قبض آب این افراد در سال 1403 سنگین‌تر می شود! + نحوه استعلام قبض‌ها و پرداخت

طبق گفته سخنگوی صنعت آب کشور، در سال 1403، تعرفه آب مشترکان پرمصرف و بدمصرف پلکانی محاسبه می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به پیشبرد برنامه منابع و مصارف آب برای عبور بدون تنش از تابستان جاری، گفت: تعرفه پلکانی برای مشترکان پر‌مصرف و بد مصرف در راستای مدیریت منابع آبی اعمال می‌شود.

طق اعلام وزارت نیرو، "فیروز قاسم‌زاده"، از افزایش ۶ درصدی ورودی سدهای کشور با توجه به بارندگی‌های اخیر و پوشش برفی مناسب، نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: البته آب ورودی به مخازن سدهای کشور در مقایسه با متوسط پنج ساله، کاهش ۱۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: در این شرایط خروجی سدها کنترل می شود، همچنین مصارف طبق برنامه‌ای که در پاییز مصوب و در اسفند مورد بازنگری قرار گرفته بود مورد توجه ویژه قرار دارد تا با کمترین تنش در تمام حوزه‌های مصرفی عبور ایمن از تابستان جاری صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس کنترل خروجی آب از مخازن سدها نسبت به متوسط پنج ساله حدود ۲۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه به دلیل بارندگی‌های مناسب در ماه‌های اخیر میزان پرشدگی مخازن ۲۰ سد کشور به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است، ادامه داد: هم‌اکنون میانگین میزان پرشدگی سدهای کشور ۶۶ درصد است و با توجه ورود به فصل تابستان در شیب نزولی حجم مخازن سدها قرار گرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: حجم موجود مخازن نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته و در مقایسه با متوسط پنج ساله با توجه به پیشبرد برنامه مدیریت منابع و مصارف از سمت وزارت نیرو در کنار همکاری کشاورزان، خانوارها و غیره حدود ۵ درصد حجم موجود مخازن رشد را به ثبت رسانده است.

سخنگوی صنعت آب کشور یادآور شد: میزان پرشدگی سد تهران نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته و در شرایط مطلوبتری قرار دارد؛ در عین حال با توجه به مصارفی که در پیش روست و با درنظر گرفتن آمار به ثبت رسیده از سال‌های پرآب و نرمال می‌توان گفت که در شهر تهران با کاهش حجم مخازن روبرو هستیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای عبور بدون تنش برای تامین آب شرب تهران صورت گرفته است، افزود: این شرایط نیازمند همکاری شهروندان در موضوع مدیریت است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه همه مباحث مدیریت مصرف در قالب برنامه منابع و مصارف خلاصه می‌شود، اظهار داشت: در همین راستا جلسات هفتگی کنترل مصارف با بخش شرب در داخل وزارت نیرو و در بخش کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی، تشکل‌ها و اصنافی که در این حوزه فعال هستند، تشکیل می‌‍شود.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی برنامه تدوین شده به ذی‌نفعان منعکس شده و شرایط منابع موجود آبی برای این گروه تشریح و تبیین می‌شود، در شرایط همراهی این بخش و پیشروی بر اساس مدل تعریف شده، کمترین چالش و تنش در تامین آب این حوزه وجود خواهد داشت.

 

تعرفه‌های پلکانی اعمال می شود

 

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: در بخش شرب علاوه بر اقدامات فرهنگی و آموزشی، با اعمال تعرفه‌های پلکانی سطوح مصرفی رده‌های پرمصرف و بد مصرف هزینه‌های بیشتری را پرداخت می‌کنند  و بدین ترتیب مصارف آب کشور کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سامانه‌هایی طی دو – سه سال اخیر توسعه یافته است که به واسطه آن نظارت در کلانشهرها به صورت برخط در بخش توزیع آب مورد رصد قرار می‌گیرد و همین امر تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز مخاطراتی چون کاهش فشار آب یا عدم تامین آب دارد.

 

 

پرداخت قبض آب اینترنتی

ادارات مربوط به آب برای هر استان تنها امکان مشاهده و پرداخت قبض آب برای مشترکین استان خود را فراهم نموده‌اند.

پرداخت قبض آب تهران باسایت شرکت آب و فاضلاب استان تهران

مشترکین ساکن تهران با مراجعه به پورتال شرکت آب و فاضلاب استان تهران به ادرس اینترنتی http://ccp.tpww.ir می‌توانند با وارد کردن شناسه قبض یا شماره پرونده خود، قبض آب را پرداخت کنند.

پرداخت قبض آب استان اصفهان

هموطنان اصفهانی برای پرداخت قبوض خود می‌توانند به سایت https://www.abfaesfahan.ir مراجعه کرده و از بخش میز خدمت الکترونیک قبوض آب خود را استعلام گرفته و به سادگی پرداخت نمایند.

پرداخت قبض آب مشهد

هموطنان مشهدی برای پرداخت قبوض خود می‌توانند به سایت http://www.abfamashhad.ir مراجعه کرده و از بخش میز خدمت الکترونیک قبوض آب خود را استعلام گرفته و به سادگی پرداخت نمایند.

پرداخت قبض آب شیراز

هموطنان شیرازی برای پرداخت قبوض خود می‌توانند به سایت https://moshtarak.abfa-shiraz.ir مراجعه کرده و از بخش میز خدمت الکترونیک قبوض آب خود را استعلام گرفته و به سادگی پرداخت نمایند.

پرداخت قبض آب خوزستان

هموطنان خوزستانی برای پرداخت قبوض خود می‌توانند به سایت https://pay.abfakhz.ir مراجعه کرده و از بخش میز خدمت الکترونیک قبوض آب خود را استعلام گرفته و به سادگی پرداخت نمایند.

پرداخت قبض آب با شماره 1522

با شماره گیری تلفن گویای ۱۵۲۲ می‌توانید قبوض آب خود را استعلام و پرداخت نمایید. پس از شماره‌گیری سامانه ۱۵۲۲ با وارد کردن شناسه قبض اشتراک از وضعیت بدهی خود اطلاع یافته و از طریق کارت‌های عضو شتاب، پرداخت را انجام دهید.

حذف قبوض آب با با اپلیکیشن

استفاده از نرم افزارهای پرداخت قبوض به دلیل راحتی و در دسترس بودن و امکان پیگیری آسان همواره مورد استقبال بسیاری از مشترکین می باشد. اپلیکیشن‌های پرداخت از جمله پیشخوان 24، آپ، قبضینو، 724 و ... امکان پرداخت قبوض را تنها با شناسه قبض برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

پرداخت قبوض آب با استفاده از خود پرداز بانکی

در این روش پرداخت، مشترک با استفاده از کارت بانکی خود و با داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت و رمز کارت بانکی می‌تواند صورتحساب آب خود را مشاهده و در صورت تمایل با خودپرداز بانکی پرداخت نماید.

پرداخت قبوض آب با استفاده از دستگاه کارتخوان

در این روش پرداخت، مشترک با استفاده از کارت بانکی خود و با داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت و رمز کارت بانکی می‌تواند صورتحساب آب خود را مشاهده و در صورت تمایل با دستگاه کارتخوان پرداخت نماید.

پیگیری پرداخت تکراری قبض آب

طبق آخرین اطلاعیه شرکت آب، در صورتی که فردی به هر دلیلی قبض آب را دوبار پرداخت کند، به صورت اتوماتیک به عنوان بستانکار روی قبوض آینده وی اعمال می شود. اما مواردی نیز مشاهده شده است که پرداخت دوم در حساب مشتری اعمال نشده است و چون مشترک فرض را بر این گذاشته است که در دوره بعد اعمال می‌شود، این مشکل را پیگیری نکرده است. مشترک بعد از دریافت صورتحساب دوره ای باید به شرکت مربوطه مراجعه کرده و تقاضای کد پیگیری هر دو پرداخت را کرده تا به مشکل رسیدگی شود.

 

صرفه جویی در مصرف آب را فراموش نکنید

زمان مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم.

زمان شستشوی ظروف، شیر آب را باز نگذاریم.

هنگام استحمام، نیازی نیست که دوش حمام دائما باز باشد.

از آبی که برای شستشوی میوه و سبزی استفاده کرده اید برای شستشوی سرویس بهداشتی استفاده کنید.

برای شستشوی خودروی خود می‌توانید از یک سطل آب و یک سطل کف استفاده کنید.

در ساعات کم مصرف از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی استفاده کنید.

برای آبیاری باغچه، شلنگ آب را ساعت‌ها در باغچه رها نکنید.

به جای استفاده از شلنگ و فشار آب زیاد برای تمیز کردن جلوی منزل می‌توانید از یک سطل و یک جارو استفاده کنید.

حتما صرفه جویی در مصرف آب را به فرزندان خود آموزش دهید.

دیدگاه تان را بنویسید