در این بیانیه که روز چهارشنبه منتشر شد آمده است: ما انجمن‌ها و نهادهای وابسته به جامعه پزشکی بر خود لازم می‌دانیم که از پزشکان، پرستاران در خط مقدم درمان،‌ متخصصین و کارشناسان حوزه بهداشت در خط مقدم پیشگیری و همه پرسنل درگیر در حوزه‌های مختلف مقابله با بیماری کرونا در اورژانس‌ها و بخش‌های بستری، مراکز جامع خدمات، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری، خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت و... که با جان و دل تلاش می‌کنند قدردانی نماییم.

به عنوان خدمتگزاران امور بهداشتی درمانی مردم شریف استان و کشور، آمادگی همکاری خود را به مراکز بهداشتی، تشخیصی و  درمانی در هر جا و هر قسمت که صلاح می دانند اعلام می‌کنیم.

پروسه مبارزه با بیماری کرونا در دو بخش پیشگیری و درمان خلاصه می‌شود که هر کدام راهکار مناسب خود را می‌طلبد؛ از آنجا که هنوز این بیماری نه داروی خاصی دارد و نه واکسن پیشگیرانه، برای کوتاه کردن زمان کنترل و جلوگیری با کمترین تلفات لازم می‌دانیم موارد زیر را به همکاران، مدیران و تصمیم سازان در ستاد ملی مبارزه با کرونا یادآوری نماییم.

در این برهه زمانی این مدیران جامعه هستند که باید خود را موظف به اجرای فرامین ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مجموعه و اداره خود بدانند تا هر چه زودتر موضوع پیشگیرانه بیماری پوشش فراگیر داشته باشد.

قدر مسلم قرنطینه کردن خانواده‌ها در منازل و رعایت اصول بهداشتی از اولویت‌های پیشگیرانه می‌باشد. مردم باید از تجمع در محافل مختلف (صنعتی، آموزشی، ورزشی، بازارها، میادین، هیات‌ها و محافل مذهبی و....) بپرهیزند. همچنین از رفت و آ مدها و مسافرت‌های غیر ضروری اجتناب کنند.

همدلی و همراهی و اعتماد متقابل دولت و مردم یگانه راه مقابله با کرونا می‌باشد، به هر طریق ممکن جلوی شایعات و اخبار غلط به ویژه درمان‌های نادرستی که به نام درمان‌های سنتی ارایه می‌گردد، گرفته شود.

 باید مردم را بر وظایف اصلی پیشگیری پی‌درپی آشنا نمود، نه پنهان کردن ماسک و مواد بهداشتی توسط کاسبان و نه پنهان شدن در پشت ماسک و ملتهب کردن جامعه صحیح است، بلکه باید به فرد فرد جامعه تفهیم کرد که موضوع کرونا جدی است و باید جدی بگیرند.

بی‌توجهی بعضی از  مردم به توصیه‌های مسئولان بهداشتی خاری است که به چشم سایر هموطنان می‌رود. بر پیشکسوتان و بزرگان سلیقه‌های مختلف سیاسی –اجتماعی-اقتصادی و.... در صنوف مختلف ضروری است که با بیان و عمل خود، جلوی گسترش بیماری را بگیرند. بدخواهان ملت بزرگ ایران از فرصت مشکلات مردم سوء استفاده می‌کنند. ما باید در صدد همگرایی فرد فرد جامعه در جهت پیشگیری از بیماری باشیم.

نهادها و موسسات فرهنگی، معلمان، اساتید، روحانیون، هنرمندان، شعرا و ادبا و....) در رسانه‌های جمعی جدیت پیشگیری در کنترل بیماری را با کلام و بیان خود گوشزد نموده و به کمک نهادهای بهداشتی، مردم را در این امر خطیر هدایت کنند.

چون تجمع افراد موجب سرایت بیماری می‌شود، از تمام متولیان صنعت و معدن بخواهید تا موضوع را چون سایر نهادهای آموزشی و مجامع صنفی و مذهبی جدی بگیرند و اقدامات پیشگیرانه که پروتکل آن توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تنظیم شده را در اولین فرصت عملی نمایند.

ایثار و فداکاری پزشکان و پرستاران و کادر درمانی کرونا فراموش نشدنی است به ویژه آنان که در پشت صحنه جان بر کف  تدارکات امور را فراهم می‌کنند (چون داروسازان خدوم و پرسنل مراکز بهداشتی در سراسر استان و ستاد مرکزی).

 این فرایند نیازمند تداوم  بزرگوارانه توسط گروه‌های ایثارگر  و شریف نظام پزشکی و پرستاری می‌باشد. بیایید قبل از اینکه همدیگر را متهم به ضعف و کاهلی نماییم دست در دست هم تمام مراکز صنعتی، معدنی، آموزشی، تفریحی، ورزشی، تولیدی و خدماتیِ صنوف مختلف اصول پیشگیرانه را مجدانه رعایت کنیم و قبل از شک به بروز علائم ابتلا به بیماری، افراد مشکوک را به مراکز پزشکی معرفی و راهنمایی کنیم.                                                                     

ضمنا، تلفن‌های، ۱۱۱ و ۱۹۰ در استان یزد جهت پاسخگویی به مردم در خصوص بیماری کرونا اختصاص داده شده است.

غصه‌هایمان را تقسیم و خنده‌هایمان را تقدیم کرده‌ایم

انجمن های علمی پزشکی یزد همچنین در بیانیه ای خطاب به مردم استان نوشت:

سال‌هاست در کنار هم زیسته‌ایم.دوش به دوش، میزبان دردها بوده‌ایم و میهمان لطف‌ها.  غصه‌هایمان را تقسیم کرده‌ایم. خنده‌هامان را تقدیم کرده‌ایم و دست به دست هم، چرخ سلامت را چرخانده‌ایم.

حالا شهر بیمار است،          

یزدِ مهربان و تیمار این بیمار بر ماست. ما خادمان سلامت، انجمن‌های علمی پزشکی شهر، 

رفیقان درد، کلاهمان را برداشته‌ایم، زانو زده‌ایم و خواسته‌ای داریم:

برای درمان این شهر *در پناه خانه بمانید.*

بهار را از خیابان‌ها و پیاده‌روها جمع کنید و بالای خانه‌ها بنشانید.

اسفند را به خانه دعوت کنید.

*در خانه بمانید.*

اگرچه کوچه پس ‌کوچه‌های فهادان چشم براهند و مسجد جامع بی‌تابِ شر و شور بهار...

*در خانه بمانید.*

کوچه‌های آشتی‌کنان را سوگوار نکنید.

خشت‌های خام سیاهپوش نشود.

ما،‌ خادمانِ سلامت شما، دست در دست هم ایستاده‌ایم.

پشت ما را خالی نکنید.

برای درمان یزد دوست داشتنی، 

به خاطر ایران کهن 

*در خانه بمانید.*

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.