به گزارش ایرنا، عمده افرادی که به تکدی‌گری مشغولند سودجویانی هستند که با سوء ‌استفاده از عواطف و احساسات پاک مردم، اقدام به تکدی‌گری می‌کنند.
شهر بافق در یکی دوسال اخیر با افزایش تعداد متکدیان روبرو شده، گدایانی که همه آنها غیر بومی و اغلب هم زنان هستند.
مردم این شهر هر روز در خیابان به ویژه در مسیر محل کسب و کار و سکونت خود متکدیانی را می بینند که به بهانه‌های گوناگون،نگاه ترحم ‌آمیز شهروندان را متوجه خود کرده و از آنان درخواست کمک می‌کنند.
این دسته از متکدیان، ساعت اوج استراحت خانوارها را برای گدایی انتخاب می کنند، ساعتی که خانواده ها خسته از کار، درس و خانه داری به خواب نیم روزی و استراحت می پردازند.
اغلب گدایان هم سیار و زنانی هستند که با دو یا سه کودک به بهانه های مختلف تکدی گری می کنند و هنگام مراجعه به منازل هم به گونه ای زنگ خانه را به صدا در می آورند که گویی اتفاق ناگواری در کوچه افتاده که صدای پیاپی زنگ، قطع نمی شود.
هنگامی که در را به روی آنها باز می کنیم زنان میانسال را با میانگین سنی 45 سال می بینیم که با چند کودک، به صورت گروهی حرکت کرده و هر یک زنگ یک منزل را در دو طرف کوچه به صدا در می آورند و جالب آنکه دریافت زیر 10 هزار تومان را هم نمی پذیرند.
اگر به یکی از آنها پولی پرداخت شود همراهان وی مدعی می شوند که هر یک زندگی جداگانه دارند و باید به همه آنها وجه نقد پرداخت شود، آنها پوشاک و غذا هم قبول نمی کنند و فقط وجه نقد می پذیرند!.
گدایان، شهر بافق را یک شهر معدنی می پندارند که مردمانش متمول هستند و به راحتی دست به جیب می شوند به همین دلیل است که این زنان، کودکان خردسال را یکی به دست و دیگری را در آغوش کشیده و از شهرهای دور دست به این شهر کوچ می کنند و آنگاه به گمان اینکه گنج نهفته ای یافته اند همشهریان خود را هم خبردار می کنند و همین تصور باعث شده تا هر روز بر تعدادشان افزوده شود.
یکی از شهروندان بافقی به خبرنگار ایرنا گفت: همه این زنان متکدی، قدرت و توان کار کردن دارند اما گویی در آمد گدایی، بیشتر و کم زحمت تر است.
او افزود: آنها بیماری همسر یا صعب العلاج بودن بیماری فرزند خود را بهانه می کنند و گاهی آنچنان اشک می ریزند که انگار نزد مجرب ترین استادان خود مهارت آموزی کرده اند و حتی از قانون هم نمی ترسند.
یک کارشناس حوزه اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت: این پدیده از علل و عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجود در جامعه ناشی می‌شود و می‌تواند بستری خطرناک برای بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی دیگر باشد.
رضا ابراهیمی افزود: شیوه‏های گدایی گرچه متفاوتند اما همه از یک اصل تبعیت می‏کنند و آن تلاش برای کسب پول بیشتر به هر طریق است، بنابراین تکدی‏گری را باید آبستن معضلات اجتماعی متعددی قلمداد کرد، چرا که بیشتر بررسی‌های انجام شده از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهکاری، خودکشی، فساد و فحشا، سرقت و سایر ناهنجاری ها حکایت می‏کنند.
وی خاطر نشان کرد: علل دیگری مانند فقر و ناکامی اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، رخوت و سستی، مهاجرت، معلولیت و بی‏مهری نیز ممکن است موجب شود که فردی به گدایی روی آورد که به طور قطع، تبعات ناخوشایند این معضل بزرگ اجتماعی در کوتاه مدت و بلندمدت، تاثیرات منفی بسیاری بر ساختار اجتماعی جامعه وارد خواهد کرد.
بسیاری از مردم معتقدند که رفع پدیده تکدی‌گری نیازمند یک تصمیم جدی است تا بتوان ریشه این معضل را که خود زمینه‌ساز بروز دیگر معضلات اجتماعی و حتی بعضا امنیتی می‌شود را خشکاند، البته هر چند وقت یک بار طرح‌های گوناگونی برای رفع این معضل و جمع‌آوری متکدیان از خیابان‌های شهر از طرف نهادهای مختلف و مسوولان ذیربط انجام می شود، اما تاکنون با این مسئله به صورت ریشه‌ای برخورد نشده است.
یک مسوول آگاه در شهرداری در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در یکی دو سال گذشته که تعداد متکدیان افزایش یافته، نشست هایی برگزار و در آن مقرر و صورتجلسه شده که نیروی انتظامی مسوول جمع آوری متکدیان ثابت و سیار از سطح شهر بافق باشد و شهرداری هم مکانی برای نگهداری آنها تا تعیین تکلیف در نظر بگیرد که این امر تاکنون محقق نشده است.
یک روحانی هم در بافق به ایرنا گفت: روایات متعددی از ائمه اطهار(ع) درباره نامطلوب بودن تکدی‌گری و دست دراز کردن نزد مردم و سوال کردن از آنها وجود دارد، چرا که این اقدام سبب بی‌اعتمادی به خداوند و ذلت درخواست کننده می‌شود، شخص مومن عزت نفس دارد و نباید با گدایی ارزش خود را از بین برده و به حیثیت خود ضربه وارد کند.
حجت الاسلام محمد باقری افزود: حضرت محمد (ص) می‌فرماید از رحمت خدا به دور است کسی که بار خود را بر دوش مردم بیاندازد زیرا گدایی موجب ذلت و پستی در دنیا و سبب فقر زود رس و حساب طولانی در روز قیامت خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر شهروندان به جای کمک به این‌گونه اشخاص کمک‌های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی معتبر در سطح شهر ارائه دهند قطعاً به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید، اما با کمک به متکدیان زمینه سوء ‌استفاده و فعالیت بیشتر آن‌ها را فراهم کرده و گداپروری در شهر رواج می‌یابد.
این روحانی گفت: فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در خصوص ارائه کمک های نقدی و غیر نقدی به دستگاههای حمایتی و خیریه باید از سوی رسانه ها صورت پذیرد.
باقری ابراز امیدواری کرد تا با کمک و همیاری شهروندان و دخالت تمامی دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های مسوول به ویژه متولیان امور فرهنگی و مذهبی و رسانه‌ها، زمینه برخورد با معضلات اجتماعی نظیر تکدی‌گری و اعتیاد که جرم‌های مشهودی محسوب می‌شوند در جامعه فراهم شود.
وی بیان کرد: سرپرستان برخی از زنان متکدی و غیر بومی به دلیل اعتیاد از کار اجتناب کرده و زنانشان را به بهانه دست فروشی به تکدی‌گری در سطح شهر مجبور می‌کنند.
باقری تصریح کرد: البته افراد نیازمندی که به لحاظ عزت نفس و حمایت از فضای دینی هیچگاه دست نیاز به سوی دیگران دراز نمی کنند باید مورد توجه قرار گیرند.
وی ادامه داد: مسئله تکدی گری امروزه به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی در سطح جامعه مطرح است و بنابراین باید از سطحی نگری در این حوزه پرهیز شود.
ختم کلام اینکه بافق، امروزه به خاطر مهاجرت بیکاران و حضور متکدیان در گوشه و کنار شهر، چهره نازیبایی بخود گرفته و باید قبل از آنکه شرایط از این بدتر شود و گدایان دیگری هوس آمدن به این شهر کنند اقدامی فوری انجام شود.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوبشرق یزد قرار دارد.
7543 / 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.