در این مطلب به قلم حمیده زابلی آمده است: با این مقدمه می خواهم از یکی از بزرگترین مشکلاتی که طراحان مد و لباس با آن مواجه هستند یعنی کپی برداری سریع از طرح هایشان در بازار و نحوه حفاظت از طرح های مد ولباس سخن بگویم.
طراحان مد و لباس، هنرمندانی هستند که با استفاده از مهارت و تخصص خود و با الهام گرفتن از آداب و رسوم فرهنگ های مختلف در عرصه های مد مانند کیف، کفش، لباس و غیره بصورت خلاقانه، طرح های نو و اصیلی را بوجود می آورند.
طراحان مانند مولفان، نویسندگان و هنرمندانی که مالک آثاری مانند کتاب، ترجمه، شعر، فیلم و.. بوده و مورد حمایت قانون کپی رایت می باشند، انتظار دارند قوانین از طرح های آنان در زمینه مد و لباس که ماحصل فکر خلاقانه آنان می باشد نیز حمایت نماید.
قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان به هر آنچه از راه هنر و یا ابتکار اشخاص پدید می آید بدون در نظر گرفتن طریقه و یا روشی که در ایجاد آن به کار رفته «اثر» اطلاق نموده است که مورد حمایت قانون می باشند.
حتی در قانون ساماندهی مد و لباس، طرح ها و الگوهای تولید شده پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی - اسلامی مشمول حمایت قانونی حقوق مؤلفان و مصنفان و کانون ثبت اختراعات و مالکیت صنـعتی قرار گرفته است.
بنابراین با توجه به قانون مذکور می توان گفت طرح های مد و لباس دارای اصالت و خلاقیت نیز مورد حمایت قانون کپی رایت ایران می باشند.
بدین معنی که اگر اشخاصی بدون مجوز از آن طرح ها کپی برداری نمایند با ضمانت اجرای مقرر در قانون کپی رایت که حبس می باشد، مواجه خواهند شد.
لازم به ذکر است هر چند قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان، ثبت نمودن طرح ها را به عنوان آثار به اختیار شخص واگذار نموده و اجباری قلمداد نکرده اما بهتر آن است تا قبل از ورود طرح های مد و لباس به بازار آنها را به ثبت برسانند.
همانطور که می دانیم هر طراحی برای ایجاد طرح های جدید مهارت، تخصص، زمان و هزینه زیادی را صرف می نماید و قطعا انتظار دارند نه تنها هزینه های انجام شده را جبران و بازگرداند بلکه با فروش طرح های خود سود بیشتری را کسب نمایند.
حال اگر طرحی به ثبت نرسیده باشد، هیچ شخصی حاضر به خرید طرحی که فاقد شناسنامه و سند ثبتی و به تبع آن فاقد ارزش مالی است و به راحتی مورد کپی برداری واقع می شود، نمی باشد.
از طرف دیگر اگر طرحی به ثبت نرسد و مورد سرقت و کپی برداری توسط دیگران قرار گیرد، در صورت اقامه دعوا، اثبات این امر بسیار سخت بوده و بر فرض محکوم نمودن سارق طرح در دادگاه، به علت عدم ثبت طرح، دیگر قادر به اخذ کلیه خسارات وارده از طرف مقابل به دلیل نقض حق خود نخواهد بود.
بنابراین طراحان مد و لباس دارای حق کپی رایت نسبت به طرح های مبتکرانه خود می باشند و هر چند ثبت طرح های مد و لباس امری قانونا اختیاری می باشد اما ثبت آنها باعث حمایت قانونی بیشتر طرح ها خواهد بود.
پایگاه خبری یزدفردا به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علی رضا جلالی علی آبادی در زمینه های اقتصادی و سیاسی فعالیت می کند.
170 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد 121 مجوز متعلق به نشریات چاپی، 31 مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١8 مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.