اکبر شیخ علیشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیرکشت این گیاه را ۲ هزار و ۴۵۲ هکتار ذکر کرد که یک هزار و ۷۳۸ هکتار آن بارور است.

وی سالمترین روغن گیاهی عرضه شده در بازار را مربوط به زیتون است و خاطرنشان کرد: در سال جاری از محصول برداشت شده افزون بر ۲۰۰ تن روغن و ۱۵۰ تن کنسرو زیتون در استان استحصال شد.

شیخ علیشاهی مجموع سطح زیرکشت باغ های استان را ۷۹ هزار هکتار ذکر کرد و با توجه به شرایط آب و هوایی تاکید کرد که برداشت این دانه روغنی و خوراکی از مهرماه شروع می شود و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: درخت زیتون به دلیل مقاوم بودن نسبت به کم آبی، شوری خاک و همچنین شرایط مطلوب خاک استان، توسعه کشت آن مورد توجه مردم، اداره‌ها و نهادهای استان برای تولید و فضای سبز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای روغن کشی از این محصول با پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبار باغبانی در سال‌های گذشته تعدادی دستگاه روغن کشی خریداری شد و در شهرستان‌های اردکان، میبد، تفت و شاهدیه یزد راه‌اندازی شده است.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: با توسعه و افزایش محصول تولید زیتون در استان، ۲ واحد روغن گیری ۳۰۰ کیلوگرمی بر ساعت در شهرستان یزد و همچنین یک کارخانه روغن کشی و تهیه کنسرو در شهرستان مهریز با ظرفیت هزار کیلوگرم بر ساعت راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های یزد با ۸۸۷ هکتار و اردکان با ۳۸۹ هکتار بیشترین سطح زیرکشت درختان زیتون استان را دارند، اضافه کرد: هم اکنون ۱۰۰ هکتار برنامه توسعه باغ‌های جدید زیتون در مناطق مستعد استان در دستور کار جهاد کشاورزی است.

مدیر باغبانی یزد در ادامه برگزاری دوره‌های تخصصی، ارائه مشاوره‌های فنی و کارشناسی به باغداران ، توزیع نهال‌ یارانه‌ای ،اصلاح و توسعه باغ‌های زیتون را از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای بهبود شرایط کمی و کیفی تولید این محصول برشمرد.

شیخ علیشاهی یادآور شد: با توجه به کم آبخواه بودن زیتون ، در ۲ سال قبل در اجرای طرح توسعه باغ‌های زیتون سالانه ۲ هزار اصله نهال زیتون به صورت یارانه‌ای در اختیار باغداران قرار گرفته است.

وی، تعداد بهره برداران را ۶۵۰ نفر ذکر کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌هایی شامل آموزش هرس، پیوند و تغذیه خاک را در برنامه‌های کاری خود دارد.

کشت آزمایشی درختان زیتون در دهه ۷۰ به صورت آزمایشی در یزد آغاز شد و برخلاف تصور اولیه، این گیاه با خاک و آب و هوای منطقه سازگاری خوبی دارد و کشت آن با توجه به فقر پوشش گیاهی در شهرها و روستاهای استان به عنوان فضای سبز رو به افزایش است.

با توسعه طرح درختکاری زیتون علاوه بر ۶۵۰ فرصت شغلی مستقیم، ۲ برابر همین تعداد فرصت شغلی غیرمستقیم فراهم شد.

با عملیاتی شدن ۱۰۰ هکتار طرح توسعه باغ های جدید این گیاه این میزان اشتغال به چند برابر افزایش یافت و مصرف روغن زیتون در سبد خانوارهای یزدی رو به افزایش است.     

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان ۷۹ هزار هکتار آن باغ های میوه است و مابقی محصول زراعی است.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.