بهروز شهابی‌زاد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بدون ذکر آمار و ارقام افزود: افزایش مصرف این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا در حالی است که منابع آبی منطقه محدود و آب موجود هم از کیفیت پایینی برخوردار است. 

وی با اشاره  به افزایش تدریجی دمای هوا  و راه اندازی کولرهای آبی در منازل ،کارگاه ها و سایر واحدها  تاکید کرد: در راستای تأمین آب در فصل گرم سال و نیز جلوگیری از شیوع کرونا در ایستگاه‌های برداشت آب در چارچوب طرح فاصله گذاری اجتماعی در این مورد اقداماتی انجام ‌شد.
‌وی اضافه کرد: هرچند همه ساله در ماه‌های اسفند و فروردین شاهد افزایش مصرف آب به دلیل خانه تکانی ، شستن فرش ها و خودروها  هستیم ، اما امسال شرایط نسبت به سال های قبل متفاوت تر بود.
‌فرماندار اردکان با بیان اینکه به‌دلیل شرایط جغرافیایی منطقه ، کیفیت آب پایین است و معضل شوری آب  از اواخر اردیبهشت ماه بیشتر مشهود می‌شود تصریح کرد:‌ در سال جاری، پیش از فرارسیدن فصل گرم سال ، جلساتی برای تأمین آب و نیز رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹(کرونا) برگزار شد.
‌شهابی زاد اظهارداشت:‌ برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق جایگاه‌ها و شیرهای برداشت آب با مراجعه زیاد در میدان آزادی و محل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) شهری به‌ترتیب به‌ صورت پدالی و سپس  مجهز به چشم الکترونیکی می شود.
‌وی افزود: همچنین لوله‌گذاری جایگاه‌های برداشت آب برای امکان رعایت فاصله فیزیکی توسعه می یابد.

شهابی زاد ادامه داد:‌ با وجود کنترل مناسب بیماری تبعات آن همچنان مشهود است، باید مردم بیشتر موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

سرانه مصرف روزانه آب از سوی سازمان جهانی بهداشت ۱۵۰ لیتر است که به دلیل وجود عرصه های بیابانی ، افزایش دما در ۶ ماهه نخست سال ،هدر رفت آب به دلیل فرسودگی خطوط انتقال و توزیع  و نیز استفاده بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه کولر آبی در استان این میزان بیش از ۲۰۰ لیتر تخمین زده می شود. 

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

۲۴ فروردین ماه امسال سرپرست شرکت آب و فاصلاب (آبفا) شهری یزد گفت: با توجه به ضرورت بهداشت فردی و عمومی در مقابله با ویروس کرونا ، امسال مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد در استان افزایش یافت .

محمد فاتحی بدون اشاره به اعداد و ارقام با اشاره به وضعیت فعلی کرونا نیاز به مصرف آب به خصوص در بحث شرب و بهداشت را یک ضرورت دانست و افزود: حساسیت تامین آب در شرایط بحرانی دو چندان شد.

وی با بیان اینکه  یزد در منطقه گرم و خشک قرار دارد و با محدودیت منابع آبی مواجه هست اظهار داشت : تابستان سال ۹۹ مصرف آب افزایش می یابد و علاوه بر بحث کرونا استفاده از کولرهای آبی و باز شدن  مراکز آموزشی در فصل تابستان میزان مصرف آب را افزایش می دهد.

همچنین رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( چهارشنبه) گفت: تاکنون ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۹۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد فوتی به  پنج هزار و ۳۹۱ تن رسید.

کیانوش جهانپور  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر سوم اردیبهشت بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹  شناسایی شدند.

وی  بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۶۳ هزار و ۱۱۳ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند و  سه هزار و ۳۱۱ نفر از بیماران تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون ۳۷۷ هزار و ۳۹۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه انجام شد.

جهانپور افزود: در مرحله مدیریت بیماری هستیم و روند کنترل نیز حفظ شد، تدوام این وضعیت به رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی بستگی دارد. امیدواریم با رعایت پروتکل های فاصله گذاری هوشمند و مراعات نکاتی که پزشکان می گویند بتوانیم در روزها و هفته های آتی خبرهای بهتری را اعلام کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.