زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری

خلاصه مطلب:

رضا نوری نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد است، از جمله دیگر سوابق وی می توان از تدریس در حوزه و دانشگاه، ریاست حوزه علمیه امام خمینی (س) بجنورد و عضویت در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی و امامت جمعه موقت بجنورد یاد کرد. 

 

 

توضیحات :

رضا نوری در سال 1352 در روستای ناوه شهرستان بجنورد در خانواده ای متدین متولد شده است. او در سال 1362 پس از پایان دوره ابتدایی برای فراگیری علوم دینی به حوزه علمیه امام خمینی بجنورد شده و به مدت 4 سال در این حوزه به تحصیل مشغول بود، او در سال 1367 راهی حوزه علمیه مشهد شد، و تحصیلاتش را تا پایان دوره سطح در آن جا سپری کرد. 

نوری علاوه بر تحصیلات حوزه فراگیری علوم دینی را در دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز ادامه داد و توانست مدرک کارشناسی فلسفه و کلام اسلامی را دریافت کند، او همزمان با تحصیل به تدریس دروس سطح در حوزه علمیه مشهد نیز پرداخت. در سال 1387 به حوزه علمیه قم رفت و دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرات آیات جوادی آملی، آملی لاریجانی، گلپایگانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی آموخت. 

در این دوران نیز همزمان با تحصیل در حوزه، در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم در رشته فلسفه و کلام اسلامی تحصیل کرد و توانست مدرک کارشناسی ارشد دریافت کند، او با پایان تحصیلاتش در حوزه علمی در آزمون تدریس دروس حوزوی قبول شد و در سال 1380 به عنوان استاد حوزه های علمیه به بجنورد بازگشت. او از همان سال عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد شد و به تدریس در کرسی استادی حوزه و دانشگاه مشغول است. 

رضا نوری علاوه بر سابقه تدریس در دانشگاه های بجنورد مدتی را به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی فعالیت کرده است. 

از دیگر سوابق او می توان به مدت 8 سال امامت جمعه موقت بجنورد، عضویت در کمیسیون دائمی و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی، مدیر گروه معارف اسلامی، رئیس کانون اسلامی- سیاسی اساتید معرفت، عضو شورای راهبردی علما و طلاب خراسان شمالی، عضویت در هیئت جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، عضویت در شورای حوزه های علمیه استان، عضو انجمن مفاخر فرهنگی استان، مشاور استاندار در امور روحانیت و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری در خراسان شمالی اشاره کرد. 

او همچنین دارای سوابق علمی و تألیفاتی است که به عنوان نمونه می توان به تألیف رساله ساز و کارهای دین خاتم در جامعه، توضیح و تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه و تألیف ده‌ها مقاله سیاسی و اجتماعی در نشریات علمی کشور اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری ۶ ماه در جبهه‌های دفاع مقدس در گردان نصرالله با فرماندهی شهید محمدزاده حضور داشت و برادرشان نیز در راه دفاع مقدس شهید شد.

 

فهرست سایر مسئولیت‌ها:

  • سرمربی حلقه شجره طیبه صالحین ناحیه بجنورد
  • سرمربی حلقه شجره طیبه صالحین بسیج اساتید بجنورد
  • دبیر گروه‌های معارف اسلامی خراسان شمالی
  • عضو هیئت‌منصفه مطبوعات خراسان شمالی
  • عضو هیئت حل اختلاف در دادگاه ویژه روحانیت خراسان شمالی
  • رئیس هیئت حل اختلاف دانشگاه‌های آزاد اسلامی خراسان شمالی
  • شش دوره مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی
  • مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد به مدت ۱ سال
  • عضو هیئت نظارت استان خراسان شمالی در ۴ دوره و ۲ دوره رئیس هیئت نظارت استان
  • رئیس شورای سیاست‌گذاری ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر بجنورد ۱ سال
  • عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خراسان شمالی

 

حجت الاسلام رضا نوری در تاریخ 18 آذر سال 1399 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد منصوب شد.