشت در عراق 240 هزار ریال است و صادرات این محصول کشاورزی به عراق می تواند به ارزآوری منجر شود.
جهانی با اشاره به اینکه هنوز به زمان فصل برداشت انگور سیاه در سردشت زمان باقی است، افزود: پس از تامین تقاضای بازار داخلی، صادرات این محصول در دستور کار قرار می گیرد.
وی با اعلام اینکه بازاریابی مناسبی برای فروش انگور سردشت انجام شده است، گفت: دیگر شاهد انباشت انگور سیاه سردشت در کنار جاده ها برای فروش نخواهیم بود.
وی از افزایش تمایل به تازه خوری انگور سیاه سردشت اشاره کرد و ادامه داد: میزان نگهداری انگور سیاه در سردخانه ها سه ماه است.
وی با اشاره به ابتکار یک شهروندی سردشتی در افزایش مدت زمان نگهداری انگور سیاه، گفت: این شهروند با ابتکاری که به خرج داده، مدت زمان نگهداری تازه این محصول کشاورزی را به 6 ماه افزایش داده است.
فرماندار سردشت در این رابطه بیان کرد: با افزایش مدت زمان نگهداری انگور سیاه، قیمت این محصول 2 برابر افزایش می یابد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت بهسازی جاده های منتهی به سردشت، گفت: وضعیت نامناسب جاده تاثیر منفی در توسعه منطقه دارد.
به گزارش ایرنا شهرستان سردشت 118 هزار نفر جمعیت و بیش از 114 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.
بازارچه مرزی سردشت در کمتر از 2.5 ساعت به بیش از 3.5 میلیون شهروند عراقی دسترسی دارد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.