به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شهرداری، در پی انتشار اخباری مبنی بر تخریب احتمالی خانه تاریخی ارفع الملک جلیلی و احداث بنایی جدید به جای آن، شهردار تبریز با هماهنگی مسئولان و مالک این بنا در محل حضور یافت تا موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.
ایرج شهین باهر گفت: هم نام و یاد ارفع الملک جلیلی و هم خود بنا و فضای آن به گونه ای است که وظیفه خود می دانیم نسبت به حفظ و حتی احیای آن اقدام کنیم و با توجه به آمادگی مالک به زودی ضمن توافق با ایشان، نسبت به تملک، بازسازی و احیای این خانه تاریخی اقدام خواهد شد.
این خانه تاریخی با وجود داشتن شرایط لازم، ثبت ملی نیست و فقط سردرب آن در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
سر درب معروف این خانه و معماری به خصوص آن روی سنگ، به نمادی برای شهرداران بلدیه تبریز تبدیل شده است.
حسین قلی جلیلی معروف به ارفع‌ الملک در تبریز متولد شد اما اطلاعی از تاریخ آغاز حیات وی در دست نیست.
وی در مرداد ماه 1313 همزمان با وقوع سیل ویرانگر به ‌عنوان شهردار تبریز انتخاب شد و با ساخت مسیل مهرانه رود، تبریز را برای همیشه از تهدید سیل نجات داد.
جلیلی همچنین به‌ عنوان بانی عمارت میدان ساعت یا شهرداری نیز شناخته شده و نکته جالب اینجاست که این عمارت ارزشمند با صرفه‌جویی از اعتبار پروژه مهرانه‌رود و با مبلغی در حدود 125 هزار تومان احداث شد.
وی با هزینه شخصی خود از انگلستان ساعتی خریداری کرد و آن را بر بالای برج عمارت نصب نمود.
ارفع‌ الملک دو مرتبه در سال‌های 1297 و 1313 به ریاست بلدیه تبریز انتخاب شد و خدمات ماندگار و قابل توجهی انجام داد و در دوران مشروطیت به صف مشروطه‌خواهان پیوست.
تأسیس دارالتربیه و دارالمجانین از دیگر کارهای عام‌المنفعه و خیرخواهانه وی بود که به این ترتیب کودکان بی‌سرپرست و افراد دارای معلولیت ذهنی را در زیر سقف آن پناه داد.
جلیلی در سال 1318 هجری‌شمسی چشم از جهان فروبست و پس از مراسم تشییع طبق وصیت خود، پیکر وی به کربلا منتقل و در جوار بارگاه حضرت امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.