خبرنگاران در این بازدید یک روزه از ساختمان در دست ساخت شهرداری مهریز، طرح های بازآفرینی شهری ، طرح توسعه چشمه غربالیز و یک اقامتگاه بوم گردی سنتی دیدن کردند.

به گفته رییس شورای شهر مهریز عملیات اجرایی ساختمان جدید شهرداری از سال ۸۵ با ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا آغاز شد که به دلیل کمبود بودجه بعد از ۱۳ سال هنوز تکمیل نشده است.

علیرضا ابویی افزود: با آغاز به کار دوره پنجم شورای شهر تکمیل این طرح در دستور کار شورا قرار گرفت ، امیدواریم تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: این ساختمان در سه طبقه در دست ساخت است برآورده می شود که ۶ میلیارد تومان صرف آن شود. 

بازآفرینی شهری در قالب ۶ طرح 

همچنین خبرنگاران از طرح‌ بازآفرینی شهری مهریز بازدید کردند که به گفته امیرحمزه زارع زاده شهردار مرکز این شهرستان  این طرح در قالب ۶ طرح اجرا می شود که برای اجرای آن ۹ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد.

  وی افزود: این طرح شامل عملیات کف‌سازی در مسیر گردشگری کوچه باغ جهانی پهلوانپور، حوالی سرو کهنسال منگاباد، محله باغ بهار، باغ ارم و بازارچه تا قلعه مهرپادین است.

 زارع زاده ااضافه کرد: احیای محلات تاریخی در حوزه شهری و بازآفرینی این فضاها نقش اساسی در ماندگاری مردم و جوانان در مناطق یادشده و پیشگیری از مهاجرت‌ دارد. 

اجرای طرح فرهنگی و گردشگری « هشت بهشت » مهریز

شهردار یزد در ادامه از اجرای طرح فرهنگی و گردشگری مهریز با عنوان « هشت بهشت» شامل احیا و بهسازی مسیر گردشگری به باغ‌های ایرانی و تاریخی شجاع‌لشکر، ملک‌زاده، طبسی، پهلوانپور، خوشنویس، اکبرآباد، آقاحسین و اکرمی خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

وی  احیای بافت قدیم و باغ‌های قدیمی منطقه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و رونق تولید، ایجاد اشتغال و معرفی شهرستان را از جمله اهداف طرح یادشده برشمرد.

ساخت مرکز خیری توانبخشی  و توان پزشکی ویژه معلولان ذهنی 

همچنین سرپرست بهزیستی مهریز از ساخت مرکز خیری توانبخشی و توانپزشکی ویژه معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال در این شهرستان خبر داد و گفت: این ساختمان با ۲ هزار مترمربع زیربنا در دست ساخت است.

رضا زارع اظهارداشت: بخش گفتار درمانی ، فیزیوتراپی ، آب درمانی و اتاق تاریک از جمله بخش های این مرکز است که برای ساخت و تجهیزات آن افزون بر ۱۲ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام هزینه این ساختمان با ۵۰ درصد پیشرفت کار از محل کمک های خیری تامین می شود، امیدواریم ظرف ۲ سال آینده این طرح به بهره برداری برسد.

هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ معلول در بهزیستی شهرستان مهریز پرونده دارند.

مرمت باغ خوشنویس و تبدیل به اقامتگاه بوم گردی

همچنین خبرنگاران در ادامه این بازدید از باغ خوشنویس مهریز دیدن کردند ،این اثر طبیعی مربوط به دوره قاجار است که توسط بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است و به بوم گردی تبدیل می شود.

برای مرمت این باغ افزون بر ۲ میلیارد تومان هزینه شده که تا پایان سال با بهره برداری از آن آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است.

مساحت باغ یادشده هفت هزار مترمربع است که در سال ۸۷ ثبت آثار ملی شد.

افزون بر ۲۸۰ مجوز اقامتگاه بوم گردی در یزد صادر شد، هم‌اکنون این استان از لحاظ راه‌اندازی خانه‌های بوم گردی در جایگاه نخست قرار دارد و بیشترین تعداد متقاضیان بخش خصوصی استان در این ارتباط مربوط به شهرستان مهریز است.

 توسعه تفرجگاه  غربالبیز از دیگر طرح های عمرانی مهریز بود که امروز مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت قرار است که در کنار چشمه غربالیز یک مسجد، شهربازی و بوستان ساخته شود.

همچنین خبرنگاران در ادامه از باغ جهانی پهلوان پور دیدن کردند این اثر طبیعی متعلق به اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد؛ این باغ زیبا و تاریخی که در نوع خود در مهریز و حتی استان کم‌نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور بود.

مساحت باغ بیش از پنج هکتار و عمده ساخت و ساز آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربت خانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.

ارزشمندترین بخش باغ پهلوانپور که نمونه ای از باغ های ایرانی در مناطق مرکزی ایران است ، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه طبقه و به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع است.

مهریز ۶۰۰  اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد که تاکنون ۱۰۰ مورد آن به ثبت آثار ملی رسید .

همچنین باغ پهلوان‌پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت است.

بنای اولیه مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی قبل از اسلام نسبت می‌دهند. 

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.