اینک که جناب پزشکیان  یکی از خلاقانه ترین  و دمکراتیک ترین روند های سامانه تشخیص و پیشنهاد تیم همکاران کابینه را به صحنه اورده است و باید انتظارداشت عملکرد این سامانه رضایت آفرین باشد، ولی واقعیت این است که  در کنار مزیت های  فراوان و قابل تقدیراین نو آوری،ابهامات ،رقابت ها،سهم خواهی ها، و قضاوتهای آغشته به سوء ظن و شتابزدگی هم اجتناب‌ ناپذیر می نماید.

جناب دکتر مسعود پزشکیان در فرایندی سریع و غیر مترقبه بعنوان کاندیدای مورد حمایت ناراضیان از وضع موجود به صحنه آمد و ستاد انتخاباتی ایشان هم متاثر ازاین شرایط ،ناهماهنگی و آشفتگی های بسیاری داشت ولی عمق نارضایتی از وضع موجود خوشبختانه بر این آشفتگی‌ها فائق آمد و پیروزی ایشان در انتخابات حاصل آمد. اما این آشفتگی اکنون آثار خود را در فرایند تلاش‌ها برای معرفی کاندیداهای کابینه ایشان نشان می‌دهد. برای باز شناسی این وضعیت ودرک نارضایتی ها و ابهامات مطرح شده در این خصوص،سنخ شناسی حامیان و مدافعان متنوع ایشان می‌تواند راهگشا باشد.

۱،دکتر پزشکیان در گذشته سیاسی خود عضویت حزبی و حلقه حامیان سازمان یافته نداشت و کار خود را با حلقه ای از یاران حامی که طی چندین دوره انتخابات مجلس در تبریز از او حمایت کرده و طبیعتا بارقه هایی از نگرش قومی و مطالبات منطقه ای بر آنها غالب بود وکنشگر ملی و متناسب با عرصه ریاست جمهوری نبودند آغاز کرد و طبیعی است که ایشان نمی‌توانست در این عرصه،از یاران قدیمی خود فاصله بگیرد هرچند ماها نگرش و رویکرد های آنان راکاملا مناسب این عرصه ملی ندانیم.

۲،در میدان رقابت های سیاسی و جناحی موجود در ایران،جبهه اصلاحات که در منسجم ترین وضعیت تاریخی خود طی سال‌های اخیر قرارداشت بعنوان شناخته شده ترین تشکیلات سیاسی به حمایت از ایشان برخاست و علی رغم تنوع درونی خود ،مطالبات و انتظاراتی را نمایندگی می‌کند که فاصله معنی داری از دیگر طیف های حامیان دارد‌.

۳،جریان مشهور به اعتدال گرایان که هسته اصلی حامیان دولت آقای حسن روحانی بودند و البته طی فرایند های انتخاباتی منتهی به قدرت یابی ایشان ،با جریان اصلاحات درهم تنیدگی فراوانی یافته بودند ولی شکاف بین این دو جریان در مرحله دوم دولت آقای روحانی نمایان شد از دیگر جریان‌هایی هستند که برای حمایت از دکتر پزشکیان آستین بالا زدند و برایش توشه و البته بیشتر اتهام آفریدند‌.

۴،حامیان آقای علی لاریجانی که خود را برای حضور در صحنه انتخابات آماده کرده بودند با رد صلاحیت ایشان،تلویحا و تصریحا خود را در پهنه حامیان پزشکیان شناور یافتند و در رنگین کمان حامیان متنوع ایشان برای خود جایی باز کردند .

۵،اصول گرایان معتدل و میانه رو که جناب ناطق نوری نماد آنان محسوب می‌شود و جناب آقای مصطفی پور محمدی هم در فرایند مناظرات انتخاباتی تمایز خود را بخوبی از دیگر کاندیداهای اصول گرا نشان داد  و در فرایندهای خالص سازی سال‌های اخیر از جرگه اصول گرایان رانده شده اند از دیگر حامیان گفتمان" اصول گرایی اصلاح طلبانه" پزشکیان محسوب میشوند و انتظارات و مطالبات خاص خود را نمایندگی می‌کنند.

۶،علی رغم اعلام رسمی آقای قالیباف و ستادش در پیوستن به اردوی حامیان آقای جلیلی، رقابت خشن درون گروهی بین این دوجریان در فرایند مرحله اول انتخابات و نیز ماهیت نسبتامتمایز اعتقادی و انتظارات حامیان قالیباف با جلیلی ایجاب کرد در مرحله دوم انتخابات بخشی از حامیان قالی باف نتوانند در حلقه جلیلی فعال شوند و عملا تغییر اردو دادند و اینک طیف هایی از آن مجموعه انتظارات خود را در عملکرد کابینه پزشکیان پیگیری می کنند.

۷،بخش هایی از طبقه متوسط غیر سیاسی و فعالان اقتصادی اعم از فعالان تولیدی،یا تجارت پیشه و دلال که از مناسبات رانتی حلقه حامیان وکاسبان تحریم جامانده یا طرد شده اند و رنج مناسبات فرقه ای جریان های تند رو اصولی گرایی را عملا حس کرده اند از دیگر حامیان بلقوه و بالفعل پزشکیان محسوب میشوند که البته در مراحل پسا انتخابات حضور و مطالباتشان بیشتر احساس میشود .

۸، درصدی از معترضین وضع موجودو تحول خواهان که در مرحله اول انتخابات نتوانسته بودند ذهن خود را برای حضور در انتخابات مجاب کنند،در مرحله دوم  خطر را کاملا ملموس یافتند و امکان نفی خطرآنرا در پیوستن به اردوی رای دهندگان به پزشکیان مقدور یافتند به این نحله پیوستند و اینک انتظارات و توقعاتی متمایز از دیگر طیف حامیان دارند.

با این تنوع گسترده و ناهمگون حامیان، اینک که جناب پزشکیان  یکی از خلاقانه ترین  و دمکراتیک ترین روند های سامانه تشخیص و پیشنهاد تیم همکاران کابینه را به صحنه اورده است و باید انتظارداشت عملکرد این سامانه رضایت آفرین باشد، ولی واقعیت این است که  در کنار مزیت های  فراوان و قابل تقدیراین نو آوری،ابهامات ،رقابت ها،سهم خواهی ها، و قضاوتهای آغشته به سوء ظن و شتابزدگی هم اجتناب‌ ناپذیر می نماید.

دوستان و نمایندگان هریک از این طیف های متنوع حامیان که در کمیته ها و کارگروه‌های این سامانه امکان حضور یافته اند با مشاهده این تنوع و مطالباتی که از دید خودشان ناموجه است گلایه مندیها و شکوه و شکایت خود را بروز می‌دهند و از احتمال شکل گیری کابینه ای متفاوت از انتظارشان ناله سرمی دهند فارغ از اینکه اگر کابینه کاملا متناسب با انتظارات خودشان شکل بگیرد طبیعتا بسیاری جریان‌های دیگر حامی ،هم متقابلا چنین قضاوتی خواهند داشت.

همه باید بپذیریم که این تنوع ترکیب حامیان، اقتضا دارد هیچکس به مطلوب کامل نرسد و بخشی از آنچه حاصل میاید به مذاقش خوش نیاید،باید صبورانه و البته هوشیارانه  به ترکیبی متنوع از رویکرد ها دل سپرد و برای کاهش تزاحم ها کوشید نه حد اکثر سازی مطلوبیت ها که امری ناشدنی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.