میانگین بارش کشور از ابتدای مهرماه یعنی  آغاز سال آبی ۹۹- ۹۸  تا ۲۵ دی ماه امسال ۱۱۸.۷ میلیمتر گزارش شد که سهم یزد ۴۰.۲ میلیمتر بود و دیروز جمعه یعنی ۲۳ اسفندماه این عدد  تنها با هفت میلیمتر افزایش به ۴۷.۲ میلیمتر رسید.

در حالیکه در این مدت افزایش بارندگی در سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی ، سمنان و کرمان که همواره در کنار یزد در میان کم بارش ترین استان های کشور قرار داشت به مراتب بسیار بهتر بود.

بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور ، در دیماه امسال فاصله یزد به عنوان کم بارش ترین منطقه ایران با استان دوم یعنی سمنان تنها ۲ میلیمتر بود ولی در اسفندماه یزد با ۴۷.۲ و سمنان با ۷۱ میلیمتر ، این فاصله به ۲۴ میلیمتر ( ۱۲ برابر ۲ ماه قبل ) افزایش یافت .  

بر این اساس ، در این مدت یزد ، سمنان ، خراسان جنوبی و اصفهان با میانگین ۴۷.۲ ، ۷۱ ، ۷۹.۶ و ۸۲.۳ میلیمتر در ۶ ماهه امسال کم بارش ترین استان های ایران بود.

همچنین گیلان ، مازندران ، لرستان و ایلام نیز با ۵۹۱.۴ ، ۴۹۰.۵ ، ۴۳۱.۷ و ۴۱۴.۱ میلیمتر پربارش ترین استان ها گزارش شد.

بیشترین رشد بارش های این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل متعلق به هرمزگان با ۱۵۲.۸ ، سیستان و بلوچستان با ۱۲.۵ و کرمان با ۷۲.۲ درصد و بیشترین کاهش نیز مربوط به کهگیلویه و بویراحمد با منفی ۴۵.۶ ، چهارمحال و بختیاری با منفی ۴۰.۶ و کرمانشاه با منفی ۴۰.۳ درصد بود.

در این میان یزد با وجود آنکه همواره در بارش ها فقیر بود ، امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۳.۷ درصد کاهش مواجه شد در حالی که میانگین کشوری هم بیانگر ۵.۲ درصد کاهش است.

در حالی که میانگین بارش های بیشتر استان ها ( ۲۰ استان ) نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شد اما نسبت به بلندمدت ، تنها بارندگی های ۱۱ استان کاهش داشت به گونه ای که میانگین بارندگی های کشوری هم ۱۲.۲ درصد رشد نشان می دهد.

بیشترین کاهش بارندگی های امسال نسبت به میانگین بلندمدت متعلق به کهگیلویه و بویراحمد با منفی ۳۰.۵ ، یزد با منفی ۳۰.۴ و چهارمحال و بختیاری با منفی ۳۰.۲ درصد بود و بیشترین رشد بارش ها در این مدت نسبت به میانگین بلندمدت هم مربوط به هرمزگان با ۱۲۹.۱ ، سیستان و بلوچستان با ۶۳.۲ و قم با ۳۶.۳ درصد گزارش شده است.

به هر صورت با توجه به اینکه یزد علاوه بر اینکه کم بارش ترین استان کشور است  و در کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل و بلندمدت ، جزو استان های پیشتاز ! بود، باید مسئولان امر فکری اساسی برای سال آینده و جبران خسارت خشکسالی و کم آبی داشته باشند و برنامه ریزی جدی ارائه کنند تا بعد از گذر از بحران ویروس کووید ۱۹ ( کرونا ) با بحرانی دیگر و البته تکراری به نام خشکسالی و کم آبی مواجه نشویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.