به گزارش ایرنا، انتخابی که می تواند زیبایی را به شهرها، خیابان ها و مناظر زیبای طبیعت به ارمغان بیاورد با رعایت نشدن قانون از سوی نامزدها و اعضا ستادهای تبلیغاتی آنها و چسباندن پوسترها به در و دیوار امکان عمومی و خصوصی و جداول خیابان ها و آویزان کردن آن ازشاخ و برگ درختان، منظره ای زشت در شهرها خلق کرده که بعضا مصداق عینی تخریب اموال عمومی است.
انبوهی از کاغذهای رنگارنگ و بنرها از در و دیوار گرفته تا بالای درختان سرسبز و زیبا بالا رفته و جا خوش کرده و بیشترین آسیب را در این میان مکان ها و درختانی می بینند که در همسایگی خیابان ها واقع شده اند و در و دیوار و شاخ و برگ آنها به محلی برای نصب بنرها و پوسترهای تبلیغاتی شده است.
میادین، تیرهای برق، ایستگاه های اتوبوس، باکس های زباله، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، کف پیاده رو و خیابان، جداول بولوارها و درختان و هرجای دیگری که به ذهن و چشم آید، همه و همه از تیر کاغذها و بنرهای رنگارنگ تبلیغات انتخابات در امان نمانده است.
هرچند تبلیغات عاملی برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات است اما رعایت نکردن قوانین تبلیغاتی، گاها نتیجه ای عکس دارد از این رو لازم و ضروری است تا نامزدها با بهره گیری از روش های درست و نوین تبلیغات و استفاده از امکانات به روز، هم به اهداف خود دست یابند و هم رضایت عمومی را جلب کنند.
به رغم پیشرفت فناوری ها، رسانه ها و رشد شبکه های اجتماعی و همچنین تعیین محل هایی برای نصب پوسترهای تبلیغاتی نامزدها از سوی شهرداری در نقاط مختلف، برخی از نامزدها بر تبلیغات سنتی اصرار دارند و بر این عقیده اند که اگر تصویر آنها بیشتر از در و دیوار مردم بالا رود و هرچه بیشتر شاخ و برگ درختان را بشکنند، بیشتر رای می آورند.
فرهنگ بهره مندی و حفاظت از اموال عمومی و طبیعت به عنوان فرهنگی فراگیر در جوامع امروز و در کشورهای پیشرفته و رو به رشد نه توسط دولت و سازمان های خدماتی، بلکه به دست مردم و شهروندانی باید تحقق یابد که خود بهره مند اصلی از این نعمت الهی هستند.
هرچند، سازمان های خدمات رسان چون شهرداری ها در سال های اخیر تلاش های بسیاری برای صیانت از اموال عمومی و طبیعت و محیط زیست در شهرها به ویژه در ایام انتخابات داشته اند لیکن فرهنگ سازی برای این امر نیازمند عزم عمومی است.
با وجود تاکید مسئولان و دستگاه های نظارتی در قالب مصوبه های انتخاباتی برای پیشگیری و حتی مقابله با موج آلودگی های زیست محیطی در این ایام، کمتر نامزدی در این عرصه شعارهای عامه پسند خود را در ارج نهادن به این مهم رعایت کرده است.
مدیرعامل انجمن حفاطت محیط زیست و منابع طبیعی مراغه به عنوان یکی از سمن های حامی طبیعت در این زمینه به ایرنا گفت: این روزها اثرات مخرب ناشی از عدم رعایت قوانین انتخاباتی در حفاظت از محیط زیست و طبیعت از سوی برخی از نامزدها در قالب نصب میلیون ها پوستر وهزاران مترمربع بنر در مناطق مختلف جلوه ای نازیبا و نامفرح به شهر داده است.
علی مشتاق پور افزود: این آلودگی های تبلیغاتی با بر به هم زدن نظم و زیبایی های شهر و به هم ریختگی در اماکن عمومی و آثار طبیعی و گردشگری علاوه بر هدر دادن منابع ارزشمند کاغذ و مواد پلیمری که متعلق به عموم هموطنان است، خسارت زیادی به مبلمان شهری و تاسیسات و تجهیزات شهری وارد ساخته و با آلوده ساختن محیط زیست و طبیعت موجب از بین رفتن تدریجی فضای سبز در سال های آینده خواهد شد.
وی اضافه کرد: از آنجا که همه این بزرگواران و نامزدهای انتخاباتی برای دفاع از حقوق مردم، احقاق حقوق شهروندی وهمچنین نظارت براجرای قوانین جاری درجامعه وارد صحنه انتخابات شده اند، باید به قوانین مدیریت شهری احترام گذاشته و با آلوده نکردن طبیعت و محیط زیست به انبوه تبلیغات محیطی درجامعه، خود نمونه ای ازاخلاق مداری در جامعه شوند.
بهتر است آنهایی که خود را برای اداره شهر و نظارت بر نحوه مدیریت شهری نامزد کرده اند در اولین گام، از انجام اقداماتی که زیبایی شهر را خدشه دار می کند پرهیز کنند و این بهترین تبلیغ برای این نامزدهای عزیز است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور بیست و نهم اردیبهشت ماه جاری در آذربایجان شرقی برگزار می شود.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3077/7487/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.