ناصرخضری عصر سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای شناسایی بازیکنان مستعد تاکنون چند اردوی تدارکاتی همراه با رقابت‌های متعدد در استان‌ها برگزار شد و تا شروع مسابقات آسیایی ادامه دارد .

این سرمربی یزدی ادامه داد: اردوی بعدی با حضور بازیکنان برتر در بخش مردان اواخر بهمن‌ماه جاری به میزبانی شاخه ترامپولین استان قزوین برگزار می‌شود و کادرفنی دعوت‌شدگان را زیرنظر دارد و بهترین نفرها گزینش و برای مراحل بعدی انتخاب می‌شوند.

سرمربی تیم ملی ترامپولین تصریح کرد: وضعیت تیم ایران با وجود ورزشکاران مدعی کشورهای جوب شرق آسیا به خصوص ژاپن و حتی ازبکستان خوب است و هدف کسب افتخار برای ورزش ایران در این رشته جذاب است .

خضری بیان داشت: مسابقات قهرمانی ترامپولین آسیا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود و هدف تیم ملی فقط کسب افتخار با ارئه بازی‌های فنی و توانایی نفرهای اعزامی است .

وی به اهمیت آموزش داوران و مربیان و همچنین ایجاد زیرساخت های لازم برای گسترش این رشته ورزشی در کشور با همکاری آموزش و پرورش و حمایت بخش‌خصوصی و حامیان مالی تاکید کرد و تداوم فعالیت‌ها را در این بخش خواستار شد.

به گفته سرمربی تیم‌ملی ترامپولین، توسعه این رشته و تقویت تیم‌های ملی در گرو ارزش نهادن به نوجوانان و جوانان، مدارس ژیمناستیک و همکاری رسانه‌های گروهی در فرهنگ‌سازی است که باید بیش از گذشته اقدام شود.

هم‌اکنون در ۱۰ شهرستان استان یزد، تعدادی از دختران و پسران در رشته ژیمناستیک فعالیت دارند ،  یزد با یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۷ هیات ورزشی و ۶۲ هزار ورزشکار بیمه‌شده دارد.

ترامپولین چیست؟

ترامپولین یکی از رشته‌های ورزشی ژیمناستیک است که در زبان عام به تشک پرش درجا و « بپر بپر» شناخته می‌شود، مسابقات این رشته بر روی وسیله‌ای به نام ترامپولین (جَستانه) انجام می‌شود که یکی از اسباب‌های تمرینی مهم ورزش ژیمناستیک است که به صورت انفرادی یا ۲ نفری برگزار می‌شود.

فردی که به اجرای حرکات ورزشی ـ نمایشی بر روی جستانه می‌پردازد « جست‌ورز» نامیده می‌شود و اولین مسابقات در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا و اروپا برگزار شد که بدون قوانین خاصی انجام می شد و در دهه ۱۹۵۰ میلادی به تدریج قوانینی برای این رشته ورزشی تدوین شد.

ترامپولین در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰ میلادی برای اولین بار به عنوان یکی از بخش‌های ورزش ژیمناستیک برگزار شد و گفته می شود که بهترین ورزش و تحرکی است که بشر برای سلامت خود اختراع کرد و نه تنها موجب تناسب اندام و کاهش وزن می‌شود بلکه موجب تقویت سیستم لنفاوی و سم زدایی از بدن می‌شود.

غدد لنفاوی بدن فاقد عضله جهت فعالیت و سم زدایی است و فقط به واسطه تحرک و فعالیت عمل سم زدایی را انجام می دهند.

امروزه وسایل ترامپولین در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید و نمونه‌هایی از آن با ابعاد کوچک در منازل و باشگاه‌ها کاربرد داشته و با نام مینی ترامپولین یا ریباندر شناخته می‌شود.

از این وسیله در مراکز فیزیوتراپی جهت تقویت هماهنگی عصب و عضله و حرکات اصلاحی برای سالمندان و کودکان کم توان استفاده می‌شود.

      

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.