یک کارشناس مسایل مذهبی با تاکید بر اینکه نماز نشانه‌ی شکرگذاری انسان است، گفت: نماز عید فطر در حقیقت نماد شکرگزاری انسان در مقابل خالق بوده و مسلمانان به علت اینکه توفیق روزه گرفتن و برخورداری از برکات الهی را در ایام مبارک رمضان به دست آورده‌اند، نماز فطر را اقامه می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه شوال و عید فطر، اظهار کرد: نماز عید فطر به نوعی شکرگزاری بنده از توفیقی است که خداوند در جهت طاعات و عباداتش بر وی ارزانی می‌کند و نماز عید فکر، یک عمل مستحبی موکد است.

 

وی با تاکید بر مستحبی موکد بودن نماز عید فطر، اضافه کرد: نماز عید فطر، به شکل فرادی می‌تواند اقامه شود، اما به قصد رجاء به جماعت نیز اقامه می‌شود؛ با توجه به محتوای سوره‌های اعلی و شمس در نماز عید فطر، به این نتیجه می‌رسیم که "تقوا و تزکیه" از جمله موارد تاکید شده است.

 

وی تاکید کرد: دید و بازدید و صله‌ی ارحام یکی از موارد توصیه شده در دین اسلام بوده و در عید فطر نیز انجام می‌گیرد که از اعمال مستحبی است، همچنین در شب عید فطر نیز یک سری اعمال وارد شده که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان بدان اشاره کرده، از این رو مردم می‌توانند برای اطلاع از کیفیت آن به مفاتیح الجنان مراجعه کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در باب منزلت شب عید فطر آن را از جمله‌ی شب‌های عظیم دانسته است، خاطرنشان کرد: به تعبیری شب عید فطر کم‌تر از شب قدر نبوده و شب زنده داری و غسل، بیتوته در مساجد و تسبیخات در این شب عزیز وارد شده است.

 

وی با بیان اینکه روزه‌داری در عید فطر حرام است، اضافه کرد: در عید فطر نیز همانند عید قربان روزه گرفتن حرام بوده و همچنین یک سری اعمال مستحبی، خواندن زیارت اباعبدالله الحسین(ع)، پوشیدن لباس نو و ... در این روز عزیز توصیه شده و بهتر است نمازگزاران قبل از اقامه‌ی نماز فطر، با قدری شیرینی افطار کرده و به گونه‌ای در نماز حاضر شوند که روزه نباشند.

 

وی با تاکید بر اینکه اعمال مستحبی و توصیه شده برای عید فطر در مفاتیح الجنان بیان شده است، گفت: خواندن دعای ندبه بعد از نماز عید فطر نیز از جمله اعمال وارد شده است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.