مسئول بانک شیرمادر استان یزد در آیین افتتاح این طرح گفت: برخی نوزادان در زمان تولد نارس و یا کم وزن هستند که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، ایجاد بانک شیر مادر، فرصتی را فراهم می‌آورد تا مادرانی که امکان اهداء شیر به این گونه نوزادان را دارند، با اهداء شیر خود بهبود و سلامت آنان را تضمین کنند.

دکتر محمدحسین لوک‌زاده افزود: شیرمادر در مقایسه با شیرخشک و سایر انواع آن فواید بیشتری دارد، بنابراین ذخیره شیرمادر در این بانک زمینه تغذیه مناسب نوزادان به خصوص نوزادان نارس و کم وزن را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: از مهمترین خصوصیات شیر اهدایی به نوزادان نیازمند، سلامت آن است و به همین منظور مادران اهدا کننده شیر، از نظر ابتلاء به کلیه بیماری‌هایی که می تواند کیفیت شیر آنان را تحت تاثیر قرار دهد به صورت رایگان آزمایش و شیر جمع آوری شده نیز از نظر تمام عوامل خطر و میکروب‌ها ارزیابی می شود و در صورت صحت و سلامت،فرآیند پاستوریزه کردن آن با تجهیزات ویژه انجام می شود.

لوک‌زاده ادامه داد: در بانک شیر مادر،سه نمونه شیر، از سه اهداء کننده متفاوت مخلوط می شود تا مسئله محرمیت نیز به طور کلی منتفی شود.

این فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه قبلا هم  پدیده اهداء شیر در بیمارستان وجود داشته افزود: با احداث بانک شیر در بخش ان آی سی یو بیمارستان شهید صدوقی،مادران از سلامت شیر اهدایی به نوزادان خود اطمینان حاصل می کنند و شیر اهدایی بین سه تا ۶ ماه در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد قابل نگهداری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه افزود: مادرانی که شیر بیش از حد نیاز برای فرزند خود دارند و تمایل به اهداء شیر خود دارند،می توانند پس از کسب رضایت همسر با شماره  ۳۷۵۲-۳۱۸۳ تماس گرفته تا پس از تعیین وقت و مراجعه،آزمایش‌های مخصوص تایید سلامت برای آنها انجام شود و ظروف یکبار مصرف مخصوص جمع آوری شیر در اختیار آنها قرار داده شود تا شیر را یا در منزل خود فریز کنند تا راننده با خوردو مخصوص بانک شیر مادر، شیر جمع آوری شده را از آنها تحویل بگیرد.

از دهم تا شانزدهم مرداد به عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده که شعار امسال این هفته "توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، حال و آینده " است.

۲۰۸۸/ ۶۰۱۴/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.