رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پاسخ به معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که استان یزد، را منشأ مگس مدیترانه‌ای در کشور اعلام کرد، گفت: یزد منشا آفت مگس مدیترانه‌ای نیست و این مهم در سال 90 با ورود جهاد کشاورزی استان معدوم شده است.

به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«سیدجمال سجادی‌پور» در پاسخ به اظهارات معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محموله آلوده مرکبات در سال 90 به یزد، توزیع آن در سطح استان و کشور، اظهار کرد:‌ محموله نامبرده با ورود جهاد کشاورزی معدوم شده است.

وی افزود: مگس مدیترانه‌ای برای اولین بار، سال 54 در برخی باغهای مشهد و تفت مشاهده شد اما به دلیل زمستان‌های سرد و فراهم نبودن امکان استقرار، تا ساله‌ای اخیر رشدی نداشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در ادامه به شیوع  آفت مگس مدیترانه‌ای در استان‌های شمالی و بر روی مرکبات اشاره کرد و گفت: این آفت در یزد از سال 92 به صورت محدود برروی برخی درختان سیاه ریشه مانند زردآلو و هلو مشاهده شده است.

سجادی‌پور تصریح کرد:‌ با گرم شدن هوا در سالهای اخیر، افزایش قاچاق بدون ضابطه مرکبات و دامنه وسیع این آفت بر روی بیشتر میوه‌ها، شاهد گسترش و خسارت آن به محصولات باغی هستیم.

«فتاحی» مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم به مبارزه جدی با آفت مگس مدیترانه‌ای در استان یزد اشاره کرد و گفت: با مشارکت خوب مردم در سال گذشته توانستیم خسارت محصولات باغی را خصوصاً در شهرستان تفت به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به این‌که حدود سه هزار هکتار مناطق آلوده در استان یزد وجود دارد، افزود: برای مبارزه در هر هکتار درمدت چهار ماه عملیات، سه میلیون تومان بودجه نیاز است که درخواست ما از دولت تامین یک سوم این مقدار بوده که متاسفانه محقق نشده است.

این مسئول در پایان به کمک و همراهی مسئولان استانی برای خرید سموم دفع آفات اشاره کرد و گفت: البته فرهنگ سازی و همراهی کشاورزان برای مشارکت در امر مبارزه الزامی است ودر صورتی که باغدار و کشاورز همکاری نکند مبارزه علیه آفت مگس مدیترانه ای نتیجه مطلوبی در بر نخواهد داست.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.