رضا زارع زاده مهریزی عصر یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این مجتمع به صورت شهرک گلخانه‌ای با اشتغالزایی حدود ۶۰۰  نفر به خصوص مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: به خاطر کمبود آب و شرایط اقلیمی در نظر است  مجتمع  انارستان با روش کشت هیدروپونیک ( بدون خاک ) و روش‌های نوین کشت گلخانه‌ای احداث و مورد بهره‌برداری مردم و کشاورزان قرار گیرد.

این مسئول به اهمیت ایجاد مجتمع‌های کشاورزی در راستای تولید بیشتر و ایجاد اشتغال در منطقه تاکید کرد.

زارع زاده مهریزی از پیگیری ساخت این مجتع با همکاری کمیته امداد و عنایت ویژه رئیس‌جمهوری در تخصیص بودجه به این شهرستان قدردانی کرد. 

۸۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان مهریز به کشت انار از نوع ارقام تفتی، شهوار، میخوش و حصیبی اختصاص دارد.

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۱۰ هزار هکتار آن را باغ‌ها تشکیل می‌دهد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد ۱۹ مهرماه گذشته به خبرنگار ایرنا در ابرکوه گفته بود:امسال از ۶ هزار و ۵۹۰ هکتار باغ‌های مثمر استان ۱۱۳ هزار تن محصول برداشت می شود که این میزان تولید نسبت به سال زراعی قبل ۱۵ درصد افزایش دارد.

وی سطح زیرکشت این گیاه را ۶ هزار و ۸۰۶ هکتار ذکر کرد که ۲۱۵ هکتار آن نهال است که به گفته وی یزد رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار را در کشور دارد و میزان عملکرد برداشت انار در واحد سطح ۱۷ تن و ۲۴۴ کیلوگرم در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان‌های میبد، اردکان، یزد و تفت است، خاطرنشان کرد: از ۴۰ رقم انار استان، ۱۱ نوع آن مرغوب و ارزش صادراتی دارد .
سجادی پور بیشترین ارقام انار مرغوب استان را ملس یزدی، شیرین شهوار، زاغ عقدا، قصدالدشتی، ملس سریزد و گِل تفت ذکر کرد و یادآور شد: انار تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

بخشی از محصول به صورت تازه خوری، مقداری هم  به رب انار و ساندیس فراوری و مقداری هم به‌صورت کنستانتره و اناردان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.

برداشت انار در مناطق مختلف استان یزد از اوایل مهرماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.