گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان: «مهار تورم» اولین گام دولت بعدی باشد/ کاری نکنیم جوانان به دلیل بی‌کاری به کشورهای دیگر بروند/ کاندیداها خودشان را آنچنان که هستند به مردم معرفی کنند، نه اینکه از کاه کوه بسازند!

آیت الله احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری به جماران گفت: کشور عراق همسایه ما است و مشکلات زیادی دارد، اما اساساً با تورم رو به رو نیست. این درست نیست که در مملکت ما نرخ‌ها این‌گونه سرسام‌آور باشد که یک کیلو هندوانه را مردم هفده هزار تومان بخرند یا یک کیلو خربزه را 25 هزار تومان بخرند. بنابراین، اولین گامی که دولت آینده همت خود را به کار بیاندازد، برای مهار کردن تورم است؛ چون تورم به مردم فشار می‌آورد و استخوان کمر مردم را می‌شکند.

پایگاه خبری جماران: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اولین گامی که دولت آینده همت خود را به کار بیاندازد، برای مهار کردن تورم است؛ چون تورم به مردم فشار می‌آورد و استخوان کمر مردم را می‌شکند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله احمد بهشتی در پی می آید:

اولویت‌های رئیس جمهور آینده در حوزه‌های مسائل داخلی و سیاست خارجی از نظر شما چیست؟ 

از نظر سیاست داخلی پیداست که مسأله تورم و گرانی، مردم را شدیداً تحت فشار قرار داده است. حق این است که هر کسی این مسئولیت را بر دوش گرفت و مردم او را پسندیدند و به وی رأی دادند، باید اولین همت خود را در راه مهار کردن قیمت‌ها قرار دهد.

ما خیلی انتظار نداریم که کسی بتواند قیمت‌ها را پایین بیاورد؛ این کار سخت و دشواری است. به مرحوم آقای رئیسی در اولین مرحله انتخابات همین را گفتم که ما انتظار نداریم که شما تورم را پایین بیاورید؛ شاید این کار نشدنی باشد، اما مهار کردن تورم تقاضایی است که غیر ممکن نیست. اما باید برنامه‌ریزی کنید و تیم اقتصادی شما افرادی باشند که کاردان و متعهد باشند. الان هم هر کسی که این مسئولیت را مردم به دوش او گذاشتند، باید اولین نیت خیر خود را درباره مهار کردن تورم قرار دهد.

کشور عراق همسایه ما است و مشکلات زیادی دارد، اما اساساً با تورم رو به رو نیست. این درست نیست که در مملکت ما نرخ‌ها این‌گونه سرسام‌آور باشد که یک کیلو هندوانه را مردم هفده هزار تومان بخرند یا یک کیلو خربزه را 25 هزار تومان بخرند. بنابراین، اولین گامی که دولت آینده همت خود را به کار بیاندازد، برای مهار کردن تورم است؛ چون تورم به مردم فشار می‌آورد و استخوان کمر مردم را می‌شکند.

مسأله دوم مسئله بی‌کاری و اشتغال است. آقایان در راه اشتغال‌زایی و کارآفرینی تلاش کنند تا جوانان ما بی‌کار نباشند. جوانان ما معلوماتی در کشور کسب کنند، فوق لیسانس و دکترا بگیرند و مهندش شوند ولی به خارج مهاجرت کنند و خدمت‌شان را در کشورهای دیگر عرضه کنند. ما باید برنامه‌ریزی کنیم برای اینکه اشتغال‌زایی داشته باشیم و کاری نکنیم و سیاستی اعمال نکنیم که جوانان عزیز ما به دلیل بی‌کاری و از سر ناچاری به کشورهای دیگر بروند؛ ما بسازیم و دیگران بهره‌برداری کنند. چرا آن چیزی که می‌سازیم خودمان از آن‌ استفاده و بهره‌برداری نکنیم؟

این دو مسأله بسیار مهم است. ان‌شاءالله که مورد توجه قرار گیرد. الحمدلله امنیت در مملکت ما خوب است اگر جایی مشکل ناامنی بود، مسئولان باید رفع کنند. همچنین جلو رشوه‌خواری و پورسانت و... را بگیرند. به هر حال اقتصاد، اولین مسئله دولت آینده در داخل است.

در خارج، رئیس جمهور بعدی همان روشی که دولت مرحوم آقای رئیسی دنبال کرد را ادامه دهد. ایشان تنش‌هایی که بین ما و برخی از ممالک مخصوصاً ممالک اسلامی بود را یا کاهش دادند و یا از بین بردند. ان شاءالله دولت آینده اولاً باید مواظب باشد تنش ایجاد نشود و ثانیاً اگر تنشی بین کشور ما و برخی کشورهای دیگر مخصوصاً کشورهای همسایه و اسلامی وجود داشت، باید همّ‌شان این باشد که تنش‌زدایی کنند و ان شاءالله که تنش‌زایی نکنند.

مستحضرید که رهبر معظم انقلاب در دور گذشته که آقای لاریجانی را رد صلاحیت کردند، فرمودند که باید ظلم به ایشان جبران شود. نظر شما درباره رد صلاحیت ایشان چیست؟

نظرم این است که مباحث گروهی و خطی نباید ما را در تصمیم‌گیری‌ها تحت تأثیر قرار دهد. باید ببینیم اشخاص -از هر خطی که هستند ـ آیا متعهد به اسلام، ولایت فقیه و ملت هستند یا نه؟ اشخاص ـ چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب- باید این تعهدها و معیارها را داشته باشد و باید روی این معیار عمل کرد. اینکه شورای نگهبان چرا این کار را کرد، چرا آن کار را کرد، بنده مدعی ایشان نیستم، اما عرض می‌کنم که ملاک؛ تعهد به اسلام، ولایت و مردم، و توانایی برای خدمت است. ملاک‌ها این‌هاست. افراد از هر خطی که می‌خواهد باشد باید این ملاک‌ها را داشته باشند، و خط و خطوط نباید دخالت کند.

چه توصیه‌ای به مردم و کاندیداها برای پرشور شدن مشارکت دارید؟

ان‌شاءالله کاندیداها خودشان را آنچنان که هستند در حدی که توانایی دارند، به مردم معرفی کنند، نه اینکه از کاه کوه بسازند و خودشان را آن‌گونه مطرح کنند که در وجودشان آن را نمی‌بینند. مردم هم ان‌شاءالله به سخنان کاندیداها گوش می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. مردم در کارها و سیاست و...کمتر اشتباه می‌کنند، تشخیص مردم خوب است و مردم بیدار و روشن هستند. مردم از انقلاب حمایت کردند، انقلاب را به پیروزی رساندند و تمام مشکلاتی که در این انقلاب برای آنان پیش آمده است را تحمل کرده‌اند. این مردم واقعاً خیلی حق دارند و مسئولین باید در ادای حقوق این مردمِ قدردان و حق شناس، شبانه‌روز تلاش کنند تا ان شاءالله مشکلات حل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.