مصطفی پوردهقان، روز چهارشنبه در نشست بررسی تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان، افزود: با توجه به تجربیات گذشته باید مراقبت بود که مردم در این ارتباط دچار خسران و ضرر مالی نشوند.
وی با بیان این‌که تشکیل شرکت یادشده توسط هیئت وزیران به تصویب رسید، اظهار کرد: هدف اصلی تعاونی‌ها شتاب ‌رشد و توسعه ، هدایت منابع و تقویت مشارکت مردمی در بخش‌های تولیدی و بسترسازی برای ورود مردم به انجام فعالیت اقتصادی است.
معاون فرمانداری اردکان تشکیل شرکت‌ یادشده را از ظرفیت‌های خوب قانونی برای توزیع درآمد مناسب بین اقشار مختلف عنوان کرد .
پوردهقان ،واگذاری شرکت‌ های دولتی اصل 44 هر شهرستان بدون مزایده به شرکت های توسعه، واگذاری موارد رانت‌زا و خاص و ... که می‌تواند منجر به کاهش فواصل طبقاتی و توزیع درآمد مناسب‌ تری شود را از مزیت‌های تعاونی‌ها دانست.
معاون فرمانداری اردکان بیان کرد: برای تشکیل این شرکت تعاونی ، حداقل نیم ‌درصد از جمعیت هر شهرستان باید عضو شوند و افراد متولد، شاغل و ساکن شهرستان حق عضویت در شرکت را دارند.
وی افزود: یکی از افتخارات این شهرستان جذب سرمایه‌ گذاری‌ های کلان در حوزه‌های مختلف اقتصادی است که منجر به اشتغال‌ زایی بالایی برای اردکان شد، ولی در حوزه توزیع درآمد نیازمند بازنگری و سیاستگذاری مناسب‌تری هستیم.
این مسئول ادامه داد: تشکیل این تعاونی‌ها در هر شهرستان باید بر اساس شرایط اقتصادی، ترکیب جمعیتی و غیره باشد، در اردکان نیز با توجه به مهاجر پذیربودن، باید با بررسی ابعاد موضوع، دقت لازم صورت گیرد تا برخی تجربه‌ های ناموفق گذشته تکرار نشود.
وی اظهار کرد: تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران در بسیاری از شهرستان‌ها نتایج ارزنده‌ای داشت، اما در اردکان و برخی دیگر از شهرستان‌ها که شرایط جمعیتی متفاوت‌ تری دارند، باید در انتخاب اعضای هیئت مدیره کارآمد و سیاست‌ گذاری مناسب و سایر موارد دقت لازم به‌عمل آید.
پوردهقان تصریح کرد: انجام مطالعات کارشناسی و شناسایی بخش ‌های رانت‌ زا و طرح ‌های سود ده باید به‌ عنوان اهداف شرکت در نظر گرفته و سپس روند اجرایی تأسیس شرکت دنبال شود.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544/ 2047 / خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.