احمد پهلوانیان روز یکشنبه به مناسبت تاسیس رسانه ملی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی دیگر از مهمترین کارکردهای شبکه‌های محلی صدا و سیما شناسایی و بازتاب ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... مناطق مختلف کشور است که در استان‌هایی مانند یزد که سابقه تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری قابل توجهی دارد، معرفی این ظرفیت‌ها در بسترسازی توسعه استان اهمیت دوچندانی می‌یاید.

وی یادآور شد: تاسیس صدا وسیمای محلی استان یزد به سال ۵۵ بازمی‌گردد که تمرکز فعالیت در سال‌های آغازین بر توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش پوشش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری بوده و در واقع فعالیت‌های تولیدی در استان یزد در ۲۵ مهرماه سال ۷۵ با راه‌اندازی شبکه استانی صدا یزد آغاز شده‌است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد زمان آغاز فعالیت شبکه محلی سیمای یزد(شبکه تابان) را ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۸۲ اعلام کرد و افزود: در سال ۸۳ شبکه یزد با راه‌اندازی "آپلینک" جهانی شد و از سال ۸۹ نیز سیگنال شبکه یزد از آنالوگ به دیجیتال تغییر کرد.

پهلوانیان مدت زمان پخش برنامه‌های شبکه تابان را ۲۴ ساعته اعلام کرد و یادآور شد: در مجموع در سال هشت هزار و ۷۶۰ ساعت پخش تلویزیونی از طریق شبکه محلی استان یزد انجام می‌شود که از این میزان نزدیک به یکهزار و ۶۰۰ ساعت برنامه تولیدی، ۳۶۰ ساعت خبر و گزارش‌های خبری تلویزیونی و بقیه برنامه‌های تأمینی، تکرار پخش برنامه‌ها، میان برنامه و آگهی بازرگانی است.

وی ادامه داد: در سیمای مرکز یزد از بدو تاسیس تاکنون بیش از ۲۰ هزار دقیقه سریال تلویزیونی تولید شده که از طریق شبکه استانی و شبکه‌های سراسری پخش شده و بیش از ۱۵ هزار دقیقه برنامه مستند نیز در قالب‌های مختلف تولید و به نمای درآمده، همچنین انیمیشن نیز سهم قابل توجهی در کارنامه شبکه یزد دارد که حدود یکهزار و ۵۰۰ دقیقه تولیدات سیمای یزد در زمینه انیمیشن بوده‌است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد تولید برنامه‌های نمایشی داستانی بلند(تله فیلم) و داستانی کوتاه را از دیگر رویکردهای سیمای استان عنوان و تصریح کرد: تاکنون حدود ۲ هزار ۵۰۰ دقیقه نمایش داستانی بلند و کوتاه در این مرکز تولید شده‌است.

پهلوانیان محور تولیدات محلی صدای و سیمای استان یزد را سیاست‌های ابلاغی رسانه ملی عنوان کرد و گفت: در این راستا رویکرد برنامه سازی در راستای تعمیق باورهای دینی، تحکیم مبانی اخلاقی، ترویج و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت، مقابله با تهاجم فرهنگی، تحکیم بنیان خانواده، توسعه و ترویج اقتصاد دانش بنیان، تبیین بصیرت و مشارکت سیاسی، تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی، توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، توجه به مقوله ورزش همگانی در استان یزد، ایجاد روحیه نشاط و پویایی، توجه جدی به مقوله گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های توسعه در استان، تمرکز بر فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش بیماری‌های غیرواگیردار از جمله سرطان و دیابت، ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال، تمرکز بر موضوع آب و کم‌آبی در استان به عنوان یک بحران از مهمترین محورهایی است که در برنامه سازی‌های رسانه ملی در برش استانی است.

نخستین فرستنده تلویزیونی ایران جمعه 11 مهرماه ۱۳۳۷ اولین برنامه خود را پخش کرد. این فرستنده که "تلویزیون ایران" نامیده می‌شد، ابتدا هر روز از شش بعد از ظهر تا ۱۰ شب برنامه داشت.

 4 اردیبهشت 1319 اولین فرستنده رادیویی ایران در محل بی‌سیم در جاده شمیران افتتاح شد، درسال 1319 رادیو تهران در 24 ساعت شبانه روز تنها 8 ساعت برنامه اجرا می کرد که شامل اخبار ، موسیقی ایرانی ، گفتار مذهبی ، فرهنگی و...بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.