'یک پیراهن سفید، روسری، حوله سیاه خیبری، تختخواب، 2 عدد تشک کتانی از پشم گوسفند و لیف خرما، چهار عدد بالش از پوست میش، یک قطعه حصیر حجری،یک عدد آسیای دستی، یک کاسه مسی، مشک چرمی برای آب کشی، طشت لباس شویی، کاسه شیر، ظرف آبخوری، پرده پشمی، یک آفتابه، سبوی گلی، 2 کوزه سفالین، یک عدد پوست برای فرش و یک عبا' همه جهیزیه حضرت زهرا (س) بود.
امروز دوشنبه، 22 مردادماه، مصادف است با اول ماه ذی‌الحجه، سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س)، ازدواجی
که الگوی گمشده جوانان امروزی است، وصلتی که باید یک جوان با الگو گرفتن از آن، زندگی با دوام و توام با آرامشی داشته باشد.
اما ازدواج های امروزی، خلاصه شده در تشریفات، چشم و هم چشمی و توجه به ظواهر و در کنار آن هم برای آنکه از قافله عقب نمانیم هزینه‌های سنگینی بر خود و خانواده ها تحمیل می کنیم و جالب آنکه بسیاری از این ازدواج‌ها صفا، صمیمیت، دوام و بقا ندارد و خیلی زود منجر به طلاق می‎شود.
الان کجای مهریه ها، جهیزیه ها، رسم و رسوم ها، صداقت ها و سادگی های ازدواج جوانان امروزی با ازدواج آن بزرگان شباهت دارد؟ دیگر مبناها یک مبنای اسلامی، فاطمی و علوی نیست.
اگر ازدواج خود را به این 2 بزرگ و عزیز، نزدیک کنیم راه سعادت و خوشبختی واقعی را طی کرده ایم، مهمترین پیام ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) هم سادگی و عشق ورزی بود، حلقه گمشده ازدواجهای امروزی.
امروزه در اغلب ازدواج ها نه شیوه همسریابی، پسندیده است و نه آداب اخلاقی و دینی، مورد توجه می باشد.
ساده‌ زیستی، پیام دیگر ازدواج این دو بزرگوار در تمام شئون زندگی است، وابستگی به فرهنگ های غیر بومی و غیر اسلامی و قید و بندهای اجتماعی خارج از عرف، همه و همه نشات گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته اندیشه های کوتاه مادی و اشرافی گری است.
امروزه، تشریفات بی حد و اندازه در عروسی ها، همچون زنجیری بر دست و پای جوانان و والدین آنها سنگینی می کند و هر روز هم بزرگتر و سنگین‌تر می‌شود.
نه دیگر از آن صفا و صمیمت گذشته خبری هست و نه دیگر جوانان ما در قید و بند ازدواج آسان هستند.
اگر ازدواج ها به تاخیر افتاده و اگر جوانان کم طاقت امروزی، زود از کوره به در می روند و کار به اختلاف و جدایی می کشد و اگر فرزندان ما، اندکی نامهربان و نافرمان شده اند باید علت آن را دوری از سادگی و فاصله گرفتن از ایمان دانست.
شرط ‌و شروط ها، سخت‌گیری‌ها و چشم و هم چشمی ها، جوانان را از زندگی زده ‌می کند، اصلا چه دلیلی دارد که وام بگیریم و پول قرض کنیم که می‌خواهیم ارکستر بیاوریم، چرا باید گل های گران قیمت بر روی ماشینهای آخرین مدل نصب کنیم و چرا باید لباس عروس،گران قیمت باشد؟.
ازدواج علی(ع) و فاطمه (س) ازدواجی آسان و ساده و به‌ دور از هرگونه زیاده‌روی بود و همین مایه برکت زندگی آن‌ دو عزیز شد.
ایمان، اخلاق و اصالت خانوادگی، ملاک هایی بود که قبلا از جایگاه رفیعی برخوردار بود و امروزه ملاک‌هایی مانند ماشین، خانه، مدرک تحصیلی، زیبایی و .... جای آن را گرفته است.
هم کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی‌گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا از جمله الگوهای مهم ازدواج آن دو بزرگوار بود که باید سرمشق امروزی ها باشد.
شاید برخی از ملاک‌های ازدواج در زمان خاصی بگنجند اما برخی ملاک‌ها فرا زمانی هستند یعنی با گذشت زمان کهنه نمی‌شوند که نمونه آن معیارهای ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) می باشد که جاودانه است.
سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) بر دوستداران اهل بیت مبارک.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.