به گزارش ایرنا حسن ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس قانون، دولت مکلف شده تا بیمه شدگانی را که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر 10 سال سابقه پرداخت بیمه و 70 سال سن دارند با دریافت 10روز مستمری بازنشست کند.
وی با بیان اینکه میزان دریافتی بازنشستگی این افراد حداکثر 280هزار تومان و مطابق با میزان حق بیمه پرداختی است ، افزود: حداقل حق بیمه پرداختی بیمه روستاییان ماهانه 17 هزار و 500 تومان و در سال 210هزار تومان و حداکثر 40هزار تومان در ماه و 480هزار تومان در سال است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان یزد تصریح کرد : در این استان 89هزار نفر مشمول بیمه روستاییان هستند ولی تنها 2 هزار و 147 هزار نفر بیمه شده اند که هزار و 35 نفر آنها مربوط به سال 95 و در مجموع 4هزار و 33نفر آنها مربوط به دولت تدبیر و امید است.
ابراهیمی با بیان اینکه هم اکنون 938نفر در استان یزد مستمری بگیر صندوق روستاییان هستند ، اضافه کرد: تا پایان خردادماه همه روستاییان می توانند بیمه روستاییان و عشایر شوند ولی بر اساس قانون جدید ، افراد بالای 50سال از اول تیرماه نمی توانند برای این بیمه اقدام کنند چون سن بازنشستگی آنها بالا می رود.
وی درباره دیگر شرایط قانون امسال گفت: با توجه به اینکه برخی از روستاییان توان پرداخت یک جای حق بیمه را نداشتند مقرر شده تا این مبلغ به صورت اقساط و در قالب 2 قسط 6 ماهه از سوی متقاضیان پرداخت شود.
این مسئول درباره مزیت عمده این بیمه گفت: در صورتی که افراد بیمه شده در آینده بخواهند سوابق خود را از صندوق بیمه روستاییان به سایر بیمه ها منتقل کنند می توانند از این مزیت استفاده کنند.
وی درباره وضعیت و شرایط بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: این صندوق یکی از چهار صندوق های عمومی کشور است به صورت اختیاری کشاورزان ، روستاییان و عشایر را در روستاها و شهرهای زیر20 هزار نفر بیمه می کند.
مدیر صندوق بیمه روستاییان استان با بیان اینکه در شرایط این بیمه ، اشتغال در بیمه کشاورزان مهم نیست و تنها سکونت در روستاها ، مناطق عشایری و شهرهای زیر 20هزارنفر جمعیت کفایت می کند، تصریح کرد: کشاورزان غیرساکن در مناطق یادشده ، تمامی رانندگان این مناطق و تمامی فعالان مرتبط با بخش کشاورزی و عشایری نیز می توانند با داشتن حداقل 18 سال سن در این صندوق عضو شوند.
ابراهیمی با اشاره به سهم 10درصدی دولت در پرداخت حق بیمه و سهم 5 درصدی بیمه شده گفت: در واقع بیمه شدگان این صندوق به دلیل آنکه کارفرما دولت است به نحوی کارمند دولت محسوب می شوند هرچند که برای خودشان در روستاها فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه استان یزد از لحاظ جذب بیمه شدگان ، جوان ترین و از لحاظ تمدید بیمه شدگان پیرترین استان کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: جوانان ، دانشجویان و حتی خبرنگاران دارای شرایط نیز می توانند از این بیمه استفاده کرده و به محض پیدا کردن کار ، سابقه این بیمه را به سایر بیمه ها منتقل کنند.
هم اکنون یک میلیون و 500 هزار خانوار روستایی، کشاورز و عشایر در سطح کشور زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که سهم استان یزد از این تعداد 20 هزارو 147 خانوار و ضریب نفوذ آن 22درصد است.
1968/6197 خبرنگار:محمودرضا رحمانی**انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.