به گزارش ایرنا، اسفندیار ابوالحسن زاده روز دوشنبه در جشن شکرانه برداشت گندم در شهرستان میانه
با پیش بینی خرید تضمینی 600 هزار تن گندم در سال جاری از گندم کاران آذربایجان شرقی، گفت: تاکنون 220 هزار تن گندم مازاد بر نیاز استان از کشاورزان خریداری شده است.
وی با اشاره به اینکه مبالغ خرید گندم طی دو مرحله به صورت 50 درصدی به حساب کشاورزان واریز می شود، گفت: مرحله اول 15 تا 20 روزه پرداخت می شود و مابقی به محض تامین اعتبار به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.
وی در ادامه از واریز 500 میلیارد ریال تا به حال در سال جاری به حساب کشاورزان خبر داد و گفت: دولت از کشاورزان گندم را به قیمت 13 هزار و 250 ریال خریداری کرده و به صورت یارانه دار با قیمت 6هزار و 650 ریال به نانوائی ها و با 9 هزار ریال به آزادپزها، خبازی ها و صنف و صنعت تولید کیک و کلوچه می فروشد.
ابوالحسن زاده مدیریت صحیح مزرعه، افزایش بهره وری تولید، کشت به موقع، توجه به تغذیه گیاهی، استفاده از بذور اصلاح شده و توجه به نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی را سبب اقتصادی تر شدن کشاورزی عنوان کرد.
سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان میانه هم با اعلام اینکه متوسط عملکرد گندم دیم یک و نیم تن در هکتار و گندم آبی سه و نیم تن در هکتار است، گفت: این دستاورد در سایه یافته های علمی کارشناسان تحقق یافته است.
محمدرضا مشایخی گفت: دولت و حاکمیت وظیفه دارد رقم های پربازده را تحویل کشاورزان داده و کشاورزان نیز باید با مورد توجه قراردادن نظرات کارشناسان کشاورزی اقدام به کاشت و برداشت محصول کنند.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی برداشت 110 هزار تن گندم در شهرستان میانه، گفت: دغدغه ای برای خرید تضمینی وجود ندارد و امسال شاهد خرید 80 هزار تنی گندم از کشاورزان خواهیم بود که در این خصوص 3 سیلو و مراکز تعاون روستایی آماده خرید گندم هستند.
مشایخی در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد برخی تسهیلات برای دراز مدت به کشاورزان در کنار سایر تسهیلات افزود: ادوات تحویلی به کشاورزان یارانه ای بوده و باید بذر و کود پر مصرف کشاورزان به طور یارانه ای با ارقام مناسب نیز به کشاورزان تحویل شده و الگوی کشت نیز در طول ایام کاشت، داشت و برداشت مکانیزه شود تا شاهد رونق هر چه بیشتر کشاورزی در شهرستان باشیم.
وی با اشاره به اینکه پرداخت مبالغ گندم به کشاورزان مهمترین دغدغه مسئولین و کشاورزان بود، گفت: 50 درصد از مبالغ در مدت 15 روز پرداخت شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.
سرپرست فرمانداری میانه کاشت گندم در سطح 84 هزار هکتار از مزارع را نشانگر عملکرد مطلوب کشاورزان با همکاری همه جانبه کارشناسان جهاد کشاورزی خواند و گفت: موضوع بیمه روستایی و عشایری از جمله بیمه محصولات کشاورزی از مهمترین دغدغه های کشاورزان محسوب می شود .
وی همچنین تاکید کرد: در این راستا برای از بین بردن دغدغه بیمه دولت جمعیت زیر 20 هزار نفر را با مبالغی مناسب بطور سالیانه بیمه می کند.
مشایخی اعلام کرد: برای عملیاتی کردن ایده ها و تولید ادوات در حوزه کشاورزی نخبگانی داریم و به شکرانه بارش باران، وجود نیروهای زبده و متخصص در حوزه کشاورزی و کشاورزانی زحمتکش و دلسوز وضعیت کشاورزی شهرستان مطلوب است و امید می رود کشاورزان نیز به شکرانه برداشت، زکات محصول خود را بپردازند.
7231/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.