در جلسه‌ی امروز علنی شورای شهر اسلامی تجویز صدور پروانه دو مرحله‌ای و شیوه‌نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز توسط اعضای شورای شهر تبریز بررسی شد، در این جلسه لایحه‌ی شهرداری تبریز مبنی بر تجویز صدور پروانه دو مرحله‌ای با رای اعضای شورای اسلامی تبریز تصویب شد. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، فریدون بابایی اقدام -عضو شورای شهر تبریز در این جلسه با بیان این‌که صدور مجوز پروانه‌ی ساخت و ساز زمان بر است، گفت: زمان بر بودن این مرحله باعث افزایش ساخت‌ و سازهای غیرمجاز می‌شود. 
وی با اشاره به موضوع پروانه دو مرحله‌ای در چند کلانشهر کشور که در حال اجرا است، گفت: شورای شهر مشهد مصوبه‌ای با عنوان پروانه‌ی دومرحله‌ای برای کاهش اطاله‌ی اخذ پروانه به تصویب رسانده است، طبق آمار و ارقام بانک جهانی، ایران در حوزه ساخت وساز و اخذ مجوز ساختمانی دارای رتبه 86 است.  
 وی با بیان این‌که ساخت و سازهای مجاز در تبریز سهم کم‌تری نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز دارد، گفت: مجموعه شورای شهر و شهرداری باید اقدامانی در راستای کاهش میزان اطاله‌ی اخذ مجوز ساختمان انجام دهند. 
 معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز در این جلسه با بیان این‌که شهرداری گلوگاه اخذ حق و حقوق دیگر دستگاه‌های دولتی در زمینه اخذ مجوزهای ساختمانی شده است، گفت: نهادهای مختلفی در زمینه اخذ حقوق خود از شهروندان، عموما به واسطه شهرداری در این زمنیه اقداماتی را انجام می دهد. 
 محمد عزتی ادامه داد: دو مرحله‌ای کردن اخذ پروانه و ارائه امکانات بیشتر به شهروندان هدف کلی ما بوده است تا شهروندان بتوانند با ارائه فاز یک نقشه، ساخت وساز را ادامه دهد. 
 وی با تاکید بر این‌که شهرداری دیگر گلوگاه نهادها نخواهد شد، افزود: بالغ بر ۱۳میلیون سند و آرشیو در سیستم شهرداری تبریز وجود دارد و تمامی محاسبات در آن موجود است. 
 عزتی ادامه داد: طبق برنامه‌ی پنجم توسعه، مبلغ عوارض پروانه‌ باید به طور تدریجی اخذ شود ولی با توجه به نیاز شهرداری به اخذ عوارض نقدی پروانه‌ها، این مبلغ یکجا اخذ می‌شود. 
مهدی نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر مشهد نیز در این جلسه با بیان این‌که تمامی تاییدهای اصولی‌ها در اجرای طرح اطراف حرم، مورد موافقت وزارت کشور قرار گرفت، گفت: عوارض تغییر بهره برداری به صورت سالیانه از سال 91، در مشهد تحت عنوان عوارض مجدد اخذ می‌شود. 
غلامحسین مسعودی ریحان- عضو شورای شعر تبریز نیز با انتقاد از این‌که موافقت اصولی یا صدور دو مرحله‌ای چه سودی برای مردم دارد؟، گفت: این موضوع تنها برای شهرداری سودآور است؛ چرا که همان ابتدا پول  آن را دریافت می‌کند و شهروند بعد از پرداخت مبلغی به دنبال اخذ مجوز می‌رود. 
وی افزود: در جهان به هرکسی مجوز ساخت و پروانه نمی‌دهند، مگر این‌که تنها به شرکتی در این امر متخصص باشد، مجوز می‌دهند. معتقدم چنین مسائلی از آسیب‌های شورا و شهرداری است. 
 محمد عزتی- معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز  در پاسخ به این انتقاد، گفت: امروز نیز هزینه‌ی پروانه از شهروندان اخذ می‌شود، در جریان اخذ پروانه دو مرحله‌ای نیز مبلغ به صورت علی الحساب اخذ می‌شود. 
وی ادامه داد: هر گونه تغییر عوارض و قوانین در جریان اخذ پروانه دو مرحله‌ای شامل شهروندان نمی‌شود و این مجوز به مدت دو سال برای شهروند حفظ می‌شود.  
عبدالله تقی پور- عضو شورای شهر تبریز، نیز بیان کرد: طی چند سال گذشته مقرر شده بود، پروانه‌ی اینترنتی در مدت یک ساعت اخذ شود، ولی با این حال هنوز با پیشرفت تکنولوژی این اهداف محقق نشده است،  دو مرحله‌ای کردن صدور پروانه گرهی از مشکل مردم را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات آن‌ها را بیشتر می‌کند. 
 وی ادامه داد: بر اساس قانون، شهرداری متولی صدور مجوز و پروانه است؛ پس در نتیجه باید کنترل آن نیز برعهده‌ی شهرداری باشد، معتقدم شهرداری باید مسئولیت کنترل نقشه را از نظام مهندسی اخذ کند. 
وی بیان کرد: ورود نظام مهندسی چه نفعی برای شهروندان و شهر در بحث نظارت دارد؟ این امر باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به شهروندان شده است، پیشنهاد می‌کنم برای بازنگری اساسی و تغییر در بحث صدور پروانه، شهرداری صدور پروانه و نظارت آن را به طور مستقیم برعهده بگیرد. 
سونیا اندیش - نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این رابطه اظهار کرد: نزدیک به 20 سال است که کلمه‌ی موافقت اصولی حذف و به جای آن از جواز تاسیس پروانه بهره برداری استفاده می‌شود، در این رابطه پیشنهاد می‌کنم به جای استفاده از کلمه‌ی موافقت اصولی از عنوان جواز شهرسازی استفاده شود. 
بعد از بررسی لایحه‌ی شهرداری تبریز مبنی بر تجویز صدور پروانه دو مرحله‌ای، این لایحه با رای اعضای شورای شهر تبریز و تغییرات اعمال شده توسط کمیسیون شهرسازی، تصویب شد. 
در ادامه‌ی جلسه، لایحه‌ی دوم که ادامه‌ی بررسی شیوه‌نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری بود در صحن علنی شورا مطرح شد، فرج قلیزاده - عضو شورای شهر تبریز در این رابطه اظهار کرد: این شیوه نامه با عنوان سرمایه گذاری و مشارکت است و معتقدم ظرفیت‌های سرمایه گذاری تنها منحصر به شهرداری نیست، ما می‌خواهیم بسترهای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کنیم. 
وی ادامه داد: اکنون بخش خصوصی توانمند زیادی در کشور وجود دارد ولی متاسفانه شرایط سرمایه گذاری را برای آن‌ها فراهم نکرده‌ایم.در ماده دو این شیوه نامه، برخی موارد از جمله اشاعه فرهنگ توسعه در شهر، بکارگیری و بهره مندی از فکر و اندیشه سرمایه اشخاص حقیقی و شفاف سازی مطرح شده است ولی روش‌های استفاده از این موارد چگونه خواهد بود؟ 
سونیا اندیش- نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص بیان کرد: نوع اعتدال در توزیع خدمات در کدام بند از شیوه نامه مطرح شده است؟این شیوه نامه باید به قدری شفاف و تسهیل شده باشد که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری، به صف بایستند. 
وی ادامه داد: اگر مقرراتی در جهت تسهیل سرمایه گذاری در شیوه نامه انجام شود، بهتر است این شیوه نامه تصویب شود.    غلامحسین مسعودی ریحان نیز در این رابطه، اظهار کرد: معتقدم جزء به جزء این شیوه‌نامه باید بررسی و اشکالات آن به صورت پیوست حل و فصل شود. 
بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز، به دلیل پایان وقت قانونی جلسه‌ی شورا، به  جلسه‌ی بعدی موکول شد.  
در این جلسه از نخستین اطلس کلانشهر تبریز رونمایی شد، این اطلس شامل آرشیو روابط عمومی شهرداری تبریز و دستاوردهای اساتید مختلف در قالب یک کتاب، طی سه سال گذشته، توسط تیمی از معاونت شهرداری به صورت توصیفی و تصویری جمع آوری و منتشر شده است. 
 همچنین به مناسبت روز خبرنگار از فعالان عرصه‌ی خبر در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با اهدا لوحی تقدیر و قدردانی شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.