به گزارش ایرنا ، یزد یکی از استان های تأثیرگذار توسعه صنعتی کشور است به گونه ای که بیش از 800 نوع کالا تولید می کند که برخی از آنها شهره جهانی دارد.
رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک با بیش از 50 درصد ، رتبه دوم تولید محصول نساجی با 27 درصد ، رتبه سوم تولید فولاد و رتبه نخست تولید رومبلی ، ترمه و روفرشی از جمله جایگاه‌های برتر استان در اقتصاد ملی است.
سال جدید که به نام « رونق تولید » از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد، آمارها حکایت از روند رو به رشد بخش صنعت استان بویژه در بخش انرژی ، فولاد ، نساجی و سیم و کابل دارد.
یکی از این تحولات که امیدواری را در پیشرفت های صنعتی و تولیدی استان زنده و روشن نگهداشته است ، رشد 25 درصد مصرف برق در صنایع بزرگ است.
در این خصوص مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد گفته است: این استان یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور را داراست و هم‌اکنون بیش از 75 درصد برق مصرفی در بخش صنعت مصرف می‌شود که از این میزان 47 درصد سهم صنایع بزرگ است.
محمدحسن صبا‌غزادگان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به رشد 25 درصد مصرف انرژی صنایع بزرگ در سال97 نسبت به سال قبل از آن افزود: یزد با بیشترین درصد مصرف انرژی الکتریکی توسط صنایع بزرگ ، از استان‌های پیشرو در تامین برق صنایع کشور محسوب می‌شود.
همچنین در حوزه فولاد به عنوان یکی از مهمترین بخش های تأثیرگذار در بخش تولید و اشتغال استان ، رونق خوبی را شاهد هستیم به گونه ای که آمار خوبی در ابتدای سال از حوزه حمل و نقل و صادرات اعلام شد.
همچنین مدیرکل راه آهن یزد از بارگیری یک میلیون و 403 هزار تن مواد معدنی ، کنستانتره و گندله در نخستین ماهه سال جاری در استان خبر داد.
سید مصطفی داوودی افزود: این محصول از مبادی سنگ آهن مرکزی ایران، گندله سازی اردکان و معدن چادر ملو اردکان بوسیله 17 هزار و 979 واگن به مقاصد فولاد اصفهان، فولاد خوزستان و قسمتی نیز به منظور صادرات به بندرعباس بارگیری شد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت 486 هزار و 434 تن محموله از قبیل سنگ آهن، کنستانتره، رول فلزی و دیگر اقلام تخلیه شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 16.7 درصد رشد دارد.
این مسئول همچنین از بارگیری و انتقال 20 هزار تن شمش فولاد 12 متری از مبدا یزد به مقصد بندر عباس خبر داد و گفت: برای ای تامین فولاد به منظور صادرات از جنوب کشور به عمان ، روزانه 645 تن شمش 12 متری تولیدی شرکت فولاد آلیاژی ایران بارگیری و جهت تخلیه به بندر عباس ارسال می شود.
مدیر کل راه آهن یزد یادآور شد: این پروژه با همکاری شرکت حمل و نقل ترکیبی کشترانی از اول اردیبهشت 98 آغاز شد و تا پایان همین ماه ادامه دارد که هشت میلیون دلار ارزآوری برای کشور در بر خواهد داشت.
یکی دیگر از صنایع فعال یزد که اواخر سال قبل از رونق خوبی برخوردار شد، نساجی است که رتبه دوم کشور را دارد.
در این خصوص مشاور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در باره تأثیر اشتغال صنایع نساجی استان به ایرنا گفت : از 9 هزار و 818 واحد نساجی کشور، حدود 2 هزار واحد آن در استان قرار دارد.
الهه اسلامی با بیان اینکه در مجموع 10 درصد سرمایه گذاری و 25 درصد سهم اشتغال استان مربوط به این حوزه است ، افزود: هم اکنون حدود 23 هزار نفر در این صنعت، مشغول به کار هستند .
وی خاطرنشان کرد: استان، رتبه نخست تولید محصول سنتی و رتبه دوم تولید پارچه پنبه ای، الیاف مصنوعی، ریسندگی نخ پنبه و پلی استر را داراست.
هم اکنون نساجی سهم هشت درصد تولید ناخالص داخلی استان و سهم 42 و 27 درصد در میان صنایع فلزی و غیرفلزی را داراست.
همچنین بر پایه اعلام اداره کل تأمین اجتماعی یزد ، 160 واحد نساجی در استان فعال است که حدود 23 هزار نفر در این واحدها مشغول کارند و در واقع 27درصد سهم اشتغال مربوط به این صنعت است و 100 درصد روفرشی و ترمه و 80 درصد رومبلی ایران در استان تولید می شود.
رئیس انجمن نساجی یزد هم گفت: هم اکنون یکهزار و 964 واحد کوچک و بزرگ نساجی در استان وجود دارد که بدون هیچ اتکایی به دولت، فعالیت می کنند و از مشتریان خوش حساب بانک ها هستند.
مجتبی دستمالچیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در صنایع نساجی ، نسبت میزان اشتغال به حجم سرمایه گذاری بالاست و به ازای تولید هرکیلو گرم پارچه پیراهنی، 15 نفر مشغول کار هستند.
یک تولید کننده شال و روسری در یزد هم گفت: اواخر سال قبل خریدهای خوبی از تولیدات استان بویژه توسط تجار تهرانی انجام شد.
احمد دهقان افزود: در استان با توجه به تنوع تولید و نگاه ویژه به ذائقه خریداران ، شاهد رشد خوبی در فروش محصولات بودیم که امیدواریم این روند امسال هم تداوم داشته باشد.
بخش دیگر که با حمایت های دولت، رونق خوبی پیدا کرد، صنعت سیم و کابل یزد است به گونه ای که به تازگی با سرمایه گذاری 2 میلیون یورویی ، خط تولید فیبر نوری خانگی در کشور برای نخستین بار با ظرفیت سالانه 150 هزار کیلومتر در شرکت کابل‌های مخابراتی شهید قندی یزد آغاز به کار کرد.
در این خصوص حمیدرضا قدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: کابل فیبر نوری خانگی ( ftth ) برای اتصال فیبر نوری به داخل منازل، سازمان‌ها شرکت‌ها و موسسات مختلف طراحی شده است.
وی افزود: زمینه اشتغال 50 نفر در این طرح فراهم شد و کابل ها به تدریج جایگزین کابل‌های مسی در انتقال دیتا و شبکه اطلاعات می شود.
وی با اشاره به صرفه جویی ارزی سالانه 10 میلیون دلاری این طرح برای اقتصاد کشور ادامه داد: تا پایان سال پنج محصول جدید در این شرکت رونمایی و به تولید انبوه خواهد رسید که یکی از آنها کابل های « حسگر » است که بیشتر کاربرد دفاعی، امنیتی و حفاظتی دارد.
البته حمایت های دولت ها بویژه دولت تدبیر امید در قالب کارگروه های مختلف همچون تسهیل و رونق تولید و اقتصاد مقاومتی و نیز پشتیبانی ها و کارگشایی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در این روند تأثیر داشته است .
رشد سرمایه گذاری های چند دهه اخیر هم در رونق تولید ، رشد اشتغال و کاهش روند بیکاری بود به گونه ای که یزد به اشتغال استان های همجوار نیز پاسخ داده و همین امر موجب شد تا برخی کارشناسان ، عمده دلایل بالا رفتن آمار بیکاری استان را ناشی از همین امر بدانند.
درباره وضعیت سرمایه گذاری ها مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد گفت: 40 سال گذشته، میزان سرمایه‌گذاری سالانه رشد 10 درصد را تجربه کرده است.
علی نمازی افزود: استان یزد در زمینه سرانه سپرده‌گذاری ، رتبه سوم کشور را دارد .
در واقع یزد در حال حاضر و در صورت برنامه ریزی های هدفمند می تواند در روند افزایش تولید ، اشتغال و نیز کاهش نرخ بیکاری ، گام های عملی بردارد و به عنوان الگوی تحقق شعار امسال در کشور معرفی شود.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.